Student_og_mamma Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Har studert frem til nå, og har termin i januar. Tror jeg bare får vikariat, evt jobb som ringevikar frem til termin. Er dette regnet som pensjonsgivende inntekt? Leser at jeg får foreldrepenger bare om jeg har pensjonsgivende inntekt i seks av de ti månedene før fødsel. Er det bare fast arbeid som er pensjonsgivende? I så fall bør jeg vel bare studere litt mer....
**♀03♥ ♂10♥ ♀12♥ Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Det du betaler skatt av er pensjonsgivende inntekt. Evt kan du kanskje kalle det Bruttolønn. (tror jeg.... :-)) Selv om det bare er vikariat tror jeg du har rett til fødselspenger dersom du jobber 6 mnd før fødselen. Ta kontakt med nav, dersom du er i tvil.
HeidiL Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 pensjonsgivende inntekt er all inntekt du skatter av - altså ikke svart arbeid etc som ikke registreres noe sted. dersom du har jobb som du får betalt for av en som er registrert som din arbeidsgiver og betaler arbeidsgiveravgift, er det pensjonsgivende inntekt. dersom du har jobbet i tillegg til studiene så vil du allerede ha opparbeidet noe inntekt...men du må altså jobbe mer enn 50% for at far skal få rettigheter...så hvis det er veldig lite jobb du snakker om så ville jeg vurdert å studere litt til og benytte meg av lånekassens tilbud... hvis vikariatet er 100% og varer mer enn 6 mnd (slik at du rekker det før du går ut i permisjon) så ville jeg gjort det, tror jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå