Anna Lovinda :-) Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Jeg er nå 32 uker på vei og jeg misstenker at morkaken ligger foran på venstre side. Jordmor sa at det kunne være mulig, men at det slett ikke var sikkert. Grunnen til at jeg tror den ligger foran er fordi jeg sjelden kjenner noe liv opp og midt på venstre halvdel av magen. Er det flere som har det slik? Er det noen som vet årsaken til at morkaken fester seg i fremre vegg? Kan ikke huske at det var slik med første mann....
Sivalur Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Min morkake ligger også på fremsiden av livmoren, så jeg kjenner heller ikke så mye liv der. Vet ikke hvorfor det er slik, men sånn var det også i forrige svangerskap. Fikk bekreftet på ultralyd (i uke 28) at morkaken dekker nesten hele magen min, så derfor jeg ikke kjenner så mye liv. Så lenge den ikke ligger for langt ned slik at den dekker åpningen, så er det ingen fare.... tror ikke det er noen spesiell grunn til at den fester seg på veggen foran eller på veggen bak.
Irene Adler Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har også morkaken foran mot magen og har ennå ikke kjent spark eller bevegelse; er 19+3, så den polstrer vel godt. Har nettopp lest at morkaken foran er vanligere hos røykere enn hos ikke-røykere.
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Morkaken fester seg der egget festet seg og vanligvis skjer det pa bakre vegg, men jeg har ogsa pa framre vegg og det betyr ingen ting sa lenge den er godt festet, og ikke er festet over apningen der barnet skal ut.
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Står det ikke på papiret ditt fra UL hvor den ligger da? Det blå arket du fikk når du var der. Under antall fostere står det "Placenta" som betyr morkake, og i feltet under står det da f.eks "posterior" eller "anterior" Om det er "anterior" som står der, betyr det at morkaken ligger framme mot magen, "posterior" betyr at morkaken ligger bak mot ryggen. Står det noe med "sinister" der også så betyr det at den ligger mot venstre.
Anna Lovinda :-) Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2009 Takk for kloke svar:-) Jeg røyker ikke, så grunnen til at den har festet seg på fremre vegg kan ikke være det. Noen som vet hvor vanlig dette er? Har surfet litt på nettet for å lese meg litt opp, men hadde vært interessant å høre om det er mange her som har morkaka foran og hva de har fått oppgitt som grunn til at den har festet seg foran???
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Jeg vet ikke hvorfor det skjer men jeg har hatt morkaka liggende forran i begge mine svangerskap... tror det er nesten 50/50 om den er forran eller bak jeg. Intrykket mitt er at det ikke er uvanlig iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå