Gå til innhold

Prøver igjen. Hva kan DIN tre åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å hvordan kan vi fremme språket deres best mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm...hva han kan?

Han kan vel det meste..hehe Hva tenkte du på?

Skrevet

Kan han farger, kan han dyr, dyrelyder, syns han det er gøy? Postet et annet innlegg her om at jeg skal styrke tre åringers språklig kompetanse. Men hvordan gjør jeg dette best mulig? Hva ville din sønn lært av?

Skrevet

Sånn ja,,

Han kan:

-Telle til 12

-fargene

-dyrene

-dyrelydene til de meste vanlige dyrene

-kan noen bilmerker

Jeg har lest bøker med han hvor han slal f.eks lete etter en rød sømmerfugl. Sånne ting.. aktiviseringsbøker hvor han må telle antall sauer, hvilke farger etc. Ellers prater jeg mye med han når vi er steder og peker og forklarer når vi kjører forbi ting.

Men noe pedagisk opplegg vet jeg ikke... lykke til! :-)

Skrevet

Hun kan en del siden jeg bruker henne i mine studier;)

Det går ut på å lære fonologi og fonetikk. Bli bevisst på fonemer, foner og stavelser. Samtidig som vi øver på frikativer.

Morro med en mor som holder på å bli lingvist:)

Skrevet

Tja....

Poden her i huset kan :

-telle til 16

- Farger ( stort sett de fleste... vanlige farger altså. Er ikke helt på indigo og azurblå liksom!)

- Dyrene ( ganske så mange, er litt på jungeldyr som kameleon ogsånn)

- Dyrelyder til de vanlige dyrene

-Navn på forskjellige instrumenter

-Noen blomster-arter ( løvetann, hestehov, tulipaner og roser)

- Navn på forkjellig verktøy

- Former ( firkant/kvadrat, sirkel/runding, Rektangel/trekant, oval...)

Vi leser mye bøker, har gjort siden han begynte å snakke. Ellers så må faktisk Playhouse Disney ta mye av æren for alt det andre.... Spesielt Små Einsteins og Mikkes klubbhus!

Skrevet

Nå er det jo stor forskjell på unger må du huske. Selv om de ikke prater så fryktelig mye ennå, kan det plutselig eksplodere:)

Min 3-åring kan en god del, og suuuger til seg lærdom.

-Kle av seg selv, og kle på lette ting som bukse lue sko osv.

- Gå på do og tisse alene (få buksa ned og opp), skylle ned og vaske hendene.

- sitter pent ved matbordet og sier takk for maten og tar som regel ut sin tallerken (takk til barnehagen..:)

- teller til 20 og kan alle farger.

- teller til 6 på engelsk og kan 5-6 farger på engelsk.

-kan "hundre" sanger, er gla i å synge..

- vise omsorg og følelser for andre.

-ser ting i sammenhenger.

ja, det blir litt teit å sitte å ramse opp alt føler jeg, vil liksom ikke fremheve at min kan så og så mye.....det er som sagt veldig forskjellig.

Skrevet

Han kan telle til 12

Kan alle de vanlige fargene

Er veldig flink til å huske detaljer, navn og ting som har skjedd for en stund siden.

Stor empati evne.

Kan de fleste vanlige barnesangene med rett tekst og melodi.

Flink til å snakke (begynnte å snakke da han var 11 mnd)

Kan de fleste former

Kan dyr og dyrelyder

+++

Bøker er jo en flott ting og fremme språket og forståelsen deres.

Jeg må også gi en del av æren til Mikkes Klubb hus og Små Einsteins. Han elsker de programmene og lærer kjempe masse av dem.

Skrevet

min er 2 1/2,

kan alle farger og dyr (han kan fler dyr en meg... hee)

og han kan telle til 20, og kan noen bokstaver. kan synge hele sanger og regler.

jeg tror lesing har fremet språket hans veldig, og at jeg alltid snaker til han med fulle ord. og sier han noe feil sier jeg det riktig tilbake.

som: "skal vi ha gulleroter til middag mamma?" "ja vi skal ha gullerøtter til middag, blir ikke det godt?"

og sanger, sanger lærer han masse av

Skrevet

Hmm ja hva kan hun..hehe..blir jo ganske subjektivt dette da jeg ikke aner om det er spesielt. Tror hun ligger på normalen egentlig.

Hun kan snakke omtrent helt rent, sier R osv.

Hun kan telle til ca 30, noen ganger blander hun på 20-tallet, andre ganger klarer hun det helt riktig.

Hun kan kle på seg selv(kun hvis hun VIL..hehe)

Hun kan synge en del sanger(ikke så rart, siden jeg har sunget for henne siden hun var baby, barn er jo veldig flinke til å huske ting på rams)

Hun kan navnet på omtrent alle fargene, untatt turkis og andre litt vanskelige farger.

Hun kan smøre sine egne brødskiver(også KUN hvis hun vil..hehe)

I forhold til språket så syns jeg hun er kjempeflink, kan jo ha en skikkelig lang samtale\diskusjon med henne hvor hun argumenterer med mange gode gullkorn.

Hun begynte i barnehage for 1 år siden og før det snakket hun ikke så mye, men etter at hun begynte i barnehagen gikk det kjempefort, og det fosset ut av henne. Vil tro barnehagen kan ta mye av æren for det :)

Tror den beste måten å fremme språket deres er å snakke mye med de :) La de forklare ting på sin måte, og kanskje hjelpe til dersom de ikke finner ordet, så husker de det nok neste gang.

Lese bøker for de, og spørre de etterpå hva boken handlet om, se på bildene igjen osv.

Jeg snakker med henne hver kveld om hva som har skjedd i løpet av dagen, og lar henne forklare på sin måte hvordan hun har opplevd ting.

Skrevet

Han kan telle til 13.

Kan mange sanger og synger hele dagen (finner på egne sanger også).

Kan navnet på omtrent alle dyr og lyder de lager

Veldig flink til å bygge sammen ting

Kler av og på seg (sliter litt med genser og t-skjorte, men får det til om han må)

Veldig flink til å snakke

Har en utrolig fantasi

Veldig empatisk og inkluderende

Han kan hinke og hoppe

Han er helt rå på å pusle puslespill (med 60-80 brikker)

Kan noen få farger, men er ikke så interessert i det enda

Sikkert mye annet som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Skrevet

Han snakker stort set rent, kan si litt feil engang imellom eller bruke noen rare danske ord ;)

Teller opp til 13 ting, og kan flere tall men da går det gjerne litt feil :)

Kan kle seg på, utenom knapper og skoliser.

Synger noen sanger, men finner på tull hele tiden som f.eks at synge : "Lille petter edderkopp han klatret på min hat... og så kom det en stor løve å spiste ham opp"

Kan noen bokstaver, kjenner igjen kanskje 10, kan noen ganger høre hvilket bokstav ord starter med og prøver på å skrive dem.

Kan vanlige farger og fasonger (rød, gul, brunn, rund, trekant etc)

Kan ca. 20 ord på engelsk og forstår mye mer (vi bodde i skottland før og snakker stadig litt engelsk hjemme en gang iblandt :)

Kan finne den ting som er størst, mindst, lengst etc.

Kan tegne mennesker og biler så man akkurat kan se hva det er.

Kan smøre mat, ta melk selv og lignende.

Og så har han akkurat lært å bruke pedalerne på hans sykel :)

Vi snakker masse om hva han har gjort i løpet av dagen også og leser masse bøker sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...