Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Som dere så for dere å kunne bo i resten av livet. Der taksten var 1 900 000 og prisantydningen 1 990 000 Hvor høyt hadde dere vært villig til å gå?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Da ville jeg tatt utgangspunkt i at jeg i dagens marked var trygg på et lån på ca 1 250 000, kanskje kunne beregne et lån på 1 500 000 om forholdet mitt til banken var godt. Deretter ville jeg tatt en beregning på om jeg hadde tilbakebetalingsevne for et lån på 1 500 000 MED FULL AVDRAGSBELASTNING og en tilbakebetalingstid på MAKS 20 år. Tatt en ny beregning på det samme, men nå med en rente på 10 %. Dersom denne undersøkelsen falt heldig ut, ville jeg talt sammen hvor høyt jeg KUNNE gå ut fra hvor mye bankkontoene) tilsa. Så ville jeg forsikret meg om at banken var enig med meg mht til lånet (i hvert fall om jeg gikk over 1 250 000, under ville vært trygg på lån i en eller annen bank, bare spørsmål om "pris",altså til hvilken rentesats). Var jeg tilfreds så langt ville jeg gått opp til ca 2 100 000, KANSKJE 2 200 000 om jeg VISSTE både at "dette huset selger ALDRI frivillig," og at "en slik mulighet går det ÅR før jeg får igjen, om jeg noen gang får den i løpet av levetiden". Og ellers prøvd å ha i mente at også gull kan kjøpes for dyrt. Kort sagt: Vurdert hvor viktig huskjøpet var for meg, og hvor mye oppsparte midler som var tilgjengelig. For banken gir ikke en eneste krone mer i lån, selv om du øker med 500 000. Banken går nemlig ut fra "forsvarlig kjøpesum", som er reflektert i taksten, når den beregner lånet. IKKE hvor høyt du vil gå. Så baser deg på et lån på mellom 1,25 og 1,5 millioner, alt etter hvor godt kundeforhold du har til banken (og avklar det før du byr). Det gir deg en antydning hvor høyt du KAN gå. Så må du selv avgjøre om kjøpet er viktig NOK til å gå så høyt.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 01:10 skriver "Banken har godkjent lån på 2,5 mill". Har banken godkjent et lån på 2,5 mill konkret på dette huset i dagens marked, da har du oppnådd noe som signaliserer at enten banken eller takstmannen har gått med "hodet under armen" i denne saken. For da har banken sagt at den vurderer en fornuftig salgspris på huset til minst 3 mill, mens takstmannen har sagt 1,9 som mulig salgspris. Så får du velge hvem du tror på. Har banken rett kan du jo gå ganske langt over takst da. Og selger burde snarest saksøke takstmannen for uforsvarlige råd..... Har derimot banken gitt et låneTILSAGN på INNTIL 2,5 mill, uten at dette gjelder spesifikt dette huset, er det bare å glemme "2,5 mill" og heller undersøke om banken gir lånetilsagn for 60 % eller 80 % av en forsvarlig kjøpesum (har du godt forhold til banken, noe lånetilsagnet kan tyde på, kan du nok også i dag regne med 80 %) og hvor nivået for denne ligger (regn i utgangspunktet slik jeg gjorde i innlegg, inntil banken sier at den aksepterer et høyere beløp enn 1,9 millioner som forsvarlig).
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 På dette huset ja. Og Banken har ikke gått ut i fra 3mill som "fornuftig salgspris" Banken var i det heletatt lite opptatt av hvilket hus vi ønsket å kjøpe. Som hun i banken sa "Dere må jo ha til å kjøpe huset, så må dere ha til avgiftene, og et par hundre tusen til oppussing er også greit når man skal kjøpe hus" (Vi tenker ikke å låne noe ekstra til oppussing da, bare så det er sagt)
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Nå ringte forrøvrig megler og sa han hadde fått et bud på 2.3 med frist til klokka 10. Det blir for mye for oss. Sukk
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Jo banken HAR nok det om vi snakker om BOLIGlån (det kan godt være etter oppussing, dersom banken aksepterer å gi et slikt "oppussingslån" sammen med huslånet FØR oppusingen er ferdig, det skal man egentlig ikke gjøre men mange banker ser litt stort på det så lenge de kjenner kunden godt og vet at det ikke er spørsmål OM det oppussing men NÅR, banken tenker jo verdi på LANG sikt på huset). Dersom dere ikke har stilt ANNEN sikkerhet for lånet da (pant i andre eiendeler/kausjon). Ellers har banken et bokføringsmessig forklaringsproblem for sine boliglån og pantekrav i forhold til instanser som Norges Bank, Kredittilsynet og dess like. For da begynner det å lukte litt Finance Credit og Enron her....
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 Prisantydning og takst minner litt om det huset vi sitter å byr på NÅ faktisk! Mene, jeg hadde heller ikke gått til 2.3 med den antydningen.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Det er sykt at banken vil gi et lån på 2 500 000 kr på et hus som faktisk bare er verdt 1 900 000 kr.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Huset er verdt det markedet er villig til å gi. takstene er helt uvesentlige. Om det er flere kjøpere som driver å byr både 2,2 og 2,3 millioner, så er det takstmannen som har bomma. For det er markedet som bestemmer prisen. Akkurat det samme som om man skulle ha en takst til 2,2, men ingen kjøper som er villig til å strekke seg til over 1,9, vel da er ikke huset verdt mer, enn 1,9. Det heter markedsverdi og den kommer an på hva kjøper er villig til å gi i dagens marked. Denne prisen kan gå opp og ned, med tidene. Om det ble solgt til 2,2 i fjor, men en ikke får solgt det for 2,2 i år, så snakker man om en nedgang i boligprisene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå