Sivalur Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Plutselig er det bare ca 10 uker igjen til termin og jeg har enda ikke sendt inn søknad til NAV... får lønn fra arbeidsgiver men må jo søke til nav likevel, og nå spurte arbeidsgiver om når jeg skal i permisjon. Lite spark bak for å få avgårde den søknaden, jeg hadde lovet å søke i god tid men nå ble det jo plutselig snaut synes jeg. Hvor tidlig ute er dere?
"nøtteliten" Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Du har veldig god tid. Nav skal ha søknaden ca 4 uker før permisjon skal starte. Altså ca 7 uker før termin. Søknad om foreldrepenger blir vanligvis ikke behandlet før samme mnd som utbetaling skal starte. Vedtaksbrevet får du ikke før noen uker etter fødsel. Barnet må få fødsels-og personnr i folkeregisteret først. Du kan jo gi arbeidsgiver info om at din perm starter 3 uker før termin.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Hmm.. Tror det er litt forskjellig fra Nav kontor da. Jeg var innom NAV i min kommune idag, og de ville ha søknaden 3 mnd før termin.
Ameli Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Jeg snakket med NAV i stad, og de sa jeg skulle søke foreldrepenger etter uke 26 med dokumentasjon på termin etc. Arbeidsgiver skal ha beskjed om permisjonsdato minimum 3 mndr før man skal ut i permisjon.
Sivalur Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2009 Takk for svar. Har jo sagt fra til arbeidsgiver når jeg skal ut i permisjon, trodde 'siste frist' for det var 4 uker før. Nå skal jeg hvertfall få søkt ikveld, bedre føre var..
Moster1 Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Tydelig forskjell fra kommune til kommune det her. Varierer hvor mange som jobber med det, og hvor mange som søker....Jeg søkte i går jeg, altså den 2/6, dagen etter at jeg gikk ut i permisjon. Var ingen fare med det, sa de på NAV. Så får krysse labbene...
Madam-mim Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Jeg leverte søknaden 2. april. Skal starte permisjonen 5. juni. Fikk da beskjed om at det var mer enn god nok tid. Har ikke fått noe svar enda, så jeg ringte de i dag. Da var den fortsatt ikke behandlet..
Johan Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 På nav.no står det at du kan søke inntil 3 mnd etter barnet er født (gjelder for hele landet). Men det står så tungvindt formulert at det er lett å tro at man må søke 3 mnd før termin.
Ameli Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Man KAN søke fra 26 uker, og jeg kommer til å gjøre det. Selv om arbeidsgiveren min forskudterer, vil jeg at alt er i orden den dagen jeg går i permisjon.I mitt fylke er dagpenger og sykepenger på stell, mens de henger laaangt etter på foreldrepenger. Derfor synes jeg det er grit å ha levert inn søknaden i tide, slik at jeg kan mase FØR jeg er i permisjon. Her er det ang. varslingsplikt til arbeidsgiver: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-20050617-062.html&12-7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå