Gå til innhold

Angående NAV og skjemaer og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg synes det er så vanskelig å finne ut av hva jeg faktisk må levere. Og fikk jo litt sjokk når jeg fant ut at skjemaene må være levert 3 måneder før permisjonen starter. Men rakk det heldigvis. Men er det noe annet enn krav om ytelse ved fødsel og adopsjon som skal leveres? Synes at jeg har hørt at arbeidsgiver må fylle ut noe, men hva er dette? Og må jeg tenke noe på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Må man levere de papirene 3 mnd før?

Skrevet

Jeg har heller ikke levert, og er snart bare 3 mnd igjen. Tenkte å ta turen på fredag etter at arb.giver har fyllt ut(dokumentert) punkt 4: arbeid og inntekt.

Jeg tror ikke det er noe annet NAV skal ha?..

Men må vel søke om permisjon fra jobben, det har jeg ikke gjort enda. Får spørre sjefen i morra når jeg skal dit på medarb.samtale. Vet jo ikke helt hvordan det blir til neste år med tanke på ulønnet permisjon etter at foreldreperm. og ferieuker er brukt opp. Tror jeg må ha noen uker der for å få vært hjemme 1 år, siden vi har tenkt å ta 100% dekn.grad.

Skrevet

Du skal bare levere "krav om foreldrepenger" til NAV. Legge ved terminbekreftelse og lønnslipp 3 siste mnd dersom du ikke har vært sykemeldt. Har du vært sykemeldt er inntekta di registrert fra før.

Arbeidsgiver skal sende " inntekt-og skatteopplysningskjema" til NAV.

Det er hos arb.giver du skal søke om perm 3 mnd før termin, ikke til NAV.

Nav skal ha søknaden ca 4 uker før permisjonen skal starte. Da blir berenget lønnsinntekt mest mulig korrekt.

Skrevet

Jeg har vært å levert på nav i dag.Satt i LANG kø.Vil annbefalle å levere tidlig ,ca 3 mnd før.Mye rot å lang behandlingstid hos nav for tiden.

Skrevet

Hvor får man det ul bekreftelsen. Holder det med kopi av det skjema man fikk med seg fra ul?

Skrevet

Ang disse 3 lønnsslippene, jeg skal ikke ut i perm før slutten av august, men hentet papirer på nav igår. sa sa han at arb giver skal fylle inn inntekt. Men de siste mnd har jeg hatt litt høyere inntekt enn tidl pga helligdager etc, så om jeg sende med dem vil det regnes ut høyere lønn da? Og hvem mnd da? de 3 siste før jeg går i perm, eller fra da jeg leverer? Han rådet meg til å levere nå snart pga sommer.

Skrevet

Man får ikke helligdagstillegg regna med i lønna, det står det på NAV sine sider. Overtid får man noen ganger.

Skrevet

Man behøver ikke melde fra til arbeidsgiver om permisjon før fire uker før permisjonsstart, med mindre man skal ha mer enn 12 måneder i perm.

Skrevet

Jeg tok med skjemaet til arb.giver når jeg var der på medarb.samtale idag. Han sa han aldri hadde fyllt ut noe slikt før, så han mente jeg skulle fylle ut selv.. Jeg er ikke den første gravide etter at han ble sjef der. Jeg får høre når jeg drar til NAV. Tar med kopi av selvangivelse og lønnslipper..

Men hvordan blir det med meg som er sykmeldt nå da tro. Sykmeldt fra 13.mai og termin er 6.sept. Dvs at de tre siste mnd er jeg sykmeldt. Skal jeg ta med lønnslipper 3 mnd tilbake i tid fra den dagen jeg drar dit og leverer skjema, eller vil de helst ha 3 siste mnd før permisjonen starter? Isåfall har de vel "lønna" mi i systemet sitt allerede iom at jeg er sykmeldt?

Syns det er mye å holde styr på... :=)

Får man forresten hjelp til å fylle ut skjemaet på NAV dersom det er noe man lurer på?

Skrevet

det er arbeidsgiver som skal fylle ut skjema som heterinntekt og skatteopplysning. Det har man ikke lov til selv. Det du skal fylle ut er "krav om foreldrepenger"

Når du blir sykemeldt trenger du ikke nye lønnsopplysninger når du går over på foreldrepenger. Grunnlaget er det samme.

Det høres ikke ut som m arb.giveren din har særlig peiling så jeg tror du bør dobbelsjekke at sykepengegrunnlaget ditt er riktig.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilket fylke man hører under. Det er ikke lang ventetid overalt.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvilket skjema du snakker om? Er det ikke bare skjemaet som heter Krav om ytelse ved fødsel som skal leveres NAV da? Der er pkt 4. Arbeid og Inntekt. Dette han mente jeg skulle fylle ut selv.

Jeg kjenner arbeidsgiveren min godt, og han er veldig flink og har peiling på det meste. Merkelig at han ikke hadde fyllt ut noe slikt før siden det er hvertfall 2-3 som har gått ut i permisjon før meg mens han har vært sjef. Dersom vi da ikke mener helt forskjellige skjema? :)

Det er mulig lønningskontoret som tar seg av dette uten at sjefen min fyller ut noe?

Jeg har søkt om svangerskapspenger hos NAV, men jeg mottar vanlig sykmelding enda. Tar vel litt tid.. Lønnsslippen har sett ok ut til nå hvertfall. Men har ikke vært 100% sykmeldt så lenge at jeg har mottatt ren "sykmeldingslønnslipp" enda. Den kommer først på neste lønn.

Blir veeeldig forvirra av dette kjenner jeg :)

Skrevet

Det er godt at det flere enn meg som synes dette er vanskelig. Men til Tyren78-09, det er bare " krav om ytelse ved fødsel" som du skal levere. Og dette skal du fylle ut, også punkt 4. Som de andre sier her er det et annet skjema som arbeidsgiver skal fylle ut, men dette vet jeg ingenting om.

Men jeg skjønner heller ikke når grunnlaget blir regnet ut, jeg er også sykemeldt frem til termin 01.10. Men hadde fått lønnsøkning pga etterutdanning dersom jeg ikke hadde vært sykemeldt. Får jeg dette nå? Og blir det medberegnet i permisjonspengene? Hum, er ikke godt å forstå seg på dette, men det var veldig bra å få så mange gode svar fra dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...