Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært snill som dagen er lang, og plutselig kl 12 i dag begynte hun å gråte voldsomt. Hun far grått av og på og gjør det enda. Hun har ikke sovet noe.

Hun har fått bra med melk, men sutter hele tiden på fingrene sine.

Skal jeg gi henne mer melk hvis hun har vondt i magen?

Er hun sulten når hun sutter på fingrene sine?

Ga henne sukker vann isted, men det var visst ikke hjelp i :(

Har også sluttet med melk og andre kumelk produkter i dag, men kan jeg fortsatt drikke Biola??

Håper noen kan svare meg på dette, griner jo når hun griner :(

Er det kolikk hun har fått eller kan dette være et engangstilfelle??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så enkelt å si. Med små babyer må man liksom bare prøve seg frem i begynnelsen. Hvis hun ikke er sulten, ikke er trett eller ikke trenger ny bleie, vil hun kanskje bare ha kos? Eller kanskje hun vil ha ro og fred og ligge litt for seg selv? Eller kanskje hun har vondt i magen? Hvis du føler hun har mer suttebehov enn hun trenger mat, ville jeg prøvd smokk.

Lykke lykke til kjære deg.

Skrevet

hei du,

det er ikke så lett i starten alltid!

Min første ble utrøstelig og gråt og gråt når hun ble overtrøtt eller overstimulert, da var det ingenting som hjalp før hun gråt seg i søvn og fikk sove en litt lengre lur.

Løsninga for oss ble å observere nøye når hun ga de FØRSTE signalene på at hun var trøtt (tok seg til ansiktet, unngikk blikkontakt, gjespet) og så legge henne med en gang, selv om det bare vare en liten halvtime siden sist lur. Da løste mye seg.

Ellers kan det jo være så mye som gjør at de gråter: vondt i magen, ubehag, for mange inntrykk, sliten, sulten, trøtt... Vit bare det, at når du gjør ditt beste for å forstå henne, gjør du alt hun trenger. Hun lærer seg at du gjør alt du kan for å hjelpe, selv om du ikke alltid vil kunne "ta bort" det som plager henne. Og det er verdifull læring!

Prøv å senk skuldrene og vær rolig, selv når hun hyler - din ro beroliger henne, og kan hjelpe henne til å hente seg inn igjen. Syng! Da MÅ du trekke pusten og puste jevnt, det hjelper. Syng, vugg, kos og trøst.

Legg henne gjerne til brystet dersom det hjelper, hun spiser ikke mer enn hun vil, og morsmelk virker faktisk smertestillende for de små. Ikke tenk på om hun "burde" eller "ikke burde" være sulten, hjelper det så gjør du det.

Og husk det eldgamle foreldremantraet:

This too shall pass.

Det går over!

:-)

Skrevet

(og: inne på dinbaby.com fins et underforum som heter "Småtroll 0-1" år, der er det mange andre ferske mammaer som kan dele tips og erfaringer med deg)

Eller enda bedre: inne på tettinntil.no/forumet fins et underforum som heter "barna våre", der er det et vell av flotte, erfarne mammaer som villig deler av sine kunnskaper og erfaringer. Prøv å søk litt hjelp og trørst der!

*klemme på*

Skrevet

Det høres ikke ut som kolikk, og hun er fortsatt snill! Det kan være luftsmerter som kommer av en rap som aldri kom opp. Gir du mm, så gi henne mer melk. Det kan være et økedøgn.

Du sier ikke hvor gammel hun er, men skal du kutte ut noe så er det eneste melkeprodukt som er dokumentert at det har en funksjon å kutte. Biola må du kutte da også, og du må holde deg borte en ukes tid før resultat. Det er mye melk i ferdig produkter også.

Raping er alfa omega, og gir du henne bare mm så er all promping en rap som gikk feil vei. Rap jenta etter et par minutt, legg henne til, og rap henne 1-2 ganger etterpå. De svelger mest luft med en gang.

Ellers så ble mine sånn om de var overtrøtte, og da kan t.d. en hårføner slå de rett ut. Lyden selvsagt:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...