L&M Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Hei! Eg fikk svar frå legen i dag om at mitt er på 16 som er litt lavt, men han ville ikkje anbefale meg å ta noke jerntilskudd. Men her blir eg so forvirra for i Legemiddelhandbok for helsepersonell står d at ved gravidiet bør ein ta tilskudd viss det er under 20. og viss det er mellom 20 og 60 bør ein begynne med tilskudd i veke 20. Eg er no i veke 16. Mamma snakka med ei som er sjukepleier og gir blod fast og ho blei sjokkert over at d var so lavt utan at dei gjer noke med det. Ellers so har eg alle symptom på jernmangel.. trøtt og slapp, tung pusta, svimmel osv. har vore sjukemeld i 2 mnd for eg klarer ikkje å stå oppreist i lengre perioder. Noken som har fått samme svar? Eller eit anna svar for den del? Takk =)
Johan Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har fått beskjed om at dersom det er under 20 bør vi ta jerntilskudd. Jeg hadde nivå på 24, og legen sa at jeg godt kunne ta litt tilskudd en liten stund (er i uke 28). Jeg ville ringt og hørt. Pass forøvrig på å få en type som egner seg for gravide (som ikke magen blir helt hard av...)
L&M Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2009 Ja, var det eg trudde var normalt. Men kor skal eg ringe? Har snakka med helsesekretæren på legesenteret 2 gangar og med legen 1 gang. Og veit ikkje om eg orker å snakke med jordmora, ho var heit imot at eg skulle måle jernlageret. d var legen og forresten, måtte tvinge d igjennom 3 gangen eg spurte.. =S blir helt oppgitt. Føler meg jo heilt hysterisk siden eg "maser" sånn!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Hva er blodprosenten din da?? Jernlageret trenger ikke ha noe med at du er sliten og trøtt. Det er først dersom blodprosenten din begynner å krype nedover at du vil merke det. Jeg hadde ferritin på 54 da det ble målt sist. Men jeg har blodprosent på 16,0 så jeg tør ikke ta jerntilskudd. Men det er jo ikke noe i veien for å ta jerntilskudd, kjøp et som er lett å ta opp feks Hemofer. Da blir du ikke så treig i magen heller. Men ville sjekket blodprosenten først. Bare for å tilføye, her hvor jeg bor er det vanlig å sjekke ferritin/jernlager første gangen man er til legen.
Har fire go`inger Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har fått målt mitt til akkurat samme nivå som ditt. Jeg er i uke 17. Legen min anbefalte heller ikke jerntilskudd. Jeg er også ekstremt slapp og trøtt. Jeg tenkte å ta det opp med legen neste gang, evt få tatt en ny blodprøve for å se om jeg har fått det opp ved kostholdet. Ellers har jeg normalt hemoglobinnivå - 13,5.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Jeg fikk målt jernlageret mitt til 75, blodprosent 13,6, og fikk beskjed av jordmor at det ikke var nødvendig for meg å ta jerntilskudd under graviditeten..Men vet ikke om det er for tidlig å si det ennå jeg, er 16+4 så har jo fremdeles lenge igjen..
gm&linnea Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Jeg hadde jernlager på 25, og fikk beskjed om at jeg da må ta tilskudd de siste tre mnd
L&M Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2009 Tusen takk for mange svar =) Eg ringte jordmora på sjukehuset der eg skal ta ultralyd og ho sa at det er nye retningslinjer og at ein ikkje tar hensyn til jernlageret lenger. Og eg målte Hb i april og den var på over 15 so ho meinte eg ikkje skulle ta noke. Men eg har no tenkt å fortsette å ta Floradix og multivitamin, får no i meg ca 20 mg då. Har ikkje heilt tru på at d ikkje hjelper når eg e så utslitt. =) Lykke til videre jenter! =)
Nangiliama Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Greia er at det ikke er bra å ha for høy Hb som gravid, men jeg syntes også du hadde lovlig lave jernverdier, og ville stukket innom legekontoret for å ta en ekstra Hb. Jeg hadde Hb på 11 og ferritin på 30, og tar nå floradix for å komme litt opp i jernverdier. Mitt normalområde for ferritin er ganske høyt, og jeg får symptomer på anemi hvis den kryper under 50.. Dette er selvfølgelig som ikke-gravid.. Men floradix hjelper nå som bare det her i gården - jeg bare tar litt mer enn det som står på flaska - og så slipper man hard avføring av det også Limer inn en snutt som jeg fant i "praksisnytt" om retningslinjer for svangerskapskontroll. "Hb Det anbefales å måle Hb bare 2-3 ganger i svangerskapet. Ved normal graviditet øker plasmavolumet med ca 50% og antall erytrocytter øker med 10-25%. Derfor faller Hb, Hct og Ferritin. Det ideelle Hb-nivået er trolig 10-13,5 g%. Mye tyder på at Hb ned mot 9 g/dl er normalt hos gravide. Ved Hb < 9-10 g/dl, skal den gravide utredes for anemi. Hb > 13,5 g% uten andre symptomer eller funn, trenger vanligvis ikke å henvises. Jern og S-ferritin S-ferritin er ikke et godt mål for jernmangel hos gravide og bør utgå som rutineprøve. Hvis Hb ikke stiger i løpet av et par uker under jernbehandling, foreligger ingen jernmangel og jerntilskudd er da neppe nødvendig."
koala Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Før 2005 var det rutine å måle både jernlagre og blodprosent i starten og så blodprosenten utover ved hder kontroll. Som forrige innlegg sier så faller den normalt utover svangerskapet. Men kroppens evne til å utnytte jernet og ta opp jern øker også i svangerskapet. De nye retningslinjene sier derfor at det kun skal måles blodprosent i starten og ved uke 28 og at det ikke skal anbefales jern rutinemessig. Men det er uenighet om dette er riktig eller ikke. (Leste i går på artikkelsøk i legetidskriftet) Derfor er det nok litt ulike praksiser ute og går. Det som uansett er viktig er å få opp jernlagrene etter fødselen, spesielt om man har blødd endel under fødselen. I tillegg kommer renselsen, en 4-6 uker lang blødningsperiode etter fødselen som jo tapper kroppen for endel jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå