Gå til innhold

Is, saft, kake - sukker og søtt til baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, nå er jeg litt oppgitt.

Vi bor langt unna begge par med besteforeldre, men vi skal være sammen med de i sommer... Hver gang jeg prater med de, og allerede i julen når hun var 3 uker gammel, pratet de om all is, godteri og kake hun skulle få i sommer... Hun kan da vel få smake på bløtkaka?, i dåpen sin...

Mamma mente det ikke var rart at hun ikke ville ha vann, men litt saft kan hun da få. Du gir henne da sviskesaft (mot magen ja.... det er jo noe annet enn husholdningssaft liksom)... Og jeg har skjønt at de synes jeg er rar og prippen når jeg sier at det skal hun ikke ha.

Og nei, hun skal IKKE ha is og kaker og goderi. I ferien er hun 7 mnd, og trenger da virkelig ikke det!!

Det er ikke jeg som er sær? Og kom med gode argumenter, for de hører ikke på meg...

Hadde håpet på litt barnevakt i sommer, men ser ut til at jeg må henge over og vokte på henne så hun ikke blir foret opp på søtt istedenfor...

Nå skal det legges til at i min barndom var det ikke snakk om is og godteri i store mengder, så dette må være et besteforeldresyndrom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sær i det hele tatt, og det er jo ikke anbefalt med melkeprodukt eller mat med gluten i til en baby på 7 mnd. Jeg hadde tatt det opp med dem før vi reiste. Etter råd fra hs vil vi ikke gi vårt barn is, saft eller kaker, og dette er noe vi ikke vi diskutere og forsvare i sommer. Det må de voksne rundt oss og som skal passe jenta vår respektere, og skal vi besøke dere i sommer må vi være enige om dette på forhånd.

Skrevet

Storebror her var veldig opptatt av at lillebror skulle få is, og vi putta fruksmosglass som var halvfulle i fryseren. Det fungerte, men babyen var ikke så gira på dette som storebror:)

Skrevet

Ikke sær i det hele tatt!

Har ei på 15mnd som virkelig har fått smaken på søtsaker (is, kjeks, kaker, boller osv) og pga "snille" slektninger som vil skjemme henne bort. Det går greit så lenge hun ikke ser noen hun har lyst på, men her om dagen prøvde hun å knabbe nachochips fra nabobordet på en café...litt flaut ja...

Skrevet

Svigerfamilien min er alltid opptatt av å dytte søtt og diverse i munnen på de små. Svigermor prøvde å gi minsta risengrynsgrøt da hun var 6 mnd bare fordi hun "kunne spise alt når hun var så gammel!" Stakkars jenta hadde kunn fått pupp og skjønte ingenting. Senere har de prøvd seg med yoghurt da minsta var 8 mnd og vi fortvila prøvde å få henne til å lære seg å spise grøt.(da vi sa det om at så små ikke skulle ha meieriprodukter fikk vi en avhandling om hva de hadde spist da de var små og at de fortsatt var i live!) Så da de ville gi henne is og sjokolade i påsken (da var hun 10 mnd) gav mannen min beskjed om at hun ikke skulle ha noe annet enn det vi gav henne før hun var 1 år. Da ble de kjempefornærma og ved et besøk senere så fikk hun smake en liten smule med muffins av meg og da begynte de å gjøre narr av meg!

Synes besteforeldre skal lære seg at selv om de har lov å skjemme bort barnebarna må de kunne bruke sunn fornuft å ikke putta det samme i munnen på en baby som på en eldre unge.

Jenta vår var 1 på fredag og fikk da for første gang smake sjokoladekake og muffins. Med vann å drikke. Noe de reagerte på. Men hun er ikke glad i saft og får ikke brus på en god stund ennå.

Eg gruer meg til de skal passe henne siden de kommer til å benytte alle sjanser til å gi henne søtsaker selv om vi har gitt de beskjed.... Heldigvis ammer eg litt fortsatt så det er uaktuelt enda...

Så du må nok bare si ifra og håpe at det kan respektere det du sier.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...