Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Leste ei inne på 3.trimester som skrev at hun skulle ha det som smertelindring under fødselen. Hva er det egentlig? Noen som har erfaringer? Funker det? Gulp, merker at jeg har begynt å grue meg til fødselen, jeg..tenkt mye på smertelindring de siste dagene!
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Fentanyl er et sterktvirkende analgetikum. (veldig kraftig smertestillende). Brukes i hovedsak under kirurgiske inngrep. Aldri hørt om at fødende tilbys dette, og mener faktisk at man fraråder bruk under fødsel.... Den fødende kan ikke selv bestemme hvilken type smertelindring (medikamentell) som skal gis under fødselen, og hvertfall ikke hvilken type opiater som skal brukes!
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Joda! Ved Sørlandet sykehus er fentanyl noe av det vanligste smertestillende fødende får. Det kom som en erstatning av petidin. Tror hovedårsaken var at petidin blir værende lenge i kroppen mens fentanyl er ute av kroppen etter ca 15 min igjen. Ved forrige fødsel fikk jeg fentanyl hvert 15 min fra ca kl 20 til ca kl 24. Dvs ca 16 doser. Man kan ikke få fentanyl når man skal presse, så når jordmor regnet med at det var ca 1/2 time igjen, kunne jeg ikke få mer. Han er født 01.15, så var ca 1 time uten smertestillende. Min søster, og flere venninner som har født ved samme sykehus har alle fått fentanyl når de har bedt om det. Jeg synes det fungerte helt fantastisk, og vil ha det neste gang også!!!
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Fentanyl har en halveringstid på 8 timer, og den analgetiske effekten vedvarer rundt 30 min opptil doser på 100 mikrogram i følge felleskatalogen. Sjekket nettopp! Så hvor hentet du dine data? Og de som får fentanyl skal alltid overvåkes nøye en god stund etter at man ikke lengere får det. Håper de gjør dette ved sykehuset Sørlandet!!!!
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Videre anbefales det ikke at barn får amme før virkestoffet er helt ute av koppen, noe som tar ca 24 timer...
mamman til to gutter Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Dette er hentet fra felleskatalogen.no: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data for å evaluere skadelige effekter hos mennesker. Mulig risiko bør vurderes mot forventet nytteeffekt når stoffet gis til gravide. Analgetika av morfintypen kan gi neonatal respirasjonsdepresjon. Tilførsel under fødsel anbefales ikke. Overgang i morsmelk: Kan gå over i morsmelk. Amming anbefales ikke de første 24 timene etter tilførsel av fentanyl. Jeg ville ikke satset på dette som smertestillende under fødsel, syns det er rart hvis Sørlandet sykehus bruker dette som noe av det vanligste smertestillende.
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Hmmm... Det synes jeg er veldig rart i så fall! Får spørre legen min neste gang da! Var egentlig 100% sikker på at det het fentanyl, men nå ble jeg jo veldig usikker da. Det som i alle fall er sikkert er at det de gir er ute av kroppen etter 15 min, for jeg merket veldig godt når effekten forsvant!
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Dette er skrevet av ei som har født på Sørlandet sykehus 10. mai i år: "Det tok nemmelig ikke så lang tid før jeg fikk et intravnøs-rør i armen hvor de kjørte på med Fentanyl.. Fentanyl blir brukt som smertelindring på sørlandet sykehus under fødsel i stedet for Petedin, siden det ikke påvirker babyen like mye. Jeg fikk veldig grei smertelindting av den. Kjente fremdeles at jeg hadde rier, men de var ikke vonde-vonde. Og i rake motsetning til Petedin sprøyten jeg fikk kvelden før (Som jeg fremdeles ikke helt vet hvorfor jeg fikk..) så ble jeg mer fokusert. Jeg kunne kjenne at riene ble kraftigere på en merkelig måte, uten at de ble spessielt vonde. Etter å ha blitt foret med fire sprøyter Fentanyl, kom en anestesi-lege og satt epidural i ryggen min. Nå gjore ihvertfall ikke riene vondt! Etter hvert kunne jeg knapt kjenne noe til dem." Men det må jo antakelig være en svært lav dose eller noe sånt da?
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Og på legeforeningen.no står det dette om fentanyl: Systemiske opioider: Definisjon: Opioider (morfin, petidin, FENTANYL, alfentanil, remifentanil) administreres intravenøst, intramuskulært, peroralt eller subkutant for analgesi. Administreres av jordmor etter delegasjon fra lege. Effekt: Virker egentlig mer sederende enn analgetisk. Petidin er det dårligste alternativet på grunn av metabolitter med lang halveringstid som senker krampeterskel på nyfødt. Remifentanil er et nytt alternativ med rask effekt og gunstig farmakokinetisk profil, men flere studier trengs. Dokumentasjon Ib Risikofaktorer: Kvalme og obstipasjon. Sedasjon av den fødende, redusert variabilitet, respiratorisk påvirkning av den nyfødte. Barnet kan være søvnig og mindre sugevillig. Fare for nedsatt krampeterskel ved bruk av petidin. Størst påvirkning av barnet hvis det er gått mellom 1 og 4 timer siden injeksjon ble gitt. Antagonist: Nalokson 0,4 mg im. Bør kun benyttes dersom det er reell mistanke om påvirkning. Anbefalinger:B. Opioider har mer sederende effekt enn direkte smertestillende effekt. Er et alternativ til analgesi når det ikke er tid eller mulighet for annen analgesi, eller der hvor fødselen ikke er kommet ordentlig i gang. Petidin bør ikke benyttes. Virkning av morfin: 2-4 timer, kan gjentas. (13).
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2009 Hmm.. jeg syns dette middelet høres ganske skummelt ut å få under fødsel! Kanskje derfor jeg aldri har hørt om det før - nettopp fordi det ikke blir brukt noe særlig? Selv fikk jeg petidin-sprøyte i låret under første fødsel. Kan ikke huske om det hjalp eller ikke. Kanskje jeg skal vurdere å prøve det igjen denne gang? Epidural skal jeg iallefall holde meg LANGT unna, var lam (!) i beinet i flere måneder etter fødsel nr 2. I tillegg lå jeg meg intens spinalhodepine i 2-3 uker etter fødselen, en grusom tid. Husker faktisk veldig lite fra de 2-3 første månedene sammen med lillegutt. Veldig trist å tenke tilbake på! Samtidig er tanken på å føde uten smertestillende veldig skummel. Akupunktur syns jeg ikke hjalp særlig ... Så da er det lystgassen igjen da, selv om den ikke tar smerten, så gjør den at jeg ble mer likegyldig og fjern til det som skjedde. Hmm.... skulle ønske man kunne bestille smertefrie fødsler, jeg!!
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Så da må det jo i alle fall være slik at det blir tatt i bruk under fødsel mener jeg.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Jeg tviler ikke på at du har fått det Superbolla. Men synes bare det er rart dersom sykehuset Sørlandet bruker fentanyl ukritisk på fødende. Var nesten det inntrykket jeg fikk! Og effekten varer ikke bare i 15 minutter, selv om du kanskje følte det slik... Og i forhold til det du refererer til fra legeforeningen så kan jeg tilføye at det de også anbefaler det som sederende og lindrende medikament for døende... Medikamenter kan brukes hos forskjellige pasientgrupper og i forskjellige doser. Men når du skriver at du fikk 16 doser i løpet av fødselen så begynner jeg virkelig å lure....
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Har ikke hentet det jeg skrev først fra noen annen plass enn hva jordmor fortalte meg om smertelindring før forrige fødsel. Den jordmor jeg går til svangerskapskontroll hos altså. Etter å ha lest på nettet nå, vil jeg ha det neste gang også, for både hos legeforeningen og hos norsk gynekologisk forening skriver de at fentanyl er et vanlig smertelindringspreparat under fødsel på linje med petidin, bare at det er bedre fordi det ikke påvirker barnet like mye som petidin.
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 Ja, vet ikke hvor mye en dose var da. Hvor mange milligram eller hva det måles i. Men fikk ny tilførsel intravenøst hvert 15 min ca. Får spørre ved neste kontroll dersom jeg ikke har født innen den tid. Hvis ikke får jeg høre på føden når jeg kommer dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå