Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk endelig mensen her etter å ha vært uten i et halvt år ca og tok pergotime på dag 5. Skal sies at jeg blødde i 14 dager og at jeg blødde lite pr dag. Har tatt eggløsningstester men ikke fått noe positivt utslag..:( I morgen skal jeg "liksom" får mensen igjen, noe jeg tviler på at jeg får... Når skal jeg evt ta neste runde med pergotime da? Synes jeg får lite oppfølging fra sykehuset, skal ikke ta noen form for blodprøve som evt påviser eggløsning som jeg ser andre her inne tar.. Ser også andre bruker provera i tillegg? Er så lei, vil så gjerne bli gravid NÅ!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du må bare kreve bedre oppfølging. Dei må jo fortelle deg når du skal ta pergotime igjen. Eg skulle ta annankvar syklus i 6 mnd og om ingenting var skjedd da skulle eg inn på ny kontroll. Eg var gravid på første forsøk heldigvis så slapp meir. Eg har vanligvis 35 dagers sykluser, men den vart 28 på pergo, kan du ha begynt å måle for eggløsning for seint? Ta i alle fall graviditetstest før du begynner på ny pergo:)

Skrevet

Hei Vero83

Jeg har gått på en del pergokurer, har PCOS men ganske stabile sykluser selv om de har vært lange 30-40 dager. Jeg gikk på pergo annenhver måned og tror det er ganske så vanlig. Jeg ble gravid etter 3 kurer men mistet dessverre. Tok blodprøver som viste at jeg fikk el, tok doble kurer. Vet du om det er enkel eller dobbel kur du tar? Kanskje du må ha trippel for å få el også, hører om flere med PCOS som må ha det. Hvis du har så ustabile sykluser som du har bør du absolutt utredes videre og evnt bruke provera for å få blødning.

Jeg så i en annen tråd at du bor i Bodø og ønsket erfaringer om oppfølging fra andre. Jeg er også fra Bodø men vil ikke altså påstå at her finnes så god kompetanse på dette området. Men det første du bør gjøre er å få fastlegen din til å henvise deg til en privat gynekolog som kan utrede deg videre, han vil nok ta de blodprøver som er nodvendig for å se om du har el. Ikke det at jeg har noen å anbefale dessverre, for han jeg hadde har jeg ikke tiltro til lenger så nå kontakter jeg KK ved NLSH om det er noe. Er forøvrig under IVF behandling i Tromsø nå, men det var fastlegen min som henviste meg dit.

Lykke til, håper spiren sitter snart!

Skrevet

Hei Turva og takk for svar:)

Blir litt langt, men er kommer det uansett:

Jeg fikk påvist PCOS på KK på NLSH i november08, men hadde vel mistenkt det lenge i forkant. Sliter med utrolig lange sykluser. På det lengste var mensen borte i flere år i begynnelsen av 20 årene(er 26 nå). I januar 07 begynte jeg på p-piller da jeg endelig fikk mensen og for den del ny kjæreste også:) Gikk på pillene til januar 08, måtte slutte da jeg ble koko i hodet av hormonene.. Fra januar08 til september08 hadde jeg ikke mens en eneste gang, og da begynte jeg på noen hormonpiller som skulle fremkalle blødning og ikke virke som prevensjon. Gikk i 3 mnder til november08 og fikk mensen alle 3 mndene. Og i november da, fikk jeg påvist PCOS. Siden november til 6. mai hadde jeg ikke mens, men fikk den da endelig og begynte på pergotime på dag 5. Tok enkel kur og har testet selv med eggløsningstester men de var ikke positive..Ikke er jeg gravid heller.

Ringte fastlegen min i dag og han trodde jeg kunne ta pergotime nå igjen, dobbel kur denne gangen, selv om jeg ikke fikk blødning. Og det står vel forsåvidt i bruksanvisningen at man kan gjøre det også mener jeg?!! Tror jeg prøver det og ringer KK om ikke noe skjer denne gangen heller. Samboeren skal dessverre ut å reise i 5 uker og neste muuulige eggløsning kommer evt dagene før han drar. Blir forsent å prøve provera denne gangen evt. Om den ikke kommer får jeg vel ringe å høre om mulighetene for å få provera og begynne på det til han kommer hjem. Er du fornøyd med KK? Er litt usikker på hva jeg synes egentlig.. Føler ikke kompetansen sitter helt der heller, mulig det er jeg som er bare har vært uheldig med legen jeg har der. Synes ikke jeg blir tatt seriøst og at jeg liksom har all verden med tid, men jeg vil jo gjerne NÅ da.

Så leit at du mistet.. Håper virkelig IVF går bra nå og at spiren sitter snart hos deg også!!:) Masse lykke til.

Vero

Skrevet

Hei selv og takk for svar:)

Så heldig at det gikk for deg da!! Ble syklusen din kortere altså når du tok pergotime?? Har knapt noe som kan kalles syklus selv, mensen maks 2 ganger i året vil jeg tro.. Tok eggløsningstester veldig tidlig og helt fram til nå egentlig, men ingen var positive, ei heller graviditetstestene..

Skrevet

Hei igjen Vero!

Oi, ser at du virkelig har vært plaget med uregelmessige blødninger. Kan jeg spørre om du er overvektig? Jeg husker første gang jeg fikk påvist PCOS så sa legen til meg at han trodde at hvis jeg klarte å gå ned i vekt så ville blødningen komme av seg selv. Hadde da gått ca ett år uten blødning. Og jammen skjedde ikke det, jeg gikk ned noen kilo og mensen kom og siden har den vært her :-) Jeg er fortsatt litt overvektig, men ikke så mye.. holder på med et lite prosjekt å gå ned noen kilo før jeg skal ha innsett igjen om ca 14 dager.

Vet ikke helt hva jeg skal si om KK egentlig, har bare vært der for et par UL i forbindels med IVF førsøkene og så når jeg mistet i januar. Føler det vel litt sånn et "samlebånd", fort inn og ut igjen... Har tidligere gått til privat gyn., men jeg skal få fastlegen min til å henvise meg til en annen. Man får nok litt bedre oppfølging der er min erfaring.

Skjønner at du er frustret over at de mener at du har god tid siden du er så ung, men se litt positivt på det også for din tid kommer nok garantert skal du se - jo yngre jo bedre odds har du. Ikke sånn som gamle "kjerringer" som meg, godt opp i 30 årene... hihi så jeg har alderen mot meg også, ikke bare PCOS'en..

Uansett, lykke til! Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...