Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Var hos legen i dag og fikk beskjed om at nå fikk jeg ikke lov å jobbe lenger. Legen min mente at jeg sannsynligvis ikke kom til å få jobbe mer før permisjonen min starter heller. Sykemeldingen jeg fikk i dag går fram til én uke ut i ferien min. Vil jeg da få denne ferieuka tilbake automatisk eller må jeg gjøre noe i forbindelse med jobben? Dersom jeg blir sykemeldt videre, vil jeg også få de 3 andre ferieukene tilbake slik jeg kan ta de senere? En av ferieukene har vi planlagt en tur til syden. Har jeg lov å reise til utlandet som sykemeldt og i så fall er det noe jeg må gjøre i den forbindelse?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Du må avklare det med legen eller nav ang den sydenturen. Ellers får du vel resten av ferien tilbake, evt noe utbetalt og føre over noe til neste år...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Du vil ikke uten få denne ferieuka "refundert", men får du mer sykefravær direkte etterpå (en eneste dag til), har du rett på å ALT sykefravær du har hatt i ferien erstattet som ekstraferie i løpet av høsten (innen nyttår). Men arbeidsgiver velger tidspunkt, og det behøver ikke være i løpet av sommerferien. Og du må selv sette fram krav om forholdet i til arbeidsgiver. Ønsker du et spesielt tidspunkt, ser du selvfølgelig fra om det, arbeidgiver skal legge vekt på dine ønsker (men MER vekt på sine behov....). Du har fullt ut lov til å reise på ferie som sykemeldt, om legen skriver ut attest for at dette ikke er til skade med tanke på sykdommen din. Du bare melder i fra til NAV i forkant (ingen søknad, bare et varsel), leverer legens attest og rapporterer i ettertid via korrekt avkryssing når du leverer del D av sykemeldingsblanketten for perioden til arb.giver/NAV. Men du får ikke sykepenger mens du har ferie i utlandet. Leveomkostningene da skal nemlig dekkes av feriepengene....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå