Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Har fått vite at sønnen min ikke tåler egg - eller eggehvite i hvert fall. Har prøvd eggerstatning, men synes kakene blir seige av det. Noen som har noen tips eller oppskrifter? Blir kjedelig i lengden å bare spise boller eller saftis hver bursdag!
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Ingen erfaring... men søk på "oppskrift uten egg" på google... da fikk jeg fram bla denne... http://www.mineoppskrifter.no/view_recipe.php?id=5397&recipe_title=Sjokoladekake_uten_egg
tvkrus Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Jeg fant ut det letteste var å bytte ut egg med bakepulver ca 1 egg = en ts bakepulver Noen kaker trengte litt mer veske .... Men bare søk det finnes mange nett sider med oppskrifter uten egg
line_n & sara Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 kusina mi er allergisk mot egg, og vi har bakt masse julekaker og eplekake, erstatter 1 egg med ca 1 ss maizenna! disse kakene har blitt gode, og merker ikke at det mangler egg! hun har brukt dette i vafler også, men bra resultat!
Gjest amandine Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Vafler uten egg: 2dl melk 21/2dl vann 1/4ts salt 1ss sukker 31/2-4dl hvetemel 11/2ts bakepulver 1 dl smeltet smør Bland og la røren svelle en stund, og vips har du kjempegode vafler! Sjokoladekake i langpanne: 250g smeltet smør 1Lkulturmelk 4,5dl sukker 1,3Lhvetemel 2ssnatron 2sskakao Blandes, hell i smurt langpanne og stek v 175 grader i ca 40 minutter Glasur: 100g smør 1plate kokesjokolade litt kaffe vaniljeessens melis til passe(ca 400g) Smelt smør og sjokolade og bland i resten Ellers er min erfaring at det bare er å prøve seg frem, finnes mange gode oppskrifter, men de som er allergioppskrifter er ofte ikke helt topp. Bedre å finne noe som er laget uten i utgangspunktet enn å prøve å erstatte.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå