Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har en liten 2 åring (ca. 10,5 kilo og 84 cm.) Han har hele tiden vært vanskelig å få i mat. Men han har spist greit. Så ble han 1,5 år, begynte i bhg. Han hadde på 2 mnd. 4 antibiotikakurer, 3 av dem pga. halsbetennelse. Stakar gutten min, gikk ned til under 10 kilo den julen.. Legen syns ikke det var noe særlig at han fikk så mange betennelser. Han var ferdig med en antibiotikakur en kveld. Kvelden etter var det på`n igjen med feber og betennelse. Han har store mandler, så store at det er dårlig passasje, men ikke helt tett selvfølgelig. Han setter fort slim i halsen. Vi har prøvd alle mulige slimløsende medisiner, astmamedisiner osv. Har vært hos barnelegen på sykehuset for å sjekke ang. astma og allergier. Men de tror alt henger i hop med mandlene. Så har vi også vært på øre-nese-hals nå. Der spurte legen om jeg ville operere. Jeg er veldig i tvil. Fordi han nå ikke har hatt betennelse siden januar. Han spiser også mye bedre nå. Men det som er, er at han sover så innmari urolig, våkner lett, ynker i søvne, snorker. Jeg tror det henger sammen med mandlene, fordi han trekker pusten litt dypt noen ganger, å når han begynner å puste igjen (høres fælt ut), så blir han urolig. Jeg også, så har han inne på rommet mitt. Men han er støtt og stadig plaget med luftveisinfeksjoner! Snørr er en ting, men han hoster så lungene omtrent vrenger seg. Hender også han har mange blodkar i ansiktet som har sprukket (legen viste meg hvordan det så ut). Så han hoster kraftig. Er ofte bare frisk i 1-2 uker før det er på`n igjen med ny hostekule. Ingen hostesaft som hjelper. Jeg ble enig med legen om at vi blir kalt inn igjen i sept.- okt. Men den hosten har enda ikke gitt seg. Vi sover så dårlig nå, stakar lillemann =( Legen trodde infeksjonene kom av de store mandlene. Men han sa jo at når de var så små så var det vanskeligere å oppdage småblødninger etter en slik operasjon. Føler jeg må velge mellom 2 onder egentlig.. Vet søren ikke hva som liksom skal være best å velge her.. Kommer det flere betennelser så er jeg ikke i tvil, så mange kurer er ikke bra. Men er det "bare" med hosten, burde jeg da kanskje vente.. Noen som har litt erfaring med dette?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg ville tatt den operasjonen, selv med den lille risikoen. Har selv hatt "halsbarn", og "ørebarn". Han med mange halsbetennelser hadde antibiotikakurer som din, og høy feber hver eneste gang, likevel mente legen at operasjon ikke var nødvendig. Han var syk i 2 månder en gang, og med 4 kurer i den perioden. Vi slet i mange år, men gutten vokste det jo av seg til slutt. Jeg bare tenker på alle netter vi kunne sovet og hvilt, alle antibiotikakurene vi kunne spart barnet for osv. Vi måtte ha sterkere og sterkere kurer, også, for de vanlige antibiotikaene virket ikke til slutt. Det kan være falske mandler(polypper) i tillegg til mandlene, for da vet jeg barn snorker. Sagbruk. Dette hadde "ørebarnet" mye av. Han ble operert som 4-åring(jada, legene måtte overtales). Og etter det måtte jeg sjekke grundig om barnet pustet når det sov;)
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Hei. Min sønn slet like mye som din lille mann han var mye dårlig som barn, men da han begynte i barnehage ble han konstant syk. Snørr, betennelser og greide ikke spise.. Hadde problemer med søvnapné (sluttet å puste) om natten. Digre mandler. Gikk ned 8 kg på vinteren og ble blodfattig. Vanskelig å bygge opp jernlager og måtte gjennom to jern kurer, da ble han litt bedre. Så ble han dårlig igjen og vi bestemte oss for å fjerne mandler (nærmet seg 3 år) Operasjonen gikk strålende og vi fikk en ny gutt. Ble firsk og gikk opp 11 kg den sommeren. I ettertid er jeg lykkelig fordi vi valgte å fjerne dem. Han har fått det så mye bedre.. men din er jo ett år yngre da.. Ut må de nok, men så er det tidspunktet da. Er vel litt risikabelt med så små. Lykke til iallfall ...
lina2000 Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Min gutt og ble operert men da var han 4. Han var også alltid forkjølet, tett og sov dårlig. Nesten som han stoppet å puste. Vi ble rådet til å gjøre det, og det angret vi aldri på. Fikk en helt ny unge som nesten ikke har vært forkjølet etter det, og nå er han 11. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Jeg hadde IKKE gjort det. Ikke for å skremme deg, men min sønn var 7 da han fjernet mandlene. Han var ekstremt dårlig i 14 dager etterpå. 5 første dagene kastet han opp blod. Ble innlagt på nytt, og måtte tilbake på operasjonstuen for å stanse blødningene. Jeg var livredd for å miste gutten min. Det er IKKE uten grunn legene ikke vil fjerne mandlene på så små barn, og det er heller IKKE uten grunn at legene alltid spør foreldrene om de ønsker operasjon. Jeg skjønner frustasjonen din, men jeg ville ventet. Uansett ønsker jeg dere god bedring, og masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå