signe maten Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Eller hva slags mamma tror du venner/familie "kategoriserer" deg under? Jeg er nok en "avslappa mamma". Tar det hele med ro, og stresser lite i forhold til guttungen. Er han litt snufsete så går det over. Om han ikke har reine klær igjen så tar vi på det som ser reinest ut. Sjekker sjelden for feber hvis ikke allmentilstanden er dårlig. Bryr meg ikke som mye om hva som er bra merker eller dårlige merker men bruker det vi liker selv. Hører hva alle andre gir i råd og oppfordrer til å gjøre annerledes eller slik eller sånn, smiler og nikker. Men er det ikke hold i det (gi han en flaske mme før kvelden så sover han natta gjennom, han har vel litt lite klær på seg?, gi han litt saft så blir han nok blid) så går det rett ut det andre øret. Det er pappan her i huset som tar seg av "hysteriet". Pleier å si til han at han er værre enn ti nybakte mødre tilsammen Ellers så kjenner jeg "festemamman" som syns det er like moro å ta seg en fest eller ti i løpet av sommeren som en tur på stranda med ungene. "Utstyrsfreakmamman" som har nok babyutstyr til å starte opp butikk. "Treningsmamman" som jogger rundt med babyen, opp ett fjell og ned ett annet (pju, godt det ikke er meg ) Og sikkert mange andre "slags mammaer" også Viktig å få frem at uansett hva slags mammaer eller pappaer vi er så er vi de beste for våre barn
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg er "Pedagog-mamma". Småen tør ikke klatre, mamma klatrer og viser. Mamma og småen klatrer sammen. Småen klatrer alene mens mamma hjelper. Småen må klatre helt alene mens mamma "må knyte skoen - kommer snart". Småen ser stolt at han klarte selv. osv osv Er utdannet innen noe helt annet, så må ha pedagog i hermetegn
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Vet ikke helt. En blandig av avslappet, nøye, morsom og streng tror jeg, i hvertfall ikke treningsmamma eller utstyrsmamma, hehe... Jeg er veldig avslappet og rolig som person sånn generelt, tenker at skal ungene lære må de få prøve seg fram litt, bryr meg ikke så mye om klærene har en flekk, ikke matcher helt, lar dem klatre i trær og utforske hva de mestrer. Som hos dere er det nok mest pappaen som er påpasselig hos oss. På den annen side er jeg også nøye med å søke på ting jeg er usikker på eller ikke føler jeg vet nok om, som solkrem på barn, hva som egentlig er risiko med tanke på krybbedød, hva en bør unngå i et svangerskap osv, og så tar jg dette til etteretning og gjør enkle grep i livet som gjør at jeg tilpasser oss det som er anbefalt om det er mulig. Jeg bruker også veldig mye humor med barna mine, tøyser med dem og ler med dem, prøver å lære dem ironi ogsarkasme (ikke på deres bekostning da) og kan godt være skikkeig barnslig selv. Samtidig er jeg veldig tydelig i mammarollen og har strenge krav til mye. De har faste rutiner og leggetider (men vi kan så klart slarke på dem i ny og ne), jeg forventer at de skal sitte fint ved bordet når de er passert en viss alder, takke når de får noe, oppføre seg høflig ute blandt folk osv og merker jeg lar meg irritere over foreldre som ikke er i nærheten av så strenge som oss ;-) Mitt problem da.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 enkelt kalt "blandings mamma".. rolig mamma stressa mamma tålmodig mamma utålmodig mamma snill mamma streng mamma lekemamma IKKE lekemamma avslappet mamma sint mamma dårlig samvittighet mamma rydde og vaske mamma kose mamma kjøpe masse godteri og is mamma får aldri godteri og is mamma sur mamma blid mamma trist mamma glad mamma stort sett en stabil mamma da:) men med 5 barn i forskjellig alder så er man innom det meste i løpet av en dag/uke,hehe. barna er heldigvis fornøyd med meg da, å jeg gjør jo mitt beste:))
*Rutletutt* Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Hmm...litt usikker på hvordan andre vil karakterisere meg som mamma - men selv er jeg et sted midt mellom hi og hennes mann;o) Til tider avslappende og rolig, mens andre ganger litt for hysterisk... Jeg blir lett stresset hvis ting ikke går helt som planlagt - som for eks do-treningen til eldstemann...jeg var sikker på han aldri ville slutte med bleie, syns det gikk så tregt - mens nå når jeg tenker tilbake på det kan jeg ikke sjønne at jeg stresset meddet i det hele tatt - og andremann kommer nok til å oppleve mye mindre "stress" enn førstemann;o) Jeg er også en liten treningsmamma som elsker å ta ungene med på tur. Jeg er definitivt ikke en festemamma;o) Jeg liker best å være sammen medfamilien min hjemme, jeg:o)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Ifølge min sønn på 5år så er eg "verdens beste mamma!" OG den tittelen gir eg ikkje fra meg!!!!! Eg er lite stressa på kva ungaen bedriver, dei må få utforske og lære seg ferdigheter. Så eg er avslappa på det men samtidig så er eg streng på enkelte ting. Pappan her i huset er også den som er meire stressa på ting enn det eg er, det er jo ungar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå