Gå til innhold

Toll og moms - og 200 kroners grensen - bare lurer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler man moms av hele beløpet, eller bare det som overstiger 200 kr ?

Og det samme med toll ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du handler for over 200 kr må du betale toll og moms for hele beløpet.

Skrevet

Moms for hele beløpet ja. OG frakt!!

Så det blir fort mye dyrere..

Skrevet

For å vise til fakta:

Sakset fra toll.no

Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

varens verdi

fraktkostnader for sending av varen

eventuelle forsikringskostnader for sendingen

Skrevet

Men jeg har kjøpt sko, og de er tollfrie ifølge tollvesenets sider.

Jeg er fakturert for Utlagt MVA 63 kr og pris fortolling 103 kr.

vareverdien er 215 kr + 64 i frakt

Hvorfor har jeg da måttet fortolle dem ? Postdamen skjønte det ikke heller. Det er vel ikke den summen som de skal ha for at jeg skal betale mva ?

Hvorfor heter det i så fall fortolling ???

Skrevet

Jeg har også kjøpt sko fra utlandet og måttet fortolle. Har aldri lest noe om at det er tollfritt, men det hadde passet meg bra siden jeg venter på et par til.

Skrevet

Sko er tollfritt, det meste er egentlig det, hvis man tenker over det.

Du har betalt de 63 i moms til tollvesenet og de andre pengene er sannsynligvis gebyr. Da ikke til tollvesenet.

Se her:

Fortollingsgebyr

Firmaet som transporterer og lagrer varen til Norge, kan belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen. Lar du firmaet eller speditøren fortolle varen for deg, vil du som oftest måtte betale for denne tjenesten også. Fortollingsgebyret er altså et gebyr som ikke betales til Tollvesenet, men til en annen part. Tollvesenet har derfor ikke informasjon om hvor mye gebyret er. For å finne ut dette, må du kontakte tollageret der varen din ligger og/eller firmaet som fortoller varen for deg.

Skrevet

Ja, det har jeg lest. Men jeg stusset på at det ikke står gebyr noe sted. Bare pris fortolling.

Får ringe dem i morgen å høre.

Skrevet

Ikke alle varer er belagt med toll, men alle varer med verdi over 200 er belagt med moms eller merverdiavgift. Det er 25% av varens verdi og det MÅ du betale selv om varen ikke er tollbelagt. Merverdiavgift og toll er to forskjellige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...