Gjest Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 6 åringen legger seg kl 19.30 i uka,men sovner ikke før 21-21.30. Det er for sent for henne siden hun må opp kl 7 for å rekke skolen. Er jo helt vekk når hun blir vekket på morgenen,og kjempe sliten og grinete når hun kommer hjem fra skolen. Noen tips til hvordan få snudd dette?
metaMORfose Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har bare en 10 og en 5-åring, men kan kanskje hjelpe.... har en god del erfaring med å lære bort gode sove/leggerutiner. Hvordan ser ettermiddagen hennes ut, er det første jeg må spørre om. Er det mye tv og stillesitting, hvordan er tilstanden hennes når leggeritualet startes? Er lyset på? Får hun ha leker i senga? Tv på rommet? Musikk? Står hun ofte opp mellom legging og da hun faktisk sovner? Mat, spiser hun kveldsmat? Hva spiser hun? Søsken som legges, når? Er det noe hun "forlanger" når hun skal sove? Kosedyr? Mamma eller pappa? Lyset på/av? Det er tydelig at hun trenger mer søvn, men har vanskelig for å sovne inn. Det kan ikke vi gjøre for dem, men legge forholdene til rette for at de skal lære det selv. Dette er viktig lærdom.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Hei. Godt å høre at det er flere. Jeg har tvillingjenter på 7 år, og ei til på 5.5, som til høsten begynner på skolen. Hun på 5.5 er som din unge. Legger seg i tida rundt 19:30, men kan holde det gående til klokka blir både ni, og halv ti - igår var den til og med ti!! De andre to holder på å bli gal av henne, er et stort uro-moment. Pga enda flere barn i huset er denne løsningen den eneste vi har. Igår kveld satte jeg henne i trappa, og der fikk hun beskjed om å sitte til hun fant ut at hun skulle ligge i ro i senga si og være stille. Gikk et kvarter - da kom hun luskende og sa hun var trett..... Men da ble det også stilt.....
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Hun kommer hjem fra skolen ca kl 14.30,da er det full fart. Hun blir som regel ute og leker mens jeg lager middagen(etter eget ønske) Etter middagen er vi som regel ute(hun er ei skikelig ute-jente). Vi går inn til barnetv,etter barnetv spiser vi kveldsmat(brødmat og en fruktbit). Så leker hun evt til kl er ca 19.15,da går vi på badet og steller(ofte etter krangler og tull hun starter når hun hører ordet seng). Så er det i seng,med lesing og en sang+ snakker om hvordan dagen har vært. Hun er mørkeredd så hun får ha på et sovelys. Når hun har lagt seg roper hun x antall ganger,hvis jge da overser henne skriker hun høyere og høyere for hun vet at da vekker hun de andre og det kan jeg jo ikke la henne gjøre arg og da smiler hun så fornøyd når ho mor kommer :/ står ikke opp,men roper i 2timer Hun har ikke tv eller musikk på på rommet(kanskje en cd med rolig musikk hadde vært noe?) søsteren legges etter barnetv. Håper jeg svarte på det meste...kjempe takknemlig for svar
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Hei! ja så galt denn er,så er det faktisk litt godt å høre at det er flere som har et lite mareritt hver kveld Håper vi får noen svar og tips Er kjempe frustrerende:/
metaMORfose Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Du har nok en liten jente som ønsker å kontrollere kvelden. Det gjør hun ved roping og skriking. Hva med kveldsmat mens barne-tv går, og kutte ut frukt? Mye frukt har en god del mer fruktsukker enn mange barn takler, de blir oppkvikket av det. Husker jo selv at man knasket druesukker til eksamen for at hjernen skulle holde seg klar )) Etter barnetv er det viktig at tv blir slått av, dette er også en ting som kan gjøre henne kvikkere. Tv binder alle sanser på en gang, noe som selvsagt gjør noe med oss alle og kvikker opp hjernen. Og så ville jeg nok tatt lese/synge-kosen ut av soverommet. Gjør alt dere skal, og si kun god natt på soverommet. Jeg ville heller ikke lagt to pinner i kors for å ta nattlyset hvis hun ikke fulgte reglene. Gi tydelig beskjed om at roping ikke skal forekomme. Hvis det er motivasjon som driver den lille damen, kan dere lage en plakat med dagene, feks en uke fremover. I enden av den uka ligger det en premie, for at hun skal innkassere premien (kino eller en annen opplevelse, ikke ting) må hun ha hatt 5-7 legginger uten roping. For hver legging som er uten problemer, får hun et smilefjes eller et klistremerke. Det er verdt et forsøk. Og ton ned veldig fra barne-tv til legging. La aktivitetene være rolige, tegning eller perling eller lytte til lydbok, se i bøker... noe sånt. Sist men ikke minst, prat med henne om dette, gjerne mens dere begge sitter ved samme bord og tegner, og si at du synes at leggingen er veldig utrivelig. Spør henne hva hun tenker om det, og lag en plan. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå