Gå til innhold

Rent ut sagt bestyrtet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk et skriv fra 10 åringens skole i dag, da det er mye snakk om leksehjelp i skolen for tiden. I brevet fra skolen står det at de har konseptet lekser oppe til vurdering, fordi lekser skal være noe de har lyst til og motiverende.

Når ble det opplest og vedtatt at barn bare skal gjøre ting de har lyst til og som motiverer dem? Det blir fryktelig vanskelig å bli voksen når man igjennom barndommen bare har gjort ting man har lyst til!

10 åringen vår vet at lekser er bare noe man gjør, enten man vil eller ikke. Lekser er jo for barnas eget beste, og for at de skal mestre det det lærer igjennom skoledagen. Jeg er for lekser, og synes det er viktig.

Vi har gode leksevaner, noe som antakelig gjør at gutten vår ikke føler leksene som noen plage. Han har ekstra behov i forhold til lese/skrivevansker, men med gode vaner og oppfølging går det veldig bra.

Hva tenker dere? Skal alt barn gjør være noe de har lyst til, og alt de ikke har lyst til skal de slippe? Er det et sånt samfunn vi vil ha? Hva slags voksne kommer ut av en slik barndom?

Frustrert!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lille du skriver fra brevet tolker jeg dithen at de som skal gjøre lekser på sfo må ha lyst til det. Hvis elevene ikke er motivert til å gjøre lekser på sfo blir det for ressurskrevende for personalet å tvinge det fram og dermed blir det ikke aktuelt for sfo å ta på seg ansvaret.

Svakt, ja.

Skrevet

Neida, det var jeg som skrev halvveis. De mener at lekser i det store og hele skal revurderes. Merkelig og dumt! Osloskolen har virkelig tapt seg voldsomt, og jeg som trodde vi hadde en god skole til barna.

Enda godt jeg sitter i FAU.

Skrevet

Det stod sågar at elevene kanskje i det store og hele bør få velge om de skal gjøre lekser eller ikke, at lekser kanskje burde bli frivillig.

Jeg blir så skuffet over skolen! Dette vil i hvert fall skape store skiller mellom ressurssterke-/svake hjem.

Skrevet

kanskje du kan foreslaa at de fra naa skal faa velge selv om de oensker aa gaa pa skole i det hele tatt ? Er jo ikke alle som har lyst til det og iallefall at de maa faa komme naar de selv oensker det, er jo tross alt ikke alle som har LYST til aa staa opp tidlig om morgen...

Skrevet

Hahaha, bra sagt! Kanskje bare de som mestrer skolen og ikke har noen problemer skal gå der? :)))

Gjest Filifjonka
Skrevet

Først: Jeg er enig med deg. Bare så det er sagt.

Likevel forstår jeg skolen. Det skrikes jo stadig opp om at lekser øker forskjellene, at lekser er å beslaglegge barnas fritid, alle sånne ting. Og mediene skriver og skriver om dette, og tro det eller ei, men det er mange foreldre der ute som mener det samme. Som gjerne vil slippe å forholde seg til at barna deres har lekser.

For leksene kommer i veien for fritidsaktiviteter, øvinger og bursdager.

Det finnes også foreldre der ute som ikke hjelper sine barn med leksene. Enten fordi de ikke kan, eller mer sjeldent (får jeg håpe) fordi de ikke vil eller gidder.

Jeg leser ut fra innlegget ditt at du har et positivt syn på skolen, men det finnes faktisk mange der ute som mener det motsatte. At skolen er noe herk. Foreldre som protesterer vilt mot at skolen pålegger dem noe ansvar for deres barns utdannelse. Foreldre som mener at samarbeide med skolen betyr at skolen gjør alt arbeidet slik som foreldrene vil.

Og jeg ser at samfunnet er på gli. Det dukker stadig opp flere saker i media om lekser og hvor fælt det er. Og saker om skoler som kutter ut leksene.

Som sagt i begynnelsen, jeg er enig med deg. Og jeg er veldig enig i det du sier om at barn en gang må lære at man ikke utelukkende kan gjøre ting man har lyst til. Og mine barn har også trengt mer øving på enkelte faglige ting enn det er tid og rom for i skoletida, så jeg er for lekser. Men det er ikke alle som er enige med oss i det.

Skrevet

Det har vært luftet forslag om å gjøre skoledagen lengre og da blir leksene lagt inn i den utvidede skoledagen.

Forslaget var på skole fra 08.30-15.30 med fri midttime (12-13) og lekser på slutten av dagen, så når barna går hjem fra skolen så har de "fri"

Det forslaget syns jeg var bra, men vet ikke om det kommer til å bli vedtatt.

Men slik skolen i Norge er nå, så er de nesten avhengi av å lese lekser, norske elever skårer veldig lavt i forhold til resten av Europa. Og det er skremmendes syns jeg.

Om det kommer privatderven barneskole tror jeg vil vurdere det il min datter. Tenker ikke på Steinerskolen, men noe ala Akademiet

Skrevet

Jeg tror det hadde minsket forskjellene mellom de som gjør lekser og de som ikke gjør det om det var et tilbud for alle om leksetid etter skoletid. Da kunne de som ønsket la barna være igjen på dette. Noen foreldre syns det er vanskelig å holde tritt med nivået og dette ville lette dette problemet. Det er desverre et faktum at elever som kommer fra ressursvake familier gjør mindre lekser som igjen fører til at de skårer lavere/ligger etter.

Lekser må til i skolen mener jeg, men leksene må være nøye gjennomtenkt av lærer. En gir ikke lekser bare for å gi hvis dere skjønner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...