magica og lille tryll ♡ Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Reiser folk seg feks på bussen? Jeg opplever nemlig at de ikke gjør det, og det overasker meg veldig! Nå skal jeg riktignok ikke langt med buss av gangen, men det vet jo ikke de andre passasjerene... Ofte blir jeg stående å vugge litt med hoftene pga bekkenplager. Er det ikke "vanlig høflighet" lenger, å tilby plassen sin til høygravide? En annen ting; På pinseaften var jeg i butikken for å kjøpe en flaske vann, tenkte ikke på at det var siste handledag før langhelg. Og havna bakerst i en lang kø, med folk med fulle handlevogner. Syns da det er rart når jeg står der med min høygravide mage og skal ha en skarve flaske vann, også er det ingen som slipper meg forbi ( ...Og ja, jeg er helt sikker på at folk så meg :oP Har tilogmed opplevd voksne folk som sniker foran meg i køen på butikken.. Andre som blir irritert over sånt?
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Nei, selvsagt gjør de ikke det, i Norge går det jo sport i å si at "å være gravid er ingen sykdom". Det er helt sykt. Ikke rart norge har høyest forekomst av bekkenløsning.. Jeg har alvorlig bekkenløsning og jeg tar alltid hensyn til høygravide!!
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Jeg synes det er litt for mye forlangt å få slippe foran i køa når en går i en butikk på pinseaften, og ikke minst det å forvente at folk legger merke til at du står der bare med en flaske vann. Her i Bergen opplever jeg som svært høygravid at spesielt unge gutter spretter opp, sammen med damer i 50-60 åra. Før når jeg ikke var så stor var det folk som beklaget at jeg stod fordi de ikke la merke til det. Er bare magen, og den kan lett forsvinne ut av synsfeltet når mange står. I Praha, da jeg var i uke 18, spratt hele trikken opp bare jeg lurte på å gå inn:) Da jeg hadde hentet sønnen min på flyplassen i uke 38 sist og vi tok flybussen tilbake satte jeg meg på trinnet til andre delen av bussen for det var ingen som gjorde tegn til å reise seg. Da stoppet sjåføren bussen etter et par minutt, og ba alle skamme seg. Det var flaut:)
Suretær Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Jeg var i helsekostbutikken for et par dager siden og der var det to fisfine damer i 50 åra med små pyntebikkjer på armen som regelrett tråkket meg rett ned, og i tillegg fyrte av seg om det gikk an for meg å flytte meg litt!!! Det provoserte meg skikkelig. Ingen av dem kikket ordentlig på meg heller, de var tydligvis vandt til at folk bare viket til side for dem.. Arggghhh, hvorfor kommer man alltid på senenre hva man burde ha sagt?? Grrrrr!!!!!!!!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2009 Jeg syns ikke det er mye å forlange i det hele tatt. Jeg slipper "alltid" folk forbi hvis jeg har storhandla, og de bak meg har etpar ting i kurven, uansett om de er gravide eller ikke...
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Jeg slipper også alltid forbi folk som har et par ting i hendene når jeg har full handlevogn, men det er jo ikke alltid jeg ser det sikkert ;o) Føler ingen tar hensyn til meg( bortsett fra mannen min og gullegutten min da, de er noen engler), men prøver å tenke sånn at da ser jeg nok så bra ut, at jeg ikke trengs å tas hensyn til ;o) Det er jo bra! c",) Jeg er 35 uker idag, og mamma presterte å si at hun kunne treng tlitt hjelp til vaskingen hjemme! (da bare lo jeg av henne, og sa at det kunne jeg og tenkt meg!) Tror ho hadde "glemt" at jeg var høygravid, men jeg er veeeeldig stor nå ;o) He he
**micke** Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 nei, jeg må også si jeg er overrasket over hvordan man blir behandlet som høygravid... er for så vidt enig i at graviditet er ingen sykdom... men det er jo for pokker ingen normaltilstand heller!!! de jeg synes tar mest hensyn er min mann (selvsagt), andre gravide, og besteforeldrene mine (og andre eldre). jeg tror tidene har endra seg en del jeg - misforstått kvinnefrigjøring kaller jeg det!
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har nok vært veldig heldig jeg da, for jeg opplever stort sett at folk er veldig flinke til å ta hensyn. Nesten for flinke avog til ;-) Nå er det ikke så ofte jeg tar buss i by pga hvor jeg bor, men det hender, og jeg tok mye buss med eldstemann når vi boddi en by. Var alltid noen som reiste seg så snart magen var synlig, som en over sier, mest unge gutter og damer i 50 års alderen faktisk ;-) Samme med vognen av og på bussen når babyen var født, var gutter i 16-25 års alderen som var mest flink til å sprette opp for å hjelpe. Har også blitt sluppet fram i køene flere ganger, men ikke alltid da. Her er nærmeste by Bergen, har inntrykk av at folk faktisk er mer høflig her enn en del andre steder i landet? Kanskje pga den store turismen?
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Da er det ingenting med graviditet å gjøre. Jeg slipper også folk forbi om jeg legger merke til det, men er køen lang og folk er stresset før pinsen kan en ikke forvente at folk legger merke til det.
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Det "fine" med å ha bekkenløsning er jo at en kan sette seg ned på handikapp setene, og det er jo svært synlig:)
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 He, he..vi har samme opplevelsene med Bergen og mage. Bergensere er høylytte, men jeg har aldri bodd i en by der folk er så hyggelige.
b10na&lillegull Skrevet 2. juni 2009 #12 Skrevet 2. juni 2009 Tar t-bane og trikk 2 ganger hver dag og har stått hver eneste gang på morgenen. En dame har spurt om jeg vil sitte, det var på 17mai-jeg kommer aldri til å glemme henne. Selv reiste jeg meg for de som var lengre på vei enn meg helt fram til for noen uker siden. Er 35+6 idag. Syns ikke folk tar hensyn i det hele tatt, de presser seg forover i køer og inn dører og løper for å få sitte på buss/bane.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 2. juni 2009 #13 Skrevet 2. juni 2009 Der sitter det somregel en fjortis som bare er handikappa fordi han/hun/det er fjortis.
meg & to små vampyrer Skrevet 2. juni 2009 #14 Skrevet 2. juni 2009 Jeg syns ikke bergenserne er/var spesielt mer høflige enn andre da jeg var gravid sist. Da bodde jeg der. Kanskje de er mer hjelpsomme nå enn i 2006? He he:) Neida. Vi tok buss overalt også, hadde ikke bil. Ellers syns jeg eldre damer, eller damer i 50- og 60åra da, er frekkest mot gravide og eldre menn er mest høflige.
Johan Skrevet 2. juni 2009 #15 Skrevet 2. juni 2009 Hehe, lurte nettopp på å skrive lignende innlegg selv. Var på et stort møte her om dagen, så alle stolene var opptatt. Jeg måtte sitte i en trapp, noe som ble veldig tungt etter hvert selv om jeg bare er i uke 28 (varte i nesten 2 timer da...). Så jeg reiste meg, og siden jeg satt nederst i trappa kunne ALLE tilstedeværende (vi snakker ca 500 voksne mennesker, inkl minst 10 kolleger av meg) se at jeg hadde vondt av å sitte i trappa. Ikke EN person tilbød meg plassen sin... Det må jeg si... En annen kollega av meg kommenterte det til meg etterpå, at hun syntes det var ufint - hun hadde bare trappeplass selv, så hun kunne ikke bytte;-) Da jeg var høygravid forrige gang ble jeg rett og slett dyttet ut i veien av noen 40-årige damer, som ville gå ved siden av hverandre på fortauet. Makan...
fult hus:) Skrevet 2. juni 2009 #16 Skrevet 2. juni 2009 Jeg er selv buss sjåfør å tror at om jeg hadde sett i speilet at en høygravid hadd stådd i midtgangen av bussen hadde jeg nok stoppa å sagt i høytaleren at jeg ikke kjører vidre dersom ingen lar henne sitte. nå er d veldi mange som kommer på bussen å er dårlig til bens uten at d merkes når de sitter å da er d lett å ta de under samme kam for at de ikke reiser seg.. men de som bare ikke gidder å reise seg for at de er lat får værsågod å reise seg for en høygravid før jeg kjører vidre om d er min buss de kommer på ja.. jeg er i uke 32 nå å har ikke hadd sjangs til å stå på bussen.. har bekkenløsning, å er veldi sliten i knærne å blir fort svimmel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå