Gå til innhold

postoppkrav??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor mye det koster å ordne med postoppkrav i posten? og kan man sende med postoppkrav selv om man ikke har bankkonto på posten, hvordan får man pengene inn på konto??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha bankkonto, men hvilken bank kontoen er i er likegyldig, så lenge de er en norsk konto.

Posten ordner alt, og beløpet dukker opp på kontoen din 3-4 arbeidsdager etter at mottaker har betalt.

Det koster 1070 for 5 adressekort (hvert kort gjelder for sendinger inntil 10 kg/10000 kr i oppkravsbeløp, du kan ikke kreve opp større beløp via Posten). Etterpå er det bare å pakke inn det du skal sende som en vanlig pakke (maks 50 x 40 x 30 cm, solid eske), fylle ut kortet (IKKE sett det på pakken, Posten skal stemple først!) og ta det hele med deg til nærmeste postfillial/post i butikk.

Du bestiller adressekort her:

https://ordre.posten.no/OA_HTML/ibeCCtpSctDspRte.jsp?section=10622&minisite=10041

Gjelder det kjøp/salg på finn.no er normalt betalingsgarantien en bedre løsning enn postoppkrav.

Skrevet

Ja, jeg ser dette, jeg vet ikke helt om jeg stoler 100% på betalingsgaraten, føler meg tryggere med posten.

Men, hvis jeg skulle sende noe for ca 6 kg, blir prisen da 1070 kr? du skriver 5 adressekort, jeg trenger bare ett, må jeg betale for alle 5 uansett?

Skrevet

Du kan trygt stole på betalingsgarantien. Da garanterer FInn for at beløpet er mottatt av DEM før du får "sendeordre" fra Finn. Så melder kjøper fra til Finn når han får pakken enten "Mottatt, OK, betal, pengene ut" eller "Mottatt, ikke OK, jeg reiser reklamasjonssak, hold pengene tilbake til saken er avsluttet (enten ved enighet eller ved dom)". Gjør kjøperen ingenting, får han en purring, og gjør han fremdeles ingenting, er det oppfattet av Finn som "Mottatt, OK, betal pengene ut". Ved postoppkrav stoler du på at Posten krever inn beløpet for deg før Posten slipper den ut. For å si det slik: Ved postavkrav kan mottaker la være å hente pakken, og du får returkostnader. Ved bruk av betalingsgarantien er pengene på plass FØR du får sendeutgifter! Så betalingsgarantien er i bunn og grunn en mer avansert form form for oppkrav. Og FINN.NO AS er vel like pålitelig som POSTEN NORGE AS?

Ja, posten selger ikke enkle oppkravskort lengre, så du må nok kjøpe 5 kort (de går ikke ut på dato). Bring (posten "bedrift" om du vil) har en ioppkravstjeneste som er beregnet på bedrifter, men er endelig åpne for å selge den til privatpersoner også,og her kan du kjøpe en forsendelse. Da må du ut på et bedriftssenter (vil som regel si byens postterminal) og du kan regne med rundt 500 kr + MVA for sendingen (denne pakken bruker kortere tid enn en vanlig "rød" postpakke, altså en pakke sendt via posten). Og du må først fylle ut en del papirer, for bring skal registrerere deg som kunde først, og godkjenne deg som kredittverdig (bring selger ikke mot kontant betaling).

Skrevet

beklager om jeg virker dum her, men det betyr altså at jeg ikke kn sende noe mot postoppkrav hos det lokale postkontoret ?

+ dem må ta en kredittvurdering av meg for å sende noe på postoppkrav??

synes dette høres litt merkelig ut jeg..

og man kan ikke betale kontant??

Skrevet

brevpostoppkrav på under to kilo koster 69, pluss porto. (fra 350- 1 kg er portoen 60). Vanlig oppkravspakkelapper med sporingsmulighet koster 214 pr stk med tillegg i pris hvis det kommer på over 10 kg. Man kan kjøpe pakkelapper enkeltvis på posten.

Skrevet

Dette kunne du før,men ifølge opplysninger VI fikk var dette slutt 1. april. Og DA sluttet også posten å selge enkle kort via posten.no!

Skrevet

Du må idag kjøpe adressekort via nettsiden til posten. Var i alle fall det jeg fikk beskjed om. Dette var i post i butikk.

Skrevet

Det er tull. Og kan garantere at dette vet jeg 100 % sikkert. Man får kjøpt løse slike lapper på posten. Også i post i butikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...