Gå til innhold

Sviskemos kontra malt- hva er egentlig best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og er det noen særlig forskjell egentlig? Jeg tenker da på hva som er "sunnest" liksom- for synes det virker som mange her inne mener at det er bedre å gi svisker enn malt..? Er det bedre/ sunnere å gi et halvt- helt glass med sviskemos per dag, enn f.eks en stor t-skje malt? Tenker spes på mengden sukker- det er jo sukker i begge deler, men mengden malt blir jo mye mindre enn mengden svisker? Tenker kanskje litt for komplisert her, men....;)

En ting til; sviskemos er jo DYRT! For man får jo en hel krukke malt til 40 kr, og den varer en eeeevighet, så det blir jo faktisk et økonomisk spørsmål også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her i gården fungerte ikke malt..... den ga motsatt effekt her:-(

men svisker virker godt å litla liker det bedre:-)

Skrevet

Malt har ikke hatt noen effekt her heller. Men mengden sukker er jeg litt usikker på for malten er jo myyye søtere enn sviskemosen. Virker iallefall som om det er mer sukker pr ml men om det er mer i et glass enn i en stor t-skje.... usikker. Har akkurat kastet maltglasset mitt så får ikke sjekket;)

Sviskemos er mye dyrere enn malt ja men her varer et glass i 3 dager så synes ikke det er så ille.

Skrevet

Jeg har gir begge deler. Han får malt i grøten morgen og kveld, en teskje i hver porsjon. I tillegg gir jeg sviskemos sammen med grøten på kvelden. Et glass varer cirka tre dager her. Likevel bæsjer han bare hver 3.-4. dag. Avføringen er veldig seig, men ikke så hard.

Helsesøster sa til meg at malt har mer effekt enn svisker, så jeg burde heller øke mengden med malt i grøten. (Han får mm.) Men vet ikke om jeg er helt enig i det... Synes ingen av delene har den største effekten...

Skrevet

Jeg tenkte også sånn, men ble ikke klok, så derfor gir jeg begge deler :)

Skrevet

Her gir vi begge dele og, lillegutt har fått mme omtrent sia dag 1 pga eg hadde veldig liten melk og klarte ikkje øke. Så han har fått malt i flaskene sine. Ca 1 ts til sammen på et døgn.. no når han får graut får han sviskemos enten ved sida av eller i grauten. Veit ikkje ka som fungera best så gir litt av begge dele. Men han har hatt daga med hard mage alikevel. og det ser ikkje godt ut! stakkars lille flisa mi..

Skrevet

Tja, hva som er sunnest er jeg ikke helt sikker på. Malt er vel laget av bygg og svisker av plommer. Masse sukker i begge deler, men jeg gir svisker. Det er fordi knerten her får frukt hver dag, og da kan jeg like gjerne gi svisker en gang pr dag som annen frukt.

Syns sviskemos er billig jeg da, men jeg lager selv. En pakke svisker holder jo kjempelenge når det er laga mos av den.

Skrevet

Oi, lager selv?? Det har jeg ikke tenkt på! Hvordan gjør du det da? Fryser du ned porsjonspakker?

Skrevet

Koker en pakke svisker med vann (kjøp for all del steinfrie) i ca 15 min, kjører i blender til det blir fin mos. Har i kokevann for å regulere til den konsistensen jeg vil ha. Fryser ned i gamle, vaska sviskemosglass, isbitformer og morsmelkbeger. Holdbar i alle fall 3 mnd i fryser og 2 døgn i kjøleskap når du har tatt opp fra fryseren. Kjempelett!

Skrevet

Ja, har også tenkt på å lage sviskemosen selv, men da bør man vel kjøpe økologiske svisker isåfall, i.o.m at de vanlige inneholder konserveringsmiddel..? Og er ikke øko-svisker ganske dyrt? (innbiller meg liksom at alt det står økologisk på er dyrere enn vanlige varer;)

Skrevet

Økosvisker er dyrt, men utrolig mye bedre smak i dem!! Nam! Det samme gjelder forøvrig økologiske aprikoser, men det var litt mal-apropos...

Jeg ville tro at svisker var langt sunnere enn malt - er det noe vitaminer i malt da? Det er jo masse c-vit i svisker, fint for å øke jernopptaket fra grøten. Dessuten kan malt gi magekramper, det er ikke noe godt. Det fikk vi her i gården etter en stund, så det har vi sluttet med.

Svisker er jo livrett - så hirsegrøt med sviskemos er en kjempehit som kveldsmat :-)

Jeg kjøper småfolk sin sviskemos, synes den er best - men burde jo helt klart lage en dose selv, bare at jeg aldri "rekker", utrolig så travel man er uten å ha noe spesielt fore, haha :-D

Skrevet

Hehe, ja, ikkesant;)?

Men er det noen som vet om det stemmer, dette med kons.midler i vanlige svisker? For babyer skal vel ikke ha noe særlig av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...