Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Jeg pratet med en vennine på telefonen: Hun: Er du flink med å pynte kaker? Jeg: Flink og flink, kommer ann på hvordan utstyr en har. Hun: Okei, nei, bare lurte ... Jeg: Tenkte du om jeg skulle bake en kake? Hun: Om du hadde orket det? Er det ikke litt rart å bake en kake til en dåp en ikke er innvitert til? Hun spurte ikke inndirekte, så følte nesten at jeg tilbydde meg. Men syntes det blir rart å skulle bake til noe jeg selv ikke skal til. Hun snakket med meg ganske rett etter fødsel at hun vurderte meg og samboer som gudforeldre, men har ikke hørt mer, og hun nevnte ikke oss da hun ramset opp faddere og innviterte og hun lurte på om jeg kunne hjelpe til med dåpen. Følte bare at det da ble rart å skulle styre å orge til en dåp jeg ikke er innvitert til.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Det hadde jeg gledeligt gjort for en vennine.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Om hun bare skla ha familie, så synes jeg det ikke er rart, men om det er flere vennepar som er invitert så er det kanskje litt merklig. I alle fall siden de tenkte på dere som faddere i utgangspunket. Ellers så har jeg bakt til venner som kun hadde nær familie i dåpen. Og jeg ble ikke det spor fornærmet. Bakte til konfirmasjon også. Og de gjorde det samme for meg. Er det ikke det venner er til for?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Jeg er vant til at man gjerne baker uoppfordret enten man er bedt eller ikke jeg. Dette gjelder enten det er dåp, konfirmasjon eller bryllup. Dette er på Sunnmøre da.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Det er vel bare vanlig å ha nærmeste familie og faddere til dåpen, ikke venner. Syntes ikke det var rart, og hun ser jo tydligvis på deg som en habil kakebaker, så hadde følt meg litt stolt, jeg!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Jeg gjør det og Og først etterpå kom jeg til å tenke på at jeg ikke var innvitert. Syntes bare det var litt merkelig, for venniner hun har mindre kontakt med er innvitert + en del familiemedlemmer hun absolutt ikke liker. Og føler meg litt utnyttet, for hun har vært på omreisning i 2 mnd, å siden hun kom hjem for 2 uker siden, har det vært spørsmål om tjenester hele tiden. Det er kjør meg hit og kjør meg dit, det er pas ungen min, skaff meg barnevakt, kjør hjem barnevakta mi, innviter meg på middag, handle til dåpen, bak en kake, kjør å lei meg en film. Å helt uten videre så ringte hun meg klokka 4 om natta å skulle ha meg til å hente henne fra fylla. Da viste jeg ikke at hun var tilbake i byen en gang.Så ble litt mye på kort tid. Å selv har jeg smått, er midt i eksamenstider og begynte i ny jobb for 2 uker siden. HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Skulle akkuart til å si det; på Sunnmøre er dette helt vanlig !! Alle baker til alle enten man er invitert eller ei. Muligens derfor sunnmørske kakebord er ganske innholdsrike.. ) Alt det andre du nevnte; si NEI !!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Begyn å si nei, hadde aldri orket en person som skulle ha meg til å gjøre så mye for dem. Og hvorfor skal du skaffe barnevakt til hennes unge? Jeg har ikke bil og tidligere bodde jeg i nærheten av min søster, hun kjørte meg gjerne til butikken men jeg ba henne aldri om å kjøre meg, ble mest at jeg lurte på om jeg kunne sitte på neste gang hun skulle. Bak kaka som du har sagt ja til men gi beskjed neste gang hun vil ha barnevakt eller at du skal gjøre noe for ho at akkurat nå har du litt mye med jobb, eksamen og din egen familie så nå kan du ikke hjelpe henne. Og er jo litt merkelig at du har gått fra å skulle muligens bli bedt om å være fadder til å ikke bli invitert i dåpen i hele tatt. ihvertfall om du stiller så mye opp for henne. Men når det gjelder den kaka så gikk du nok rett i fella da, er det slik hun gjør det når hun skal ha deg til å jelpe ellers også? Isåfall bør du begynne å tenke før du svarer hehe
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har også ei venninne som har barnedåp nå. Jeg er ikke invitert, men en ca 4 par av omgangskretsen vår er invitert. Det er helt ok, synes jeg, man kan ikke be alle. Jeg spurte om hun trengte hjelp til kakebaking, og det gjorde hun, så jeg skal også bake til en dåp jeg ikke skal i. Dåpsgave får barnet også. Bare hyggelig og kjepekoselig, synes jeg. Det andre du nevner med at hun ringer kl 4 om natten for å bli hentet er en helt annen sak, slike ting hadde jeg stillt opp for i en engangsituasjon og etterpå sagt at jeg antar hun ikke gjør det igjen med mindre hun er i en akutt krise situasjon.
Gjest -<<- Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 I min omgangskrets er det helt vanlig at man stiller opp med hjelp til f.eks konfirmasjoner, dåp etc. uten nødvendigvis å være gjester. Det er jo ofte mer en familiegreie. Men synes du det blir for mye, så si nei. Ingen har vondt av å øve på grensesetting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå