Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvilke frukter kan jeg bruke?

Snuppa er 5 mnd og 10 dager.

Kan jeg bare hente "inspirasjon" fra de man kjøper?

Å bruke samme fruktene som der?

(Snuppa eeeelsker dem, hun har fått smakt på alle varianter av de 4mnd-typene)

Skal alt bortsett fra banan kokes? Skal jeg ha vann sammen med det?

Kort sagt: kan noen forklare meg?! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Helsesøter her anbefalte å starte med banan og kiwi.

Min lille fikk banan første gang da hun var noen dager yngre enn 5 mnd.

Jeg skar av en "kubbe" av bananen og la den på en skål, og moste med en gaffel. Så var det bare å servere henne.

Det var det første hun fikk smake utnom morsmelk, og da hun fikke den første smaken i munnen kom det et stort glis!!

Skrevet

Jeg har gjort litt av beggedeler, både kokt, ogikke, men får å få den purrè konsistensen er det greit å ha oppi vann, da bare ser du hvor mye du trenger for riktig konsistens. I det siste er det blitt mest ikke kokt. Bruker også den posen man kan ha fruktbiter i.

Jeg henter inspirasjon fra de man kjøper (ser på hjemmesidene, også svenske semper), samtidig som jeg synes det er greit å gi litt "rene" smaker også. Fordelen ved å lage purrè selv er at da slipper man feks stivelse. Ved å fryse dem i isbiter kan man blande der og da eller legge de forskjellig steder på skåla.

Skrevet

Noen kan foresten bli litt trege i magen av bare banan.

Skrevet

Banan er kjempeenkelt, bare å ta av halve skallet og skrape med ei skje og gi.

Jeg har laget mange andre moser og, gjør sånn:

Sviskemos og aprikosmos:

Koker svisker eller aprikoser med vann i 15 min

Moser med blender og bruker kokevannet til det blir den konsistensen jeg ønsker.

Fryser ned i isbitformer og glass.

Ellers er det bare å velge den frukta du vil ha og mose rå eller kokt. Skal du lage mye og fryse ned vil jeg anbefale koking.

Jeg koker eple, pære og mango. Det liker min godt. Dekker frukta akkurat med vann og koker til frukta er myk. Kjører i blenderen og fryser ned. Bruker ikke noe kokevann i slike fruktmoser, syns de blir passelige uten. Koker derfor med så lite vann som mulig, ettersom smak og vitaminer havner i vannet.

Har gitt kokevannet som drikke noen ganger. Blir en svak søt smak av frukt.

Skrevet

Takker for alle svarene :)

Hvor lenge kan fruktmos være fryst?

Kan jeg lage for en uke i slengen å fryse?

(Hun spiser ett sånn lite beger for dag)

Jeg har tatt vare på alle de små glassene som sviskemosen er i, de må vell være fine å fryse i? Å da blir det jo enkelt, for det er passe porsjon til henne.

Når man fryser, blir konsistensen annerledes når det blir tint?

Er det noe forskjell om man koker eller ikke, eller HVA er forskjellen?

Er det noen frukter man MÅ koke?

Hvilke frukter burde jeg unngå? (Vi har ingen allergier i familien)

`Hva med bær?

Mange spørsmål her ja :)

Skrevet

-Kan i alle fall ligge 3 mnd i frysen.

-Slike glass er fine å bruke, men ikke fyll de helt opp da, utvider seg jo når det fryses.

-Konsistensen her har holdt seg i alle fall.

-Jeg koker pga holdbarhet og farge...liker at det ser litt ok ut og...spesielt eple. Svisker og aprikoser må kokes, men det sier seg kanskje selv?

-Ikke noe du MÅ unngå som jeg vet i alle fall, om du går over på å lage middag må du passe deg for spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold. Står om et på matportalen.no.

-Bær er superdupert:)

Skrevet

Takk :)

Når jeg begynner med middagsmat kommer jeg sikkert med mere mas ;)

Skrevet

Lager du all mat selv forresten? (Middagsmat)

Syns du det er mye styr?

Skrevet

Lager til annahver dag ca, har som regel to-tre typer middager i fryseren, også har jeg kjøpaglass i skapet. Varierer en del, så det er sjelden knerten får samme to dager på rad.

Ikke stress å lage middager syns jeg, bare artig:) Fryser de i brukte kjøpaglass og morsmelkkopper.

Velger type kjøtt, grønnsaker og krydder litt ut i fra hva vi liker å kombinere, også koker jeg det godt. Kjører i blenderen og ferdig. Bruker ca 10 % kjøtt i forhold til resten. Bruker ca 1 ss god olje på 3-4 porsjoner.

Skrevet

Avokado og banan. Mmmmm. Også så sunt! Supersunt! Men blir brun av lufttilførsel hvis man ikke blander noe med c-vitamin i hvis man skal lagre/fryse. Men trenger ikke det hvis den skal serveres direkte. Kan mose i blender eller med skje i en melsikt.Ellers går det jo greit å mose med gaffel, men avokadoen blir deilig og finmoset i en melsikt:) Fruktmos holder leenge i fryser. Står i en bok jeg har men den har jeg rota bort.. tror det var bortimot et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...