sitron72 Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Har funnet ut at skjoldbruskkjertelen min ikke fungerer helt som den skal, har en tsh-verdi (hva nå det enn betyr) på nesten 5 mens den helst skal være på under 1,5. Dersom tsh-verdien er for høy, kan det faktisk ha en negativ effekt på eggkvaliteten (dette har visstnok en italiensk studie kommet fram til). Blir litt dårlig forklart, det her, siden jeg ikke er helt inne i det selv. Men et tips er ihvertfall at dere med dårlig eggkvalitet bør få sjekket tsh-verdien deres, ft4-verdien og tyriode antistoff, om dere ikke allerede har gjort det. Fort gjort - gjøres ved to blodprøver hos fastlege. Dersom verdiene tsh-verdiene er høyere enn 1,5 over tid, betyr det at man har lavt stoffskifte, og dette kan visst virke inn på den delen av hypofysen vår som også regulerer eggkvaliteten. Man kan regulere det ved hjelp av medisiner så snart dette er oppdaget. Verdt å rpøve ihvertfall - og det ble bare oppdaget ved en tilfeldighet hos meg, så kanskje det er flere ute der som kan få bedre eggkvalitet ved hjelp av å øke stoffskiftet sitt? Jod kan visstnok hjelpe på litt, men det beste er å få medisiner fra legen - de hjelper i løpet av noen uker. Bakdelen er at om man har for lavt stoffskifte må man kanskje ta en tablett hver dag i resten av sitt liv. Men det er jo en liten pris å betale for å få ut noen gullkantede kvalitetsegg, ikke sant? :-)
¤¤ my sweet 35 ¤¤ Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 dytter,dette var nyttige tips! Har en vennine...hun slet med å bli gravid i mange år...vet at hun har lavt stoffskiftet...Tusen takk sitron72
b77h Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 ja, dette kjenner jeg meg igjen i! Og kjempebra du tipser om det, det har jeg også prøvd å gjøre flere steder. Jeg hadde en kjempelang kamp i vinter med lege, gynekolog og ivf-spesialist. Ingen av de har villet ta det alvorlig at verdiene mine på tsh ikke var bra, fordi de var "nesten" bra, og legene forholder seg til gamle verdier som sier at 4,4 er bra. det er det ikke om man skal bli gravid! (bør være mellom 0 og 2) Jeg skrev et laaaangt brev til slutt som jeg sendte alle tre, hvor jeg ramset opp alle symptomene jeg hadde osv. Grunnen til at jeg sto på er at jeg har en soneterapeut som er superdyktig og vet mer enn de fleste leger...hun har fortalt meg viktigheten av det (etter at legen nevnte verdiene var litt høye, men ikke ville gjøre noe med det). Terapeuten fortalte om ei hun kjente som hadde mistet 6 ganger, og siste gangen medisinerte hun seg selv med levaksin og fødte et velskapt barn. Heldigvis fikk jeg resept av fastlegen min, han tok brevet mest alvorlig. Mange tidlige aborter skyldes lavt stoffskfte, og at moren ikke produserer nok hormon. Men skremmende få leger er opptatt av dette, inklusiv ivf-spesialister og gynekologer. Jeg testet positivt for en uke siden, men i dag fikk jeg dårlige nyheter; min tsh-verdi var på 5,9 i går!!!! ikke bra i det hele tatt så jeg er veldig bekymret kjenner jeg. nå må jeg bare doble og doble medisinene fort. håper det virker.
b77h Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 og et annet tips; lavt stoffskifte kan også ofte ha sammenheng med endometriose. Mange som har det ene har også det andre.
sitron72 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2009 Hei b77h, så artig at du har blitt gravid!! det gir håp for meg også føler jeg. Venter selv i spenning på siste prøver og å få resept på levaksin. Trro at fastlegen min tok meg på alvor i og med at kom rett fra klinikken min med beskjed om at jeg hadde å komme meg ned i under 1,5 i verdi innen august - så da får vi håpe at jeg får en resept til uken. I mellomtiden har jeg begynt å ta jod-tabletter (utålmodig Skjønner du synes det er skremmende at du har så høye verdier igjen. Øk på med medisiner! Jeg krysser virkelig fingrene for at det skal gå bra med deg og spiren din. Hold meg gjerne oppdatert om du vil.
sitron72 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2009 Glemte å si at fastlegen min sa at hvis/når jeg blir gravid måtte jeg antakelig øke dosen en god del til å begynne med, da kroppen skriker mer etter levaksin enn ellers. Så der er nok naturlig at du har fått en forhøyet verdi nå som du er gravid.
b77h Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 hei :-) Så utrolig heldig du er som har en lege som tar dette alvorlig, og som kan gi deg gode råd! Du aner ikke hvor heldig du er. Jeg har som nevnt hatt en kamp m alle mine 3 leger, inkludert Hausken. Før vi gikk i gang m første forsøk slo det ut på for høy verdi på prøve tatt hos gynekologen. Tror den var rundt fem den gangen. Legen nektet å gi meg medisiner, fordi en annen hun ringte opp sa at den måtte være over 7 (!) før det skulle medisineres! Etter dette begynte jeg å søke på nettet, og kjente meg igjen i såååå mange av symptomene, og ting falt på plass. Så ble vi gravide på 1 icsi og jeg mistet, og noen dager etter ble en kul jeg har på skjoldbruskkjertelen kjempestor - mye større enn normalt. Året før hadde jeg fulgt med på den, at noen ganger er den mer hoven ann andre - men dette var helt ekstremt. Så jeg er overbevist om at det var årsaken til at jeg mistet. Har senere også fått påvist alt for høye antistoffer i blodet mot skjoldbruskkjertelen (skal være under 100, og mine var 400-500) Men fortsatt så tar ingen av disse legene dette alvorlig. Ingen som har sagt at jeg bør øke dosen, eller sjekke stoffskiftet ofte nå. Jeg blir så frustrert!! Det er på egen magefølelse at jeg doblet dosen før forsøket (fra 25 til 50 mikrogram, som fortsatt er lav dose). Nå når fastlegen så at prøven var høy ba han meg øke til 50 (han visste ikke jeg allerede har gjort det), så nå øker jeg til 100. Men vet jo fortsatt ikke om det er nok... Hvor høy dose har du fått beskjed om å ta sitron72? og vet du om det er lurt å ta alt på samme tidspunkt på dagen, eller fordele det? Jeg føler meg lost, og må liksom ta disse tingene på magefølelsen min... er så redd for å miste og ble enda mer stresset når jeg fikk vite tshen var 5,9. Hvor kjøper du jod-tabletter? Jeg spiser tangmel/kelp - putter det i smoothie og sånt. Ellers skal visst kokosmelk være bra. og holder meg unna reker, pinjekjerner og peanøtter, som er noen av de matvarene som trekker til seg jodet man har i kroppen. Lykke til m forsøket ditt - det kommer helt sikkert til å gå bra når du får orden på disse tingene på forhånd :-)
Alid@ Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Hei! Må si at jeg ble litt stresset når jeg leste denne tråden for jeg har tidligere hatt misstanke om lavt stoff skifte og tok en blodprøve av det for ca 1 år siden. Da sa dem at alle verdiene var helt fine. Så i går når jeg leste denne tråden ble jeg litt usikker igjen og tenkte at kanskje det var lurt å sjekke det opp. (har endometriose) Ringte i dag og fikk ikke snakket med lege, men dem kunne si at prøvene jeg tok for snart 1 år siden var normale lå på ca 3. Etter jeg leser her så er ikke det så bra... Skal ringe legen på mandag å få tatt en ny prøve uansett, men dersom det viser seg at den ikke er bra så spørs det hvor mye jeg får gjordt med det nå for er midt i et forsøk og man burde vel gå på medisin noen mnder for å ha virkning av den!? Håper det går bra b77h at spiren holder seg der selv om tshen var litt høy!!! Krysser fingrene for deg;) Lykke til til dere andre!!
b77h Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 hei alid jeg har iallefal erfart at det er viktigere å følge sin egen magefølelse på disse tingene og ikke bare legens råd. "de" sier at opp til 4,4 er "normalt", men som sagt er det ikke nok i et svangerskap. Tshen kan også variere fra mnd til mnd, så er du i et forsøk nå er det uansett lurt å sjekke den kanskje hver 2 el 3 uke. 3 er jo ikke veldig høyt, men skjekk det på ny. Ellers kan man også gjøre en del med kost, både i forhold til endo og stoffskifte. Jeg bruker tangmel/kelp (fra økologisk butikk) i smoothie ol - det gir ekstra jod. Og holder meg unna reker, peanøtter og pinjekjerner bla som trekker jod til seg. I forhold til endo så tror jeg det er lurt å kutte ned på kjøtt og kutte helt ut melkeprodukter... Lykke til m forsøk og testing. Jeg krysser fingrene her og langer innpå med levaksin.... legen haddet nok revet seg i håret om han så det, hehe...
Alid@ Skrevet 7. juni 2009 #10 Skrevet 7. juni 2009 Hei b77h! Ja tror også man skal følge sin egen magefølelse så prøven skal taes uansett;) Vet du hvor lang tid før man får svar på dem? Jeg bor på en liten plass så dem må kanske sende prøvene avgårde så da tar det sikkert en uke. Takk for råd angående kosthold, her er det litt vanskelig å få tak i slike produkter, men jeg har kuttet melke produkter kraftig. Det vil si at jeg ikke drikker melk, men spiser jo litt ost så helt fritt for det blir det jo ikke. spiser ikke så mye rødt kjøtt heller og spiser frukt og grønnsaker. Føler at endo messig så er jeg bedre enn på lenge så får håpe det holder med de tiltakene jeg har gjordt. Ellers må jeg gå grundigere til verks seinere;) Synes du er flink og selvdisiplinert som klarer å holde deg unna så mye og spise de rette tingene og kanskje er det nettopp derfor dere lykkes;) Håper virkelig det vil gå bra for dere denne gang så lykke til videre!!!
b77h Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Takk skal du ha :-) Det høres jo ut som at du også har gjort mye bra i forhold til kosthold. Lurt å ta litt om litt, så blir det ikke så brå overgang. Ellers kan det være lurt å ta tilskudd av probiotika (de gode bakteriene som vi ofte har for lite av i tarmene), selges på helsekost i kapsel el flytende (biosa). Jeg får vite tsh-verdien min dagen etter prøven er sendt, men bor i en ganske stor by.. Svaret på antistoffer mot skjoldbruskkjertelen tar det som regel 1-2 uker å få. Vet ikke helt hvorfor. Skal teste igjen på onsdag, så det blir spennende om det er noe endring - og om den går i riktig retning ;-) Ja, denne gangen er jeg veldig selvdisiplinert på kosten, og det er innimellom et ork. Men syns det er enklere når jeg gjennomfører det 100% enn de gangen før hvor jeg tillater meg litt her og litt der, og så sklir det helt ut... Håper det vil har positiv effekt, sånn at imunforsvaret mitt holder seg i ro, og lar "de små" (kan kanskje være to..) vokse i fred...
Håpefull38 Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 Hei! Måtte bare registrere meg etter å ha lest disse innleggene, så jeg kunne svare dere! Har nemlig slitt med stoffskiftet i 2 år. Det ble oppdaget for høyt stoffskifte under tester legen tok før jeg skulle til Danmark. Legen sendte meg videre til spesialist, men han ville ikke medisinere meg for han mente det kom til å gå ned av seg selv ( det hadde gått litt ned fra jeg var hos legen). Han sendte meg til Danmark 2 mnd etter jeg hadde vært hos han, for han mente det var stabilt. Jeg var i Danmark 3 ganger uten resultat. Etter at jeg selv hadde søkt mye på nettet om dette, fant jeg ut at det var så og si umulig å bli gravid når verdiene ikke var der de skulle være. Mitt var stabilt, ja, men for høyt. Det synes jeg en spesialist skulle vite!!!! Måtte fortelle ham dette neste gang jeg var der, og da var han visst enig. For da hadde han skrevet det jeg sa i epikrisen!! Det burde han vel fortalt meg før jeg dro!!! Et par uker etter siste forsøk i Danmark var jeg hos legen og tok nye prøver. Stoffskiftet var da steget veldig igjen. Var hos spesialisten igjen, og fikk da medisiner, 8 mnd etter det ble oppdaget! Legen min mente jeg burde få operert bort hel kjertelen. Siden jeg var såpass gammel og ville ha barn var det det beste. Spesialisten mente de bare skulle ta litt. Legen min stod på sitt, for han mente jeg hadde så mye antistoffer i kroppen at problemene ble til å komme tilbake. Sprengte skalaen med over 1300 i Anti-TPO, det skal være under 60!! Spesialisten sa det var vanlig å ha litt antistoffer i kroppen (hallo, det får da være grenser!!), men han skulle undersøke med en professor på et annet sykehus. Heldigvis!!! De ble enige om å ta hele kjertelen, og 16. juni er det ett år siden det ble gjort. Glad er jeg for det, for de fant nemlig kreft i den etter at de hadde tatt den ut! Nå er stoffskiftet stabilt. TSH var på 0.3 for 2 mnd siden. Skal være under 0.5 hos meg siden jeg hadde kreft i den. Blir man gravid må man si fra til legen med en gang hvis man har for lavt stoffskifte. Dosen må raskt økes en del. Dette har blant annet med fare for hjerneskade hos barnet hvis man går for lenge med alt for lavt stoffskifte. Be legen deres følge NØYE med stoffskiftet!! Det skal kontrolleres ofte når man er gravid. Jeg har heldigvis en lege som tar dette på alvor og følger godt opp! Har forresten ikke hatt mere med "spesialisten" å gjøre. Siden jeg ble operert ved et annet skehus, har jeg valgt å bli fulgt opp der. Søk på thyreoideaforeningen i Danmark. Det står veldig mye nyttig på siden deres. Står litt på den norske også, men den danske er best. Har nettopp vært i Køben for nytt forsøk, men fikk mensen i går på dag 17. Blir nok en tur til snart!!! Lykke til videre med dere begge:-)
sitron72 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2009 Ja, da har jeg fått svar fra legen ang verdiene mine, TSH har nå sunket til 3,04 som ifølge henne plutselig er normalt. Føler at jeg snakker til døve ører her, ble så utrolig forbanna at har ikke ord. Da jeg var der forrige uke sa jeg til henne at vi måtte få verien UNDER 1,5, det hadde spesialisten min sagt fordi det antakelig bedrer eggkvaliteten på neste IVF-forsøk. Så får jeg et brev i posten om at verdiene er ok og ingen medisinering er nødvendig. Tenkte at dette går jeg ikke med på uten videre, drio rett til legekontor og forlangte å få kopi av alle veriene. Som jeg tenkte, den var IKKE under 1,5 men faktisk 3,04. Snakker jeg for døve ører her??? Hva er det som får henne til å overprøve det spesialisten sier?? Ble så forbanna at gikk sporenstreks med resultatet til min privatklinikk hvor jeg går for IVF-behandlinger. Nå venter jeg i spenning på hvilken konklusjon de trekker av dette - de skal ringe meg så snart de har fått se på saken. Håper virkelig at de kan overprøve henne igjen, dette her er jo bare latterlig. PUH, litt av en utblåsning det her, men det hjalp litt på humøret. Lurer ihvertfall på hva som får en spesialist i allmenmedisin (min fastlege) til å overprøve hva gynekolog og spesialit i IVF-behandlinger sier... Utrolig!
sitron72 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. juni 2009 Kjøper forresten jod-tabletter på helsekost-butikk, tror det var på life
Alid@ Skrevet 8. juni 2009 #15 Skrevet 8. juni 2009 Så flott at du deler din historie med oss Håpefull38, håper dere lykkes til slutt;) Skjønner godt du måtte ha en utblåsning etter alt det styretmed den legen din siton72, er det mulig at man skal måtte være lege selv for å få den nødvendige behandlingen!!!!!! Nei stå på videre så du får rett behandling! Selv var jeg og tok de prøvene i dag, ringte bare fastlegen og sa at jeg ville ta de prøvene og det var ingen problem, ville også ta an B12 prøve da jeg er operert i tarmene og ikke alltid har følt meg helt bra etter den. Men når jeg i dag fikk sjekket det litt nøyere opp mine gamle verdier på lavt stoffskifte så var dem heldigvis ikke så gale, dem var på 1.6. Så har slått meg litt til ro nå, og må bare vente på de nye resultatene;) Lykke til alle sammen!!!
b77h Skrevet 8. juni 2009 #16 Skrevet 8. juni 2009 uff, trist å høre om så mange andre som også må "kjempe" mot legene. Det er bare helt utrolig at så få vet noe om dette. Så bare hvordan fastlegen min, gynekologen og Hausken ikke tok det alvorlig, selv om jeg tok det opp gang på gang... Man blir så ufattelig frustrert!!! Tusen takk håpefull 38, for at du også tok deg tid til å skrive her. Skremmende å høre at det også var kreft i kjertelen. Håper det går bra nå, at det er under kontroll, og at du lykkes med å bli gravid. Jeg har hatt en klump på kjertelen som varierer fra mnd til mnd. Nå har legen videresendt meg til kontroll på sykehuset, ultralyd. Plutselig gikk det opp for han etter ett år at jeg faktisk hadde en ekstra kul der som kunne kjennes. dette har jeg fortalt om mange ganger, uten at det er blitt tatt seriøst. Vel, jeg håper jeg har kommet i gang tidsnok med å øke dosen min...men må innrømme at jeg og mannen sitter og frykter hjerneskade og alt mulig nå... Men det var ikke ny info for meg. Har hørt om det før. Nå tar jeg 100 om formiddagen og 50 om kvelden. uff, blir så nervøs av dette her...og irritert på meg selv for at jeg ikke har fulgt det opp tidligere. vel, vel... godt at dine verdier var så fine alid@, håper de fortsetter med det :-)
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 8. juni 2009 #17 Skrevet 8. juni 2009 Hei b77h og dere alle sammen! Så fint at det går bra med deg, b77h! Den lille sitter fast og den første ultralyden nærmer seg! Tror absolutt ikke du skal være redd for skade på fosteret fordi du kom i gang så raskt med Levaxin eller hva du står på! Interessant det dere skriver om stoffskiftet! TSH har referanseverdi fra 0,4 - 3,5. For å finne ut om man har for høyt (hyperthyreose) eller for lavt (hypothyreose) stoffskifte, er det lurt å ta fritt T4 samtidig. Har man for høyt stoffskifte vil både TSH og fritt T4 være høyt. Har man for lavt stoffskifte vil TSH være høyt, mens fritt T4 vil være lavt. Så det er viktig å ta begge disse prøvene for å sammenholde de. Med meg går det sånn passe. Har en slags tomhetsfølelse inni meg etter mitt mislykkede forsøk. Skulle så gjerne ha startet med en gang med nytt forsøk... Men, sånn er det bare.
Håpefull38 Skrevet 8. juni 2009 #18 Skrevet 8. juni 2009 Hei b77h:-) Håper de finner ut av den kulen på kjertelen! Ikke uro deg for hjerneskader. Din TSH var jo ikke så høy, og det ble jo oppdaget tidlig. Ser du øker dosene selv. Vær forsiktig med å øke for mye av gangen. Vet ikke hvor mye du vet om stoffskiftet, men kroppen trenger ca 6 uker på å justere seg etter doseøkning. Ser også at du tar noe medisin på kvelden. Var på møte om stoffskifte i fjor gjennom den lokale thyreoideaforeningen. De hadde fått tak i ei som var spesialist fra thyreoideasenteret på A-Hus. Hun sa at man skulle ta all medisinen om morgenen. Hvis man hadde nattarbeid kunne man vente til utpå ettermiddagen. Dette er "energien" vår, og den vil man helst ha på dagtid.Kan få problemer med å sove om natta. Man bør heller ikke spise før ca en halv time etter medisinen er tatt. Når man skal ta stoffskifteprøver skal man ikke ha tatt medisinen før prøvene. Disse tingene er det mange leger som ikke vet om!!!
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 8. juni 2009 #19 Skrevet 8. juni 2009 Jeg glemte å få med at referanseverdien på fritt T4 ligger fra 7-16.
b77h Skrevet 8. juni 2009 #20 Skrevet 8. juni 2009 tusen takk for godt svar, håpefull. Nei, det er nok litt i panikk jeg har økt dosene selv...er bare så redd for at det skal bli for lite for den lille. Og syns det er langt fra ideelle 1,5 til min 5,9... Jeg har tatt første dosen på formiddagen, fordi jeg ville vente litt etter jeg har tatt prednisolon og klexane (medisinering v ivf-forsøket). Og tar det midt mellom frokost og lunsj. Har absolutt ikke hatt problemer med å sove om nettene (men det har jeg sjelden), og har heller vært veldig trøtt både på dagen og kveldene i det siste. Sovnet nesten på do på jobb i dag... Selvfølgelig ikke lurt å øke dosene selv, men heller ikke lett når jeg vet legen har enda mindre peiling på det enn jeg. Og ikke tar det alvorlig. uff, seks uker er lenge... 2barnsmor - kjekt å høre fra deg igjen. Forstår du vil igang igjen fort, ja, det er jo helt naturlig. Men etter sommeren er nok et bra tidspunkt :-) Problemet hos meg er at ikke alle de forskjellige verdiene har slått ut på stoffskifteprøvene. Men man kan altså ha lavt stoffskifte uten at det gjør det også, og spesielt hvis det er i starten av utviklingen av det. På meg har det hovedsaklig slått ut på tsh og antistoffene. Men jeg føler det er en jungel av info, og tilsvarende manglende info hos legene...phu...
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #21 Skrevet 11. juni 2009 Denne fant jeg på nettet:http://www.nycomed.no/nycomed/helpers/resourceimage.aspx?guid=D76D03EB-739B-4401-AB3F-0836728BB3FB
b77h Skrevet 11. juni 2009 #22 Skrevet 11. juni 2009 hmmm...jeg får opp error når jeg prøver den siden. kanskje fordi jeg har mac? skulle ellers gjerne lest det.
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #23 Skrevet 11. juni 2009 Jeg søkte på Startsiden med ordene "tsh graviditet", og da fikk jeg opp dette: STOFFSKIFTESYKDOM OG GRAVIDITET kvinner som ønsker å bli gravide. TSH, FT4 og anti-. TPO bør da måles. TSH er den viktigste og mest pålitelige blodprøven hos en gravid kvinne. ... http://www.nycomed.no/nycomed/helpers/resourceimage.aspx?guid=D76D03EB-739B-4401-AB3F-0836728BB3FB – – I hurtigbuffer – Lignende sider Kanskje finner du det nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå