Litjmora Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Planen var at gutten vår skulle begynne i bhg nå i august, og da er han bare 10mnd. Men etter å ha regnet litt på det så ser vi at vi ikke sitter igjen med nå mer penger hvis jeg går ut i jobb og han i bhg, vs. at jeg er hjemme(student) og får stipend/lån pluss kontantstøtte. Kanskje tom være dagmamma for en til, og da få noen ekstra kroner på den måten. Vi har fått tildelt bhgplass, men det er bare en mnd oppsigelse på den, så regner ikke med det byr på noen problemer. Men er jeg slem som holder han hjemme et år ekstra? Og kommer jeg til å få lest noe i heletatt? Uff, vet det er litt av et luksusproblem, men jeg er såå i tvil om hva jeg skal gjøre..
LilleBjella Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg vil tro at en gutt på mellom ett og to år krever en del aktivisering. Noe han vil få i barnehagen. Og som du også greier å gi han hjemme. Men om du greier å studere i tillegg? Det kommer vel an på hvor disiplinert du er. Og hva slags studie du skal gå. Vil tro du vil måtte bruke kvelder og helger til det. Jeg ville ikke valgt å være hjemme med min sønn, og samtidig studert det jeg har studert. Det er for tidkrevende, og jeg brukte vel en 8-10 timer daglig på studiet. Og om du ikke legger nok arbeid i det, og ikke står på eksamen, ja da vil du ikke få lån omgjort til stipend, dvs alt blir lån.
Eddav Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Hei, Jeg tror jeg ville valgt et år ekstra hjemme (hvis du trives med å gå hjemme vel og merke). Forstår ikke helt hva du mener med slem om du holder ham hjemme. Han er jo så liten at han har det best hjemme i trygge omgivelser, iallefall om du har mulighet til å treffe andre i blant, gå i åpen barnehage, ta ham med ut etc. Hos så små barn er ikke barnehage et savn. Men du bør ikke ha for store forventninger til å få lest, da må du nok regne med å ta kveldene i bruk + tiden han sover.
Litjmora Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2009 Jeg skal gjøre ferdig min bachelor i historie, har 3 semester igjen, og skal gjøre det som fjernstudent. Så det er ikke krav til noe oppmøte, annet en til eksamen, og levere noen oppgaver. Regner med jeg må sitte på kvelden og i helger, men det vil nok ikke by på noen problem, samme måtte jeg vel ha gjort hvis jeg skulle jobbe.. Må si jeg heller mest mot å ha han hjemme et år til.. det jeg er bekymret for er at han ikke blir nok aktivisert med å være hjemme..
Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 hva med to dager i barnehage og tre dager hjemme? eller motsatt! jeg synes barn må sosialiseres tidelig og komme ut blant andre barn , en om du er flink og gjør dette er det jo ikke noe problem å ha han hjemme. kan han evt kanskj begynne i januar da?
Litjmora Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2009 Problemet med å la han begynne i januar, er at da må vi betale fram til da for å ikke miste plassen, og det har vi absolutt ikke penger til Har også vurdert 2 dager i uken i bhg.. må virkeligen gå i tenkeboksen her kjenner jeg!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Du skal ihvertfall IKKE ha dårlig samvittighet for å holde ham hjemme ett år ekstra, det vil han nok bare sette pris på=) Mange psykologer/ fagfolk som faktisk mener at barn under 2 år har det best hjemme hos mor eller far, dette har med tilknytning og trygghet å gjøre (det er jo ikke dermed sagt at de har det dårlig i barnehage selvsagt;) Du kan lese mer om dette her: http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article2960664.ece Finnes jo også flust av aktiviteter man kan ta med barnet sitt på for å aktivisere og stimulere dem litt sammen m andre barn, som åpne barnehager, babysang osv. Men så mye lesing på dagtid kan du nok ikke regne med nei;)
Litjmora Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2009 =) fin artikkel. Heller mer og mer mot å bli hjemme, er ikke alle forunt å kunne være det et ekstra år. Og vil ju tro at mitt barn har det best hjemme til mamma iaf en liten stund til..
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Jeg er også student, og jeg har bestemt meg for at snuppa skal i barnehage etter jul (da er hun 13 mnd). Det som er så fint med å være student, er at man er så fleksibel;) Jeg kommer til å la henne få noen vanlige dager, noen korte dager og noen fri-dager. Mest korte dager. Så leser jeg heller på kvelden og i helgen. Jeg tviler på at du får gjort noe som helst av studier på dagen med en 1-2 åring hjemme;) Men om du klarer å sette deg ned på kvelden, så går det såklart!
Lemonia Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Nå er jeg av de som ikke synes det er noe særlig å sende ettåringer i barnehage så jeg synes ikke du er slem, tvert i mot tror jeg gutten din har veldig godt av å slippe å dra i barnehage så tidlig. Når det gjelder det å få lest tror jeg faktisk det kan bli et problem. Han vil trenge en viss aktivisering på dagtid og å virkelig komme inn i lesing krever ro og konsentrasjon. Etter mitt syn finnes det en glimrende løsning på problemet, nemlig barnepark. Barnepark varer noen timer om dagen, slik at du får fri til lesing, det koster ca 1000 kroner i måneden og du mister ingenting av kontantstøtten. Ville absolutt sjekke den muligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå