Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når han begynte å blande seg oppi amminga, som han ikke kan NOE om.

Greier altså ikke å fullamme min datter som blir 5 mnd denne mnd, men det synes jeg er greit egentlig. Hun får mm og, men ikke like mye som før. Hun spiser grøt og grønnsakspure i tillegg til både mm og mme. Igår diskuterte vi og krangla litt, og han mer eller mindre kalte meg for en dårlig mor fordi hun får andre ting enn puppen. Han kom med at hun bare får flasker, og at jeg gir opp altfor lett. Prøvde å forklare han at det hadde han også gjort om hvert eneste måltid med puppen hadde vært en kamp, dersom HAN hadde vært den som hadde ammet henne. Han kom med påstander om at mme er dårlig kost ( "Falsk melk") og at det er garantert HS helt enig med han i, og at han kanskje skulle spørre HS hva hun mente om den saken. Ble så lei meg når han tar opp et så sårt tema, fordi jeg VIL fullamme henne men ikke får til. Jeg har ikke nok melk, det VET jeg. Det er lite melk, men han mener det er jeg som er problemet fordi jeg ikke lar henne ligge lenge nok fordi hun blir utålmodig.. Han mener altså jeg er lat med amminga og han tror det er melk nok.

Måtte bare få det ut, blir så pissed på mannfolk som trur de veit hva de snakker om..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det var ikke noe særlig!

Har selv lite melk og kjempet som bare det før jeg måtte resignere å begynne å gi mme i tillegg til pupp. Stakkars jenta mi var jo sulten hele tiden og hun lå stort sett på puppen, uten å bli helt fornøyd.. Jeg syns det var et nederlag da det skjedde og tok det ganske tungt, så vil ha tatt meg veldig nær av om noen begynte å kritisere meg for det. Nå skal det sies at det var HS som nesten tvang igjennom at vi måtte begynne med mme, siden nurket ikke la på seg nok, så her var det ingen tvil om hva som måtte gjøres, det viktigste er jo at babyene våre vokser og har det bra, og er mette! Det må jo samboeren din være enig i?!

Skrevet

Tror nesten jeg hadde tatt han med meg til hs jeg.

Skrevet

Enig med Neptunia. Ta han med til hs, så forstår han kanskje litt mer.

Skjønner godt at du er skuffet.

Skrevet

Ja det burde han jo strengt tatt vært enig i.. :) Men han er bare så godtroende at han tror jeg har nok melk og det er min feil at hun får såpass mye mme som tillegg. Uff. Hun blir kjempeblid og fornøyd når hun er mett, så bedre enn det blir det jo ikke :o) Det er jo det viktigste.. På forrige kontroll rynket HS på nesen da jeg fortalte at vi hadde begynt med tillegg og spørte med engang " Ja hvor mye tillegg får hun da"? Synes igrunn ikke det er noe helsesøstrene har noe med. Vet helt sikkert at jentungen ikke ville lagt så fint på seg hvis hun ikke hadde fått mme i tillegg for da hadde hun aldri vært mett.

Skrevet

grrrrrrrr

dæven asså!! jeg hadde klikka internasjonalt om min sambo hadde kommet med noe liknende!!!!

jeg blir nesten målløs, jeg vet ikke hvor jeg skal starte!

Du skal IKKE ha noe dårlig samvittighet for hvordan du har løst matingen av datteren deres!!!! Jeg synes det tvert om høres ut som en meget smart måte å gjøre det på. Ingen vil vel ha sultne unger som ikke er fornøyd! Og dessuten så er det mange barn som ikke vil spise fast føde når de blir tilbudt det relativt sent(fx etter 6 mnd).

Hvorfor kan han ikke heller se det positive i det, i og med at han faktisk kan få muligheten til å delta i mating og relasjonsbyggingen det er for han som pappa. I stedet for at mamma skal være den eneste, så har han en gyllen mulighet til å delta i mye større grad enn de som fullammer kan!!!

Det er DU som vet dette BEST!!! Stol på deg selv og den avgjørelsen du har tatt!!

Skrevet

Huff dette hørtes kjipt ut. Det er utrolig irriterende når folk legger seg oppi ting de ikke skjønner/har noe med. Jeg har litt samme problemet som deg. Når mini var 6 uker gammel begynte han å få flaske med utpumpet melk på kvelden fordi han bare sovna ved puppen og aldri fikk i seg nok mat. Etter et par uker klarte jeg ikke å pumpe nok, så vi begynte så smått med mme. For tre-fire uker siden begynte han å bli veldig umulig ved puppen, og som du også skriver, så ble hvert måltid en kamp. Så jeg begynte å gi mme etter noen av puppemåltidene, og stort sett bare mme når vi er ute blant folk, for da er det umulig å amme. Mini blir kjempefornøyd og blid når han får dette.

Jeg snakket litt med samboer om det her om dagen, for jeg også har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke fullammer. Men fikk full støtte fra samboer. Han har sett hvordan kampen er for å få i mini mm, og synes det er helt greit at han får mme i tillegg. Det var veldig deilig å få dette samtykket fra han.

Forrige uke var jeg på et foredrag med Gro Nylander om barns utvikling. Hun er jo ammeguru nummer 1 i Norge, men til og med hun sa at om ikke barnet er fornøyd så er det bedre å fylle på med mme. Hun sa også at flaskeforeldre og helsesøstre har kommentert at det er i hennes bøker det er best info om flaskemating. Det er jo et godt tegn når hun sier dette.

Jeg tenker som så at jeg kun fikk mm til jeg selv kun var tre måneder, det er snart 30 år siden og mme var ikke like bra da som den er nå, og det har da blitt folk av meg og!

Skrevet

What ? Hva slags mann er dette ? Unnskyld meg, men han høres jo helt psyko ut.

Bestekompisen til samboeren min ble pappa for 2 mnd. siden og han er likedan som din sambo. Hun vil veldig gjerne gi tillegg på kvelden fordi hun føler at hun er tom på kvelden, men han nekter henne å gi erstatning. Hvis hun skal ut på noe (hun tar kurs av og til på kveldstid) så må hun pumpe seg, for han nekter å gi ungen en eneste flaske med mme.

Hun spurte meg når hun kunne begynne med grøt. Jeg sa at man kan begynne ved 4-mnd. alder men at det anbefales å vente til 6 mnd når man ammer. Hun sa at hun gledet seg litt til babyen kunne begynne med grøt og da kom det fra samboeren hennes at hun måtte fullamme lenger enn 6 mnd. Det var ikke aktuelt å begynne med grøt ved 6 mnd. Fortalte han at de fleste babyer trenger mer mat enn mm når de har blitt såpass gamle. Jeg sa at de kommer til å merke når babyen trenger mer mat enn mm ved at babyen blir urolig, mye sulten, våkner oftere om natten osv. Og da sa han at det var ikke hans problem men hennes, fordi det var hun som måtte amme oftere da.

Hadde nesten lyst til å kline til han fordi han har ødelagt hele opplevelsen hun har av å amme. Hun vil slutte fordi hun ikke orker det presset fra han hele dagen. Hun sier også at hun sliter med å produsere nok melk og det er sikkert fordi hun blir stressa av det maset hans.

Mannen din trenger å bli litt informert, tror jeg. Mange barn som vokser opp på mme fra dag 1. Ikke noe galt med de : )

Skrevet

Men i alle dager da..... Vi vet vel alle at MM er det beste for barnet- men det blir da sunne og friske unger av MME også!

Kjenner jeg ble så sinna på'n at jeg ikke kommer til å få skrevet alle de tankene som raser rundt i hodet på meg....

Du får spørre han hva som er viktigst da.... At ungen er mett, blid og fornøyd og vokser som h*n skal, eller om at ungen får de dråpene som tydeligvis er sååååå viktige og er sutrete og sulten!

Makan til mannfolk..... }=/ (Ha ha, det var sinna-ansiktet sitt det tenker jeg!)

Skrevet

Mannen min har også blandet seg i amminga titt og ofte. Særlig etter at han overtok permisjonen da jenta var 6 mnd. Jeg har blitt ganske irritert til tider, men når jeg ser tilbake på det var den ENESTE grunnen til at han maste at han elsker jenta vår og vil det beste for henne.

Jeg innser det nå at jeg kanskje var litt for rask til å gi opp når hun heller "lekte" med puppen enn spiste, og hun fikk kanskje en litt for brå overgang til grøt (hun fikk jo mm også, men ikke så mye som anbefalt)

Alt i alt kan jeg vel bare innrømme i ettertid at jeg syntes det var vanskeligere å være fulltidsstudent og mamma til en liten baby enn jeg hadde regnet med på frhånd. Jeg tror liksom at jeg skal greie "alt", men det gjør jeg jo ikke. :(

Skrevet

Nei, fy fan... Han vet fanimæ å sparke en som ligge nede!!!

Æ syns virkeli han burde prate me Hs om d, for da får han banka inni haue sitt at mme faktisk e så og si like bra som mm.....Å at han burde vise mer respekt for dæ, du e jo dama hans og mor til hans barn!!

D va trist å høre at du slite litt me amminga, men du ska virkelig ikke bry dæ me dn dritpraten han kommer me. Gi babyen din den mm du klare å kjør på me mme, velling, grøt og fruktpure/grønnsaksmos i tillegg :-) Blir så bra atte!

Go bedring og håpe du føle dæ bedre snart ;-)

Skrevet

Jeg har foedt to barn, et i Norge og et i Spania.I Norge var ammepresset enormt!Men jeg fikk en gutt som ikke ville/kunne ammes,og endte med mme, det gikk helt fint.Jeg pumpet meg i 3 mnd

i Norge, og visste at fikk jeg et barn til, ville jeg aldri holde paa med det

peset igjen.Min mann synes det var helt greit, men han hjalp mye til

med aa gi flaske osv.Naa har jeg en lita jenta paa snart 11 mnd, og

hun fikk mme fra dag en her i Spania, og ble altsa foedt her.Hun gikk ikke opp nok i vekt, saa ble noedt til aa gi flaske til henne ogsaa, selv om jeg faktisk ville amme!

Her nede finnes ikke ammepress, man bestemmer selv hva man

velger aa gi barnet.Blir saa oppgitt over det ammepresset

som finnes i Norge noen ganger, helt tullete!og at til og med mannfolka

begynner aa ta etter, helt utrolig, he he!!Her kunne jeg faktisk ha oensket meg at gemalen viste litt mere interesse for vaares barns mat-

inntak og passing av henne.Han jobber utrolig mye, og jeg foeler meg

som alenemor for vaares to barn.Tror han har badet henne maks 5

ganger paa 11 mnd.Men her har jo heller ikke menn permisjon.

Saa paa en side, er det jo helt utrolig for intersse noen norske menn

viser ovenfor amming synes jeg.Men til HI, du kan fint gi mme naa!

Barnet ditt har faatt mere mm enn noen av mine to til sammen.Og mine

to som har faatt mme, er friske og fine de altsa, nei mme er ikke farlig!

Vis gjerne dette innlegget til samboeren din:))

Skrevet

Men jøss så mange mannfolk som blander seg oppi ting de ikke har peiling på, og hvorfor er de så motstandere av mme???? Hvor har de det fra, sitter de på nett å graver da eller... Samboer brydde seg minimalt om lillegutt fikk mm eller mme. Her funket ikke amminga i det hele tatt, og han ville jo det beste for barnet, nemlig gi ungen mat.. da er det vel samme f.. om det mm eller mme.. ÅHHHH, merker jeg blir så provosert!!! Ja morsmelk er best, men barna blir vel ikke noe annerledes om de får mme... argh.. Dustete mannfolk!!!

Skrevet

beklager men i hvilket årstall lever mann din i? og hva i alle dager skulle man dere ha gjort dersom du ikke hadde klart å amme.

Jeg har nå skummet igjennom en del av svarene du har fått og jeg ser at de fleste svarer det samme og noen kommer med de kjenner noen som sier det samme som din mann!

Jeg er da 2 barns mor. og med første mann så full ammet jeg. til han var ca 6-7 mnd da fikk han grøt ved siden av. Nå med nr to så er ting helt anderledes. Han er ikke fornøyd med bare mm så han får mme ved siden av. Vil gjerne heller ha det enn mm. Det din mann sier er at da er man en dårlig mor. Send han til meg så skulle jeg pokker i meg ha sagt akkurat hva jeg mente.

Jeg skjønner at du blir frustrert og irritert og alt det der på den mannen din! Kjenner at jeg blir det selv. Og HS hadde vært 100% på din side hvis ikke så kan hun ikke jobben sin godt nok! Man kan ikke alltid være super-mom og man gjør jo så klart det beste man kan. men når man da står der med en baby som vil ha mat, en pupp som ikke gir nok og en mann som står over deg og sier: Amm den amm den så hjelper ikke det noe. Be han dra ditt pepperen gror med sine menninger om amming og gjør det du føler er det beste for deg og babyen!

Skrevet

Takker for innspill alle sammen, kan jo vise han alle disse innleggene så ser han jo hvem som har rett, hehe :) Kommer til å fylle på med mme uansett hva han sier så..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...