Mockanin Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Har en søt og snill shäfervalp på 6 mnd. som er ganske så rolig av seg. Merker omentrendt ikke at jeg har han med på jobb engang. Ligger rolig så og si hele dagen ved pulten min. Nå har det seg sånn at mannen reiser bort i neste uke. Blir borte fra torsdag til sikkert langt på søndag kveld. Jeg er da alene med valpen og en trassig gutt på 3,5 år. Jeg klarer bare ikke å skjønne hvordan jeg skal få gått tur med hunden disse dagene. 3,5 åringen er ingen enkel gutt og få med på tur. Det går 5 min. så er det hyl og skrik fordi han vil hjem. Det har jeg prøvd mange ganger, og det funker ikke. Ikke har jeg noen til å passe 3,5 åringen eller til å lufte bikkja. I tillegg går jeg på en lavkaloridiett i forbindelse med en operasjon jeg skal ha noen dager etter denne helgen. Alt nå sliter jeg med at jeg er tappet for energi og føler meg rett og slett "død". Har forsøkt å få mannen til å komme med noen forslag til hvordan jeg skal ordne denne helgen sånn at hunden får de tre turene om dagen den bør ha, men neida. Da lurer han heller på hvordan han skal klare det de dagene jeg er på sykehuset. Dvs. de dagene han har ferie og er hjemme mens jr. er i bhg. Skjønner jo at han har lyst til å dra på denne hytteturen med jobben, men det passer jo bare så sinnsykt dårlig akkurat nå. Ikke er 14 åringen hjemme heller, han er bortreist med fotballen denne helgen. I tillegg drar mannen avgårde med den bilen vi har hundeburet i så jeg får ikke dratt noen steder med hunden i bil heller. Kan ikka ha han løs i bagasjen i min bil, da krabber han fremover. Noen kreative tips til hva jeg gjør?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Du har ikke mulighet til å putte 3,5 åringen i en trille eller en vogn? Hunden tåler jo litt kortere tur noen dager, selv om jeg jo ikke har peil på rasen du har, mulig den trenger å få ut all energi på en tur. Noen gode råd eller tips har jeg ikke.
It's all about me Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Hadde funnet fram vogna til 3-åringen. Ev. satt opp noen notiser i nærbutikkene og spurt om noen vil lufte en hund for en liten penge.
Himmel og hav Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 -Sett 3,5 åringen i vogn med en boks rosiner mens dere går på tur. - La 3,5 åringen være hjemme alene og se på en film mens du går tur rundt og rundt kvartalet og vinker til gutten din hvert 5. minutt. - gå tur der 3,5 åringen kan sykle - dra til en lekeplass der ungen kan leke mens du går rundt og rundt lekeplassen med hunden. (ikke verdens mest stimulerende tur, men bikkja får lea på seg ihvertfall :-) ) - Be 14 åringen høre om det er noen i klassen som kunne tenke seg å gå tur med en valp i helga for 50,- kroner pr gang.
Gjest Morn du Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Gode forslag over her:) I tillegg ville jeg hatt bilen med hundeburet, mannen din får bruke den uten hundebur.
Mockanin Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2009 Takk for fine tips. Desverre er det noen av dem som ikke er gjennomførbare. Har ikke vogn til 3,5 åringen. Lekeplassen er beregnet på eldre unger så han trenger hjelp til å leke der (høyt, klatre i tau, klattrevegg osv). Vi bor også sånn at jeg ikke kan gå fra 3,5 åringen hjemme for jeg har ikke sjanse til å se han fra veien. Alle vennene til 14 åringen er også bortreist denne helgen, i alle fall dem jeg kjenner og som ikke er pøbler, og ikke redd for hunden. Har tidligere forsøkt at 3,5 åringen skal sykkle når vi er på tur, blir asfalt tur da. Funket en liten stund og så endte det opp med hyl og skrik fordi han ikke ville sykkle lengre. Han er en trassig kar om dagen. Kan ikke droppe tur på hunden, da blir han rastløs og gjør ting han ikke får lov til fordi han kjeder seg. Tenker så det knaker nå. Flere tips.
Alba44 Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Har du bæremeis? Husker godt hvor stas det var å sitte på ryggen som barn Da kan ha jo gå litt og sitte i meisen.
Mockanin Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2009 Det er det jeg også mener. Men du skjønner det at den med hundebur er en splitte ny Mondeo, mens den uten er en gammal sliten Fiat Bravo og har på langt nær samme comforten. Ikke engang klimaanlegg (guuuri for en synd). Når jeg tenker meg om så kunne han egentlig tatt med seg hunden. Han skal jo være i hytte og det burde jo ha vært toppers for hunden å komme seg på landet. Men så var det fylla da.
Mockanin Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. juni 2009 Har ikke bæremeis nei. Han er for stor til det nå. 3,5 år. I tillegg er jeg tappet for energi pga. den lavkaloridietten jeg må ta nå så det er ikke mye jeg orker.
Sivalur Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Spørre om naboen kan gå tur, eller henge opp lapp på butikken om det er en tenåring som kan gå tur? Evt. som kan passe 3,5 åringen mens du går tur? Morgen og kveld får hunden tisse i hagen, og så klare seg med en litt lenger tur på ettermiddagen? Enig med hun over her, mannen må ta bilen UTEN hundebur - eller så får han ordne noen å sitte på med. Han høres da en liten smule egoistisk ut...?
Sivalur Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Nå så jeg dette - ingen tvil, hvis mannen må tvinge gjennom turen, får han ta den gamle bilen...
Gemini77 Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Kan du ikke få lånt deg (evt kjøpt deg) en trille? Dere vil jo komme opp i flere episoder hvor dere blir alene med både hund og barn og da er en trille uansett greit å ha. Vi hadde schæfer som vi måtte avlive ved nyttår..:-( så jeg vet hvor vanskelig det kan være å få hverdagen til å gå opp. Vi har også 2 små barn, men vi satt barna i vognen og gikk. Hunden må på tur og droppe det er ikke noe alternativ. Det skal ikke gå ut over hunden at en drar på hyttetur. Så dra og kjøp en trille!! Eller hvis dere har en kiosk/butikk i nærheten så kan turen være at dere skal gå for å kjøpe is. Da pleier barna å bli mer medgjørlige.
Himmel og hav Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Kanskje du finner noen som kan gå tur med hunden din her: http://hundepassringen.blogspot.com/
Mockanin Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har aldri før sett på mannen som egoistisk, men nå har jeg tenkt de tankene et par tre ganger allerede. I følge han er det kun han og en til som kan kjøre, det er en til som har bil men han måtte la kona ha bilen den helgen. Har allerede en gang spurt han hvorfor det som er bra nok for meg ikke er det for han og fikk ikke noe svar på det.
Tirilille Skrevet 3. juni 2009 #15 Skrevet 3. juni 2009 Skjønner problemet. her i huset er det også to små barn og ei bikkje som trenger tur. Nei, vi har strenge regler på det. Er det slik at en av os skal reise bort noen dager, så må den som skal reise skaffe hundevakt. Det er nesten umulig å få tatt seg av både hund og barn på en god måte, og jeg gidder ikke å gå og lufte en "spinnvill" engelsk setter som trekker avgårde og med to barn i tvillingvogn. S å er det ingen som kan passe bikkja for deg (egentlig for han) mens han er på tur? Den er jo bare 6 mnd også, så den er vel for liten til kennel? Ellers så er det slik at dersom han skal ha bilen med hundeburet, ja, så må han også ta med hunden. Så enkelt er det!
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 3. juni 2009 #16 Skrevet 3. juni 2009 Mannen får luksus-bilen... OG bikkja... Hadde ikke vært diskusjon heller her i huset... Om han ikke godttar det så får han være hjemme. Hardt mot hardt.
LilleBjella Skrevet 3. juni 2009 #17 Skrevet 3. juni 2009 Ta med gutten til til en lekeplass eller en park, og ta med langline til valpen. Hvis du ikke har langline, så kan du kjøpe sånn kles-snør (slik man henger opp klær på) på en helt vanlig butikk. Bind i halsbåndet. Så kan valpen løpe rundt å leke mens gutten din leker. Samtidig som du har kontroll på ham. Tre korte tisseturer en helg kan være nok. Så lenge han i hvert fall får løpt littegrann fra seg.Og det er da også viktig å stimulere valpen mentalt. Legg ut godbiter hjemme hos deg, som han kan søke etter. Legg godbiter i en gammel t-skjorte som du knyter sammen, og la han bruke hjernen litt. Tren på lydighet. Hvis hunden får aktivisert hjernen sin, vil ikke behovet for fysisk aktivisering være like stort.
La Perla Skrevet 3. juni 2009 #18 Skrevet 3. juni 2009 Kjøp/lån sparkesykkel til gutten, så kan ha bruke den på turen.Det er jo mye morsommere enn å bruke beina. Eller kanskje han har en sykkel som kan brukes?
litoria Skrevet 3. juni 2009 #19 Skrevet 3. juni 2009 Hvorfor i all verden kan ikke mannen din ta med hunden på hyttetur? Her tar alltid mannen med hunden når han drar på hyttetur o.l. Ikke fordi det er ett problem for meg å ha den hjemme, men fordi det er så kjekt for hunden å få bli med på tur. Og selvfølgelig moro for mannen å ha den med. Nei, jeg hadde gitt beskjed om at hunden blir med på tur.
Mockanin Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #20 Skrevet 3. juni 2009 Takker igjen for veldig mange svar. Har sparkesykkel også vi og der er det samme greia som med sykkel. Blir lei og dermed skal han ikke farte mere på den og jeg ender da opp med hylende unge som ikke vil høre (en stooor smule trass) og en sparkesykkel jeg må bære hjem. Selvsagt kan vi gå til lekeplassen. Men jeg kan desverre ikke la valpen gå i line der. Lekeplassen ligger mellom masse hus og det vil bli ramaskrik om jeg gjør det. Vi bor i Oslo og rundt der vi bor er det ingen lekeplasser uten masse hus eller blokker rundt. I tillegg er det ganske mange rundt der vi bor som er redde hunder (utelendinger veldig ofte det). En schäfer på 6 mnd. begynner å bli relativt stor og sterk. Selv om han er verdens snilleste så drar han noe sinnsykt i båndet (holder nå på å venne han av med det) og SKAL på død og liv bort til alt som kan krype og gå (holder på å venne han av med det også). Jeg har ikke foreslått for mannen at han skal ta hunden med seg. Har ikke tenkt på det før nå. Regner med det ikke blir populært. Dem skal på lånt hytte (svogeren til en kollega som eier den). Blir masse festing også.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #21 Skrevet 3. juni 2009 Mannen får ta gamlebilen hvertfall, men tror ikke jeg hadde sendt med hunden på hytteturen. Er ikke sikkert eieren synes det er spesielt stas med hund i hytta si...
Gjest Morn du Skrevet 3. juni 2009 #22 Skrevet 3. juni 2009 Vel, her kjører sambo i en mercedes type veteranbil, uten aircondition, så jeg får kjøre den jeg helst vil ha; chrysler. Vel og merke når hans citroen er på verksted. Skjønner liksom ikke helt at mannen din ikke kan ofre litt når han vet hva du sliter med.. Helst skulle han holdt seg hjemme den helgen, din operasjon og helse er viktigere enn at han får seg en hyttetur. Men skal han på død og liv på hyttetur, MÅ han jo ofre litt han også. Og stakkars mann som må ta seg av sønn og hund mens du er på sykehuset.. Not.
Promp Skrevet 3. juni 2009 #23 Skrevet 3. juni 2009 Kjære deg, Dette kan løses, med godvilje fra begge parter. 1. Du har en valp på 6 mnd, den trenger ikke lange turer og bør vel heller ikke ha det... 2. Du MÅ ha bilen med bur. Mannen din har ikke lov til å reise fra deg med den bilen slik situasjonen er nå. Det er ikke en gang diskuterbart. 3. En paraplytrille til 3,5 åringen din koster 199,-, en god investering. Vil han ikke sitte i vogn, så er det faktisk ikke han som bestemmer det, det gjør du. Sånn er det bare. Og hvis han skriker og hyler på turen, så får han vel bare gjøre det da. Jeg har selv hund, og vet alt om problemet som kan oppstå når man ikke har en hageflekk å slippe hunden ut i. Men har man hund, så har man hund. Det samme med familie og barn. Dette er et problem dere kommer til å oppleve flere ganger, også når hunden blir større og virkelig trenger mye mosjon. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå