Stoltest Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Kan dere med babyer på samme alder fortelle litt om hvordan dagene deres er i forhold til mat og søvn? Her syns jeg snuppa både sover for lite på dagen og får i seg for lite mat.. Sånn ser en standard dag ut her i huset når det gjelder mat og søvn: (alt er ca-tider) 08.00: Våkner, opp og stell og først pupp så flaske, spiser ca. 100 ml mme 09.30: Sover en liten time 11.00: Mat, først pupp så flaske, spiser ca. 100 ml mme. 12.00: Sover alt fra 1-2.timer 14.00: Mat, først pupp så flaske, spiser ca. 100 ml mme 15.30 : Sover ca. 1 time 17.00: Mat, først pupp så flaske, spiser ca. 100 ml mme 17.30: Noen ganger liten dupp her, noen ganger ikke. 19.30: Bad og stell og på med nattdrakt, får pupp og flaske, spiser ca. 100 ml, så er det natta. 04.00: Våkner og får pupp og flaske, spiser ca. 100 ml mme. Dette vil si at hun får 6 flasker i døgnet hvor hun spiser ca. 100 ml. (Noen ganger er det mindre, noen ganger litt mer). Hun får flaske pga. at jeg har lite melk så regner ikke med hun får mer enn ca. 40-50 ml av puppene ved hvert måltid. Klarer likevel ikke få i henne mer mme enn ca. 100 ml. Hun er 3.5 mnd. og veier litt over 5 kg. Interessant å høre om andres dager/rutiner, idet jeg er usikker på om hun spiser nok.
CMH Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Har ei knert på 4 mnd og litt over en uke 0600; Våkner første gang. Pupp, deretter legger jeg henne. 0845; Hun våkner og da skal hun opp. Først litt pupp, deretter en flaske på ca 160 og en liten porsjon maisgrøt/risgrøt Rundt 1000; Sover en halvtime/time Rundt halv 12/12; Flaske på ca 180 ml, et par teskjeer fruktmos. Rundt 1300; Søvn en times tid.. 1500; Flaske på ca 160 ml og i det siste har vi også prøvd litt grønnsakspure, og det blir hun veldig mett av. 1600; Ettermiddagslur på rundt en time, for siste gang på dagen. 1800; Kveldsmat. Flaske på ca 180 + en liten porsjon grøt.. Legger henne senest 20.00. Min spiser forøvrig også lite puppemelk men hun får det jeg har + at jeg tidvis pumper ut mm så jeg vet hvor mye hun får i seg i tillegg til mme. Men kan du ikke stikke innom HS om du er usikker på om hun spiser nok? Her har vi det hvertfall slik at vi bare kan droppe innom så kan vi veie henne om vi vil.. Min er forøvrig litt større enn din da. nesten 7 kg. Men hun er et matvrak, hehe Er babyen din 3 mnd da? Når hun er 4 mnd blir det kanskje lettere å mette henne med grøt etc. Er greit å begynne med fast føde tidlig om de ikke blir mett av amming og det..
Anne83 Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Har ei tulle på snart 4 måneder, hun var 7200 gr på 3 måneders kontrol og 61 cm lang...stor pie! Hun får kun MM. Har ikke begynt med grøt eller noe enda, men vurderer snart det...hun sover så dårlig på nettene og vil ofte ha mat. Hun våkner ca i 6-7 tiden på morgenen, men da får hun litt pupp i senga, så sovner hun igjen. Vi starter dagen mellom 8-9 og da er hun i storform og vil ha litt stell og frokost. Ofte sovner hun etter en times tid, og da sover hun kanskje en til to timer. Mat igjen etter det, så litt lek i vippestolen, sang og prating. Så blir hun ofte trøtt rundt 12 tiden, og er klar for en liten dupp igjen. Ofte er jeg ute å triller i denne tiden, og da sover hun godt i et par-tre timer. Vokner opp sulten og får mat. Steller henne for natten i 19-tiden, bading og kos. SÅ får hun pupp, og sovner godt...i 20 min. Kan nesten stille henne inn på klokka. Det tar alltid 20 min etter at jeg har lagt henne, så våkner hun igjen, og ofte er hun LYS våken. Men enkelte dager sover hun videre...da sover hun frem til 11-12 tiden på kvelden, får pupp. Sover til ca 2-4 på natta...får pupp igjen og sovner alltid godt etterpå. Men begynner å bli sliten av å ikke sove mer en 2 timer i strekk hver natt...hun virker egentlig mett og fornøyd også, men vet ikke helt. Hun legger på seg bra og helsesøster var bare positiv. Tett nese enkelte netter gjør til at hun våkner, og da drypper jeg litt saltvann i nesa hennes, og da sovner hun med en gang etterpå... MME fikk hun i starten, enkelte kvelder i allefall, men hun vil ikke ha det lenger nå. Smokk vil hun deffinitivt ikke ha...så her går det i pupp 24/7!! Men SÅ koselig med lille tulle-mor fordi! Alltid blid!!
mamman til Henrik & Kristoffer Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 har en liten pjokk som blir 4 mnd i morgen:)Han var 7900 og 66cm lang på 3 mnd kontrollen så vi begynte med grøt for 2 uker siden for han sov ikke på nattan.Nå går det unna som bare det med grøten. Vi står opp rundt 0630 for da står storebror opp. Spiser frokost (Grøt og MME) går i barnehagen 0730 og da sover han en dupp på 45min i vogna si Så våkner han og vi leker litt og han ligger på matta si(Yoga matte) i ca en time og leker med leka si.Det er en sånn han kan slå på og som spiller musikk.Så får han mme sånn i 10.00 tiden igjen og soving 10,30 og da sover han til 12 ca. Da leker vi til 14,30 og da sover han igjen mens vi går for å hente broren i barnehagen. Da sover han til 15,30 ca og da er det middagsglass.den store vinneren er gulerot glass.ILLE GODT.hehe Så er det lek og middag for oss som spiser vanlig middag så er det velling 1700 og grøt 1800 og kveldstell etter det med bad 3-4 ganger i uka også er det flaske ved sengen og natta.da sover han til 0400 og skal ha bitte litt melk og kos også sover han igjen til 06.30. Kristoffer er en veldig snill gutt som aldri gråter(utenom når han er trøtt eller sulten.Da klynker han) Og ellers er det bare et stort smil så jeg nyter dagene veldig...Er også veldig artig alder vi er inni nå og det syns storebror også.De koser og leker.Storebror er kjempeflink med lillebror:-)
eplejente Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Så interessant å få høre hva dere gjør :-) Men hvordan i all verden får dere dem til å sove til 08-09 tiden om morgenen?? Det hadde vært noe for meg, det! Gutten min er 3 mnd gammel. Dagen ser ca sånn ut: 06:00 pupp, etter pupp vil han som regel stå opp, hvis jeg er heldig sovner han igjen til 07:00 tiden.. 08:00 sover ca en times tid (da får jeg som regel dusjet og pumpet til drømmeflaske) 09:00 pupp, (dersom det ikke er nok får han litt av det jeg har pumpet) 11:00 sover ca 1/2 time - 1 time 12:00 pupp 13:00 som regel ute på tur. sover 1-2 timer 15:00 pupp 16:00 sover en halv times tid 18:00 pupp 19:30 begynner med kveldsstell; massasje og deretter bading 20:00 pupp og så i seng 23:00 drømmeflaske 03:00 pupp Jeg følger ikke klokka slavisk altså. Noen ganger kan det f.eks være at han våkner for pupp kl 05:30 og da blir resten av dagen også tilpasset dette. Vi skal snart begynne med mat hver fjerde time, men dette tar jo et par uker å innarbeide.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Så lenge hun ikke vil ha mer av flaska selv om hun har "tilgang" på mer, så vil jeg tro hun får i seg nok mat. Hun får jo måltider ofte nok, og så lenge hun legger på seg og følger kurven sin ville jeg prøvd å slappet av med det (tro meg, jeg vet det er lettere sagt enn gjort, jeg er usikker til stadighet, hehe). Her er dagen ca sånn (varierer med opptil 1t) 07 - frokostpupp i senga, deretter i pysj og dagen starter 8.30 - storesøster følges i bhg og han sovner i vogna på veien, sover 1,5-2t, noen ganger mer 10-11 - pupp igjen, våken ca 1,5t før han dupper igjen, enten i vogna på vei ut (sover da lenger enn om han sover hjemme) 13-14 pupp 15 - henter storesøster i bhg om mannen jobber sent, da sovner han i vogna på veien og sover alt fra en halvtime til halvannen time 16 - pupp, prøver å legge ham igjen sånn at han kan få sovet greit før pupp igjen rundt 19. holder ham da våken frem til kveldsstell i 21tiden, pupp i senga før han legges (våken). Har variert veldig om han har spist noe på natta, men som regel blir det et kjapt måltid mellom 03 og 05. I og med at han ofte har sovet til 06-0630 tiden uten mat tror jeg egentlig ikke han trenger den, men om han har våknet pga luft (hører han promper i vei) og er urolig har han roet seg kjappere om han har fått mat og utålmodige meg (nattestid) gir meg da kjapt :oD Rutinen her i heimen er altså da i hovedsak mat hver 3. time og rekkefølgen er mat-våken-sove-mat-våken-sove dagen gjennom (unntatt siste måltid for dagen og på natta, da er det mat-sove-mat).
Stoltest Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2009 Så herlig med litt svar her, bare å fortsette å svare alle som vil! Var til HS i dag, hun var vel nokså enig med deg Yaddaline, mente at nurket har fått i seg nok når hun ikke ville ha mer flaske, uansett om vi syns hun har spist lite. Hun mente også det var mulighet for at hun hadde en anelse flaske-nekt til tider, men at dette nok vil gå over ganske fort. Hun legger uansett på seg som hun skal, det som er det viktigste tross alt! Så nå slapper vi litt mer av her, og lar vesle nurket bestemme dette med mat og søvn helt selv, da er hun stort sett fornøyd dagen gjennom. Må dog legge til rette litt for sovinga hennes, men så lenge vi er obs på det er det ikke noe problem og da virker det som hun får sovet nok iløpet av dagen, selv om vi kunne ønsket oss lengre sove-økter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå