Gå til innhold

fluor eller ikke fluor? til småbarn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm.. jeg hadde tenkt å begynne med fluor til vesla, etter apotekets anbefaling. Men nå ser jeg at folk har så mye forskjellige meninger om fluor.... noen ser på det som veldig nødvendig, mens andre mener at det er riene giften... så da lurer jeg på, er fluor bra eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger det tannlegen min anbefalte mine barn. Ikke fluor det første året, brukte tannkrem uten fluor. Ved ca 1 års alder innførte jeg fluortannkrem (bare pitte lite på tannkosten). Ved ca 1.5 års alder innførte jeg fluortablett i tillegg.

Skrevet

fluor må til i dagens samfunn. Det er sukker og syre i alt ungene får i seg (så og si) og demed er tennene utsatt for angrep hele tiden. Slike fluortabletter inneholder minimalen med dose fluor, så du kan trygt gi det som supplement til tannkost og tannkrem. Barnetannkrem inneholder også minimalt med fluor:)

Fluor er giftig i høye konsentrerte og hyppige doser, det lille en får i seg fra tannkrem og fluorskyll/tabletter er det ingen fare med;)

Skrevet

Ikke fluor her.

Pusser tenner ofte, får i seg lite sukker og syrer. Har også fluor i drikkevannet så det hun nå får i seg er nok. Norge er et av få land som gir fluor og i Sverige har de nesten sluttet helt å gi det.

Tannleger sier det er bra, leger sier det ikke er bra. Så det må nok bli en vurderingssak for hver forelder.

Skrevet

hmmm.. der ja, det er akkurat det svaret der jeg syns er så vansklig! ahhhh.. vurderingssaker er så vansklig noen ganger:S jeg trur jeg skal begynne med fluor til vesla på 2 år..

.. men som sagt vil jo ikke gi henne noe som ikke er bra..

Skrevet

Hei!

Jeg er tannlege, og ser ofte følgene av at barn ikke får fluor. Enten fordi foreldrene bevisst velger det bort, eller fordi tannhelsen blir forsømt. Min erfaring er at foreldre som velger bort fluor stort sett er reflekterte og flinke til å gjøre det godt rent, samtidig som de har et bevisst kosthold. Desverre får disse barna (på tross av foreldrenes innsats) ofte mye karies, og trenger tett oppfølging av tannlege/tannpleier.

Fluor er det eneste stoffet vi kjenner som faktisk går inn og styrker tennene. Hvert måltid vi inntar gir et midlertidig pH-fall i munnhulen. Dette pH-fallet gjør at mineraler vaskes ut av tannoverflaten. Fluor går inn og erstatter mineralene som vaskes ut.

Visst er fluor skadelig i store mengder, men det er ikke heldig for barn å måtte gjennomgå omfattende tannbehandling i lav alder heller. Det skal dessuten høye doser til før det anses som skadelig.

Vi anbefaler ørlite fluor fra første tann. Økes tilsvarende barnets lillefingernegl opp mot ertestor mengde barnetannkrem ved 6årsalder. Ring tannlegen/tannpleieren dere sokner til dersom det er noe du lurer på!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...