Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Ei jeg kjenner er assisterende butikksjef i matbutikk, og her om dagen spurte hun om hun kunne låne 700kr av meg fordi hun hadde mistet 700kr som var butikken sine og som hun derfor måtte betale tilbake. Hun visste ikke hvor disse pengene hadde blitt av, og fant ikke ut av det da hun tok oppgjøret. Siden det var i hennes kasse må hun altså betale tilbake disse pengene.. Hun er kjent for å låne penger her og der, så jeg begynte å lure litt da jeg fikk denne forespørselen. Er det normalt å måtte betale av sine egne penger når sånt skjer?? Noen som vet. Jeg har selv jobbet i butikk, og det hendte seg at penger forsvant uten at vi helt fant ut hvorfor. Men ingen måtte betale tilbake selv likevel..
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Høres merkelig ut. Det skjer jo innimellom at kassene ikke stemmer. Hadde det vært slik så hadde hun jo hatt rett på overskuddet ved for mye i kassa:)
It's all about me Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Nei dette er ikke vanlig. Differanser på både minus og pluss-siden skjer, og er det store differanser skal det letes litt ekstra etter feilen. Men finnes den ikke er det ikke noe å gjøre noe med kassereren skal ikke straffes for dette. Heldigvis er slike store beløp sjeldne, men det skjer.
It's all about me Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Det er en del år siden jeg jobbet med dette, men jeg har vanskelig for å tro at det har kommet noen nye regler som tillater denne praksisen.
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Det er strenge regler på hvordan erstatning skal kreves inn fra en ansatt. Og da handler det om direkte uforsvarlighet fra ansattes side. Eller kriminalitet. Slike krav kommer vel helst i etterkant av advarsler og avskjed, mener jeg å vite.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Det var det jeg tenkte meg.. Er egentlig ikke så farlig hva hun låner penger til, så lenge jeg får de tilbake. Men hadde jo vært fint om hun kunne være ærlig da! hi
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Man skal ikke måtte betale for dette selv. Men skjer dette noen ganger, så blir det nok en sak på dette. Når det er diff blir det rapportert inn til andre instanser, det blir sjekket opp hvem som er på jobb, kamera blir sjekket osv. Og det er ikke av de i butikken, men lenger opp i kjeden. Det virker nesten som hun har "brukt" opp sin kvote for uhell, og er derfor redd for at ting blir satt i sving. Jeg har nå jobbet i tre forskjellige butikkjeder, og der har vi ikke måte betale tilbake. Det er kun de gangene der det ahr vært satt i gang en granskning, de har fått skriftelig advarsel de har måtte betale av egen lomme.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Vanlig å måtte erstatte i kassa, dersom man er ansvarlig for den. Dvs at INGEN andre har hatt tilgang på den i løpet av vakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå