Gå til innhold

Jommen sa jeg "feriepenger"!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet bare tre måneder av fjoråret og hadde dermed bare 3 måneders feriepengegrunnlag fra arbeidsgiver. Resten av året var jeg i permisjon og fikk lønnen utbetalt av NAV. Av NAV får man ikke feriepenger av mer enn 12 uker. Jeg har dermed opparbeidet meg ganske lite feriepenger til utbetaling i juni i utgangspunktet.

 

Men jeg fikk meg en saftig overraskelse da jeg fant ut at jeg ikke kommer til å få utbetalt det som står som feriepenger til gode på lønnsslippen fra arbeidsgiver. Jeg hadde forberedt meg på å ikke få lønn i juni, og kun få feriepengene. Men fordi vi er så heldige å ha fem ferieuker på jobben, blir jeg trukket 3 dagers lønn av de feriepengene jeg har til gode. Dvs. blir nesten 40 prosent av de feriepengene jeg trodde jeg kom til å få fra arbeidsgiver ”spist opp”. Siden de gjør det sånn er det sikkert riktig, men blir faktisk litt oppgitt likevel. Jommen sa jeg feriepenger…

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine feriepenger går til nye dekk og ny frontrute til bilen..

oppdaget igår at vi trenger begge deler NÅ..

 

yay...

Skrevet

Tror du har misforstått litt....

 

Selvsagt blir du (med 5 ukers ferie) trukket litt i lønn i juni. Ferietiden her er jo MER enn en måned (3 arbeidsdager mer). Og derfor dekker fereiepengene i firmaet mer enn en månedslønn.

 

At du ikke har opparbeidet rett til feriepenger for 5 ukers ferie er en annen sak, og firmaet kan heller ikke pålegge deg å ta mer enn 12(?) feriedager, om du ikke selv ønsker det, siden du ikke har opparbeidet rett til feriepenger for flere dager. (Du regner slik: Hos arbeidsgiver har du opparbeidet rett til feriepenger for (25 x 3/12) arbeidsdager, hos NAV (21 x 14/52). Så avrunder du oppover til nærmeste hele dager.)

 

Tar arbeidsgiver fellesferie, evt felles fri ved din avdeling kan likevel arbeidsgiver pålegge deg full ferie. At du ikke ønsker å ta ut full ferie skulle egentlig arbeidsgiver hatt beskjed om før 1. mai. Men de fleste arbeidsgivere viser fleksibilitet her....

 

Men altså RETT til full ferie betyr ikke automatisk rett til betalt full ferie. Heller ikke PLIKT til full ferie (normalt sett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...