Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Stemor til min yngste datter driver og legger ut bilder av min datter på facebook, og skriver at jenta er "hennes". F.eks "Stine mi" o.l. Hun får kommentarer på hvor fine jenter hun har (har en datter selv også), og hun bare bukker og neier og skriver takk. Jeg synes ikke dette er rett jeg. Dama kan mest sannsynlig ikke få flere barn, og hun legger det fram som om hun er mammaen hennes. Nå har jeg ikke henne på vennelista på facebook, men vi har felles kjendte, så derfor får jeg tilgang på bildene likevel. Jeg vil ikke fremstå som en sjalu mor, men dette synes jeg går langt over styr. Skal selvfølgelig være glad for at hun sidestiller datteren sin med min når hun er til pappaen sin, men hun er IKKE mammaen hennes. Nå hender det innimellom at samboeren min legger bilder ut på sin facebookprofil med mitt samtykke, men han skriver da ikke at jentene er hans. Nå mener vel ikke hun heller at datteren min bokstavelig tatt er hennes heller, men det blir jo tolket slik at folk som ikke vet, og det er nok akkurat det hun vil oppnå. Har jeg noe jeg skulle ha sagt, siden far og jeg har delt foreldreansvar? Ville dere ha sagt noe?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 HVorfor tror du hun vil oppnå det? Jeg hadde forstått irritasjonen om hovedpoenget var at hun la ut bildene, men at hun skriver ting som viser at hun er glad i jenta di er vel bare bra.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Jeg ville for det første droppet "jævla ***" og slike ord selv om jeg forventer at andre skulle respektere meg og mitt. For det andre har du ingenting å tape på å adde henne som venn. Du kan legge henne til under "limited" profile, og dermed har ikke hun tilgang til ditt, mens du kan se hennes (med mindre hun gjør det samme, da....) Da kan du kontrollere henne. Om du legger inn en kommentar på bildene av din datter, så understreker du at du er moren, men samtidig er det viktig at hun får lov å være stolt av datteren til sin samboer/ mann- og det skal du sette pris på!!
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Ville ikke sagt noe, og forsøkt å glede meg over det. Hva hun ønsker å oppnå eller ikke er jo bare dumt å spekulere i, jeg ville heller "tvunget" meg selv til å se det positive at min datter hadde enda en person i livet sitt som elsket henne høyt og ville henne alt det beste. "Stine mi" er for eksempel en helt naturlig ting å si på min dialekt, kunne jeg selv sagt om en nær venninnes barn for eksempel, uten at det betyr noe som helst annet enn at jeg er svært, svært glad i barnet og ser på henne som en verdifull berikelse av mitt liv :-) (og så ville det jo vært litt pussig om hun skulle svare på "så fine jenter du har" med "neida, jeg har bare EN fin jente jeg, hun andre er ikke min altså" ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Ja, hun legger ut bilder av henne hele tiden, og skriver på hvert eneste ett at hun er hennes. Du ville ikke reagert? Neivel, greit nok. Jeg reagerer. Synes det er å trampe over ei grense. Hvorfor jeg tror det? Vel, hun kan ikke få flere barn, og de vil gjerne ha flere. I tillegg vil de ha henne 50% av tiden. Hun lager ting ting og kjøper ting til henne hele tiden. Og hver gang hun er der så er det et utrolig stort fokus på kos. da er det is, kake, grilling, aktiviteter..fest og moro hele tiden. Det blir bare for mye av henne, og jeg har en sterk fornemming av at hun gjerne skulle tatt over morskapet, for hun gjør det indirekte. Prøver ihvertfall. HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Du skriver at du ikke vil fremstå som en sjalu mor, men det er akkurat det hun gjør. Hun viser at hun er glad i og stolt av datteren din, og det er kjempepositivt! Bare tenk på alle de som opplever at stemor eller stefar forskjellsbehandler. Vær glad for at din datter har en stemor i tillegg til sin egen mor som behandler henne godt og ønsker henne det beste. Sannsynligvis hadde du reagert også om hun hadde gjort et stort nummer ut av at "hun er jo ikke min, da" på bildene sine, og gjort stor forskjell på din datter og sin egen. Når en først har delt foreldrerett så bør en være stor nok til å ønske det beste for sine barn, og det beste er jo at steforeldre på begge sider behandler barna som akkurat like verdifulle som om de hadde vært deres egne.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Nei, det her HELT vanlig at en stemor omtaler en stedatter/stesønn som "jenta mi" og "gutten min". Tror neppe det er særlig mange som reagerer over det. Og det bør heller ikke DU gjøre. Det viser at hun faktisk ØNSKER å være en stemor, at det ikke er en rolle som er påtvunget henne.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 hvis du mener at hun ikke må legge ut bilder av ditt barn på nettet kan politiet lett fikse det for deg. men du kan ikke klage på at hun skrive jenta mi eller noe sånt, bare at hun ikke skal legge ut bilder av barnet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 ...akkurat det DU gjør", mente jeg (1.linje, angående å fremstå som en sjalu mor.) Et lite ps: om du skulle finne på å kommentere det og komme med en uttalelse om at du vil ha deg frabedt slike kommentarer vil det bare gå utover din datter, så tenk deg godt om. Prøv som sagt å se det positive ved det, og legg fra deg sjalusien.
Kjøttpølsa Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Greit å reagere, men egentlig en filleting mener nå jeg. Vær glad hun bryr seg og tar henne til seg.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Om hun bare hadde lagt ut bilder av sin egen, og din aldri var inkludert, så hadde vel det blitt feil også... Så heldig jenta di er som har en stemor som er så raus at hun tar jenta di inn i livet og hjertet sitt og regner henne som sin. Kanskje du skal lære litt av henne og være litt mer romslig selv? Eller er det nettopp det at hun er en inkluderende og varm person som gjør aat du føler at du bør dukke henne litt med å være litt smålig tilbake. Husk at den som står midt i kryssilden er barnet. Så lenge hun ikke legger ut nakenbilder av jenta di så ville jeg ikke brydd meg om det. Hun har antagelig tillatelse til det fra faren til jenta. Selv om det tydeligvis pirker i usikkerheten din som mor ("hun er min, det er meg hun skal være glad i, det er jeg som er mammaen!!") så ganger det bare barnet ditt. Så jeg synes du skal svelge kameler etter beste evne og se litt stort på det. Og om mannen min og jeg går hver til vårt en gang, og barna får en stemor, så håper jeg de får en som er stolt av de og kaller de for "sin", det er nemlig nok i massevis av det andre slaget som synes stebarn er en pest og en plage.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Ja, det er positivt at hun trives i rollen. Men hun trenger ikke skrive på hvert eneste et av de hundrevis av bildene hun legger ut, at hun er hennes. Hadde det vært et og annet bilde så kanskje. Men nå har dette pågått i mange mndr, det blir flere og flere bilder, og på hvert eneste ett står det at hun er hennes. Synes det er missvisende å skrive det til hele verden jeg. Men det er nå min mening. HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Jeg sier ikke at det motsatte hadde vært mer riktig å gjøre. Å kun legge ut av sin egen datter. Det er _graden_ av dette som gjør at jeg reagerer. Hun er ikke så nøye med å skrive på hver bilde at datteren hennes er hennes, men på min datter, da passer hun på ja. Alt det dere skriver om det som er bra, er jeg enig i at ER bra, det er ikke det jeg snakker om. At jeg reagerer på dette, betyr ikke at jeg er imot henne, og ikke setter pris på det hun gjør. HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 Personlig ville jeg bli glad for å vite at når barnet mitt var borte fra meg ble hun ikke forskjellsbehandlet.. for det gjør min datter og det er grusomt å tenke på. Hun nevner det iblant og det gjør vondt i et mammahjerte å vite at småen går og tenker på sånt
Kjøttpølsa Skrevet 3. juni 2009 #15 Skrevet 3. juni 2009 Du burde snu litt på det og tenke hvordan det ville blitt med ei stemor som ikke likte din datter. Sett pris på at hun faktisk setter pris på deres avkom, prioriterer hva hun trenger, omsorg, og handler div. Du burde bli tryggere på din rolle her og faktisk heve deg over slike filleting.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #16 Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke lett og være stemor i 2009. Innvolverer man seg for lite, er det feil. Innvolverer man seg for mye, er det også feil. Visst du ikke liker det, hev deg over det. La det være. Uansett hva hun skriver vet da både du, datteren din og alle andre hvem som er mammaen hennes. Hadde hun ikke inkludert datteren din, så hadde du bitchet over det. Legg fra deg sjalusien!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #17 Skrevet 3. juni 2009 Men jeg skjønner hovedinnlegger litt da. Det virker jo som om denne stemoren går litt vel mye opp i rollen her. Sikkert ikke lett for noen.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #18 Skrevet 3. juni 2009 Den første stemoren til min eldste sønn gikk virkelig inn i mammarollen for gutten. Helt supert!!!!!! Desverre ble det slutt, og nåværende stemor driter i sønnen min. ( Så vær gla du har ei som virkelig er gla i barnet ditt...
nasse nøffen Skrevet 3. juni 2009 #19 Skrevet 3. juni 2009 tenk å skrive jævla kjærring om en kvinne/jente som virkelig skjemmer bort din datter.. kan godt si meg littebitt enig i at hun ikke bør si det er sin datter,men alikevel, alle som kjenner dere vet jo at d ikke stemmer. og om noen tror det,HVA SÅ... at hun skjemmer bort barnet med kos og hygge er jo helt suverent.. du burde være glad på din datters vegne.. nå vet jeg ikke noe om din situasjon., men du høres sjalu ut, som om du er redd din datter skal helle mer til "denne " familien.. du skriver som om du har blitt sviktet av din mann og han har flyttet sammen med elskerinna.. det er slik innlegget fremstår i mine øyne, selv om d sikkert ikke stemmer. at hun ikke kan få flere barn er sikkert en grunn til at hun duller ekstra m din jente, men d er jo utrolig flott... jenta di vet godt at det er du som er mammaen hennes uansett vær glad for denne stemora, det er en stor ressurs for din datter i fremtiden hilsen en som er både stemor og har stemor til mine barn
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #20 Skrevet 3. juni 2009 Det skinner veldig gjennom at du er redd for å bli erstattet.. Men jeg kan love deg at om du er en god mor, (ikke kjefter 24/7, ikke slår henne og gir henne den omsorg og nærhet hun trenger) så kommer stemor aldri til å kunne erstatte deg. Din datter kommer alltid til å elske deg høyere enn sin stemor. Du er mor, hun er stemor. Sånn kommer det alltid til å være! Jeg har en mann som er veldig pen. I tillegg er han sjarmerende og morsomt, og mange damer regelrett kaster seg etter ham når vi er ute.. De har egentlig ingen respekt for at han er sammen med meg, selv om det er ganske tydelig. I begynnelsen av forholdet vårt ble jeg litt sjalu pga dette, for mannen min er en flørtete person, og småflørter nesten alltid litt tilbake med disse damene. Men nå synes jeg det bare er morsomt at jeg har klart å kapre en så attraktiv mann:) Han har valgt meg, og jeg vet det er kun meg han vil ha, og det gjør meg litt stolt. (ikke helt likt eksempel, men handler også om sjalusi) Du burde heller være stolt over at du har oppdratt en så fin unge at t.o.m andre har lyst på henne:) Hun er jo din, og hun kommer aldri til å få en annen mor. Det må du ikke glemme! Vær heller stolt over datteren din, fremfor å være sjalu. Din sjalusi går utover datteren din om du ikke klarer å undertrykke den. Datteren din fortjener å kunne snakke med deg om stemor, si at hun er glad i stemor/liker stemor uten å måtte få skyldfølelse. Når det gjelder bildene på facebook kan du jo si til mannen din om hun kunne være snill å spørre deg også før hun legger ut bilder av datteren deres på nett.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #21 Skrevet 3. juni 2009 Det som er ille her er vel ikke hva som skrives under bildene, men at bildet faktisk er lagt ut på facebook.!!! Dere vet vel at bilder lagt ut her kan bruker av ALLE til ALLE FORMÅL. Bildene regnes ikke lenger som private! Selv om man trykker slett på bildene kan de alltid finnes dersom de ønskes brukt av noen. De forvinner nemlig IKKE fra facebook. VÆR FORSIKTIG MED Å LEGGE UT BILDER AV BARNA DERES!!!!!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #22 Skrevet 3. juni 2009 Stemor er en ingen enkel "jobb" Jeg har selv vært det siden hans barn var veldig små, og fått nok dritt for å si det sånn. Jeg har alltid behandlet ungene likt, men fått beskjed om å la være å "leke mamma" for dem. Ok, så lar jeg være å "leke mamma", og tar meg av "mine" barn.. Hva skjer? -jo, jeg får beskjed om å la være å forskjellsbehandle... Vi må kunne være en omsorgsperson for stebarna våres?? -uten å ta fra dere morsrollen? I vårt tilfelle har mannen min den daglige omsorgen. Men, vedr f.book så er jeg uansett motstander av å legge ut bilder av barna sine, og andre sine! Mange flere enn vi vil skal se bildene får sett dem.. Ang at hun skriver "mi" så kan du prøve å ta det opp med henne, vi biter ikke, ikke alle av oss i allefall.. selv om det ser ut til at mange mødre tror det :-) Lykke til!
2+? Skrevet 3. juni 2009 #23 Skrevet 3. juni 2009 Hei HI:) Jeg har også ei stedatter, som er ett år eldre enn min datter. Når jeg og pappan hennes prater om ting her hjemme sier jeg jentene mine/våre, det sier jeg også når vi snakker med venner...Det ER jentene mine:) Og jeg har bilde på facebook, med begge jentene på profilbilde. Har også bilde av henne i familiealbumet på FB. Hun kommer til meg og prater om alt, en spennede tid nå når begge tar steget inn i puberteten... Noe som pappa synes er helt greit. Vi også storkoser oss når hun er her, tror det er viktig å ha masse kos i en stressa hverdag. Kjøper jeg noe til jenta mi, så kjøper jeg til begge... Hun er med meg i tankene like mye som min egen datter. Det er mine jenter, begge betyr like mye for meg, men... Moren hennes bor 5 min kjøring unna oss. Merk deg ordene mine..MOREN hennes! Kunne aldri tenkt meg å lage splidd mellom mor og datter, selv om datteren hennes er hos oss 50% eller mer, hun kommer og går som hun vil. Hvis jenta tar opp noe som gjelder hjemme hos mor så sier jeg at hun må prate med pappa om det, jeg legger meg ikke borti moren sitt liv og meninger og respekterer det hun mener. Jeg innbiller meg IKKE at jeg er moren hennes, og jenta lager masse søte kort til meg hvor det står at jeg er verdens beste stemor, snill og grei og at hun er gla i meg:) Det setter jeg vanvittig stor pris på, men det gjør meg fortsatt ikke til moren hennes!! Hun vet hvem som er mamman hennes og det vet din jente også. Jeg ser ikke helt det store problemet ditt egentlig... Jeg sier til alle nye mennesker jeg/vi møter at jeg har to jenter, men den eldste er ikke helt min:) pappa synes det er greit:) Det er viktig for jenta di at hun blir et fullverdig medlem i den nye familiesituasjonen til far og ikke føler seg utenfor. Vi har sagt til stedatra mi at om hele familien er ei kake som blir delt opp i kakestykker, så er hun det ene stykket som mangler for at kaka skal bli fullkommen.... Hun er alltid, alltid velkommen her, når det måtte være, dag som natt. Og hun har faktisk sin egen nøkkel i tilfelle vi ikke er hjemme. Det har gitt henne en trygghet som hun har vokst på, å sånn skal det være!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #24 Skrevet 3. juni 2009 Hva med å bli venn med hun på facebook, og så kan du kommentere bildene av din datter, med f.eks å skrive., "jeg er så glad for at du tar vare på min datter som din egen". "takk for at du er så glad i datteren min", ros henne opp i skyene, tilslutt blir det vel nesten bare flaut for henne å skrive at det er din datter i fremtiden...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #25 Skrevet 3. juni 2009 Jeg synes du skal være himmelglad for at hun bryr seg om jentungen. Det sinnes så mange som kommer inn i et forhold med barn, hvor barnet blir satt til side og glemt/behandlet dårlig. Det virker som du er redd for at stemor skal ta over din rolle helt totalt. Hvis du føler at det er slik at hun "kjøper" jenta di eller lignende, ville jeg kanskje tatt det opp med faren. Fortell hva du føler, men ta det i et rolig tempo og ikke kjæft eller virk helt syk når du snakker med han. Si det på en måte han vil forstå det Lykke til:) Husk det; Ingen kan ta en mor eller fars plass i et barns hjerte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå