Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med forvirring ang sv. uke?


June75

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i følge bim i uke 20. Sånn jeg har skjønt det så er terminen i uke 40. Hvorfor går ukebeskrivelsene her inne til uke 44?

Blir man ikke satt igang i uke 42 ( som jeg forstår er to uker på overtid)?

I alle bøker og på andre nettsteder er beskrivelsene frem til uke 42. Når jeg er hos legen så beregner han meg alltid som litt bak bim enda det er samme termin...

 

Blir enda mer forvirret når jeg prøver å sette meg inn i hvilken mnd jeg er i og samtidig regne ut hvor mange mnd jeg har igjen. Jeg får ikke dette til å bli 9 mnd hvertfall, hos meg blir det 10.

40 uker / 4 uker pr. mnd = 10

 

Kan noen engang for alle forklare meg dette, når det er sagt så er dette 3 svagerskapet mitt og jeg er like forvirret hver gang. Men 44 uker ( 11 mnd) vippet meg helt av pinnen. Vet jeg regner noe feil men hva er rett??

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, en god måte jeg har lært å finne termin på er: første dag i siste mens + 7 dager - 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke 44 uker 11 mnd - det er 10 mnd (logisk når du tenker på at året består av 52 uker, og desember består ikke av 8 uker). En måned består av 30 eller 31 dager - ikke 28 dager. Derfor er tre måneder ca 13 uker, og 9 måneder er derfor ca 39 uker (litt over). Et svangerskap skal i utgangspunktet vare i 282/283 dager. Dette er 40,2 uker, eller 9 måneder, 1 uke og 2 dager.

 

For det andre setter man i gang fødselen når det er behov for det. Dette vurderes forskjellig av forskjellige leger slik jeg har oppfattet det, men leste nylig om en dame som gikk i 43 uker. Alt var fint med barnet, og hun ville vente til det kom av seg selv i den grad det lot seg gjøre. Man følger nærmere med når man går over tiden or å forsikre seg om at barnet har det bra.

 

42 uker er "to uker over tiden", men det normale er å føde mellom tre uker før og to uker etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Jeg er klar over at 42 uker er to uker over tiden. Jeg har hele tiden lest og blitt fortalt at man går 2 uker over og ikke lenger før man blir satt igang. Derfor lurte jeg da på hvorfor det her blir regnet helt frem til 44 uker som da i som jeg ser det er 4 uker over tiden. Lurer da på om jeg har regnet feil ett sted men jeg får se det som at det da er regnet til 4 uker over tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen...jeg har hørt at man går ikke 9 mnd gravid...man går nesten 10 mnd...men men ikk vet jeg.Jeg er førstegangs så jeg skal ikke si noe egentlig.

Gleder meg vannvittig....kos dere alle og lykke til.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man går jo ikke gravid i nesten 10 mnd!!

 

Selve unnfangelsen skjer jo når man er 2 uker på vei. Så blir jo under 9 mnd faktisk!

 

Og en måned inneholder mer enn 4 uker, derfor kan man ikke dele ukene på 4.

 

Hvorfor ikke forholde seg til uker? Evnt trekke fra mnd på termindato hvis noen spør hvor mange mnd det blir? Det gjør ihvertfall jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok......da har jeg fått mange svar som er gale mange steder det siste året.

Men det høres jo igrunnen riktig ut det du sier...hihi.

 

Jeg tenkte litt sånn,oj..nesten 10 mnd.Har jo hørt før at man går i ca 9.

Jammen sant det gitt...hehe.

 

Forholde seg til uke er jo egentlig veldig greit...tusen takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har stusset på akkuratt det samme som deg. Her har det hele tiden ligget en uke foran det lengen min sier, men nå ser det ut til å være riktig hehehe... av seg selv tror jeg.merkelig. Går helt i surr av den termin greia generelt. Legene på Bærum sykehus sier jeg har termin 29.10 mens han faste legen min sier 21. Ikke at det egemtlig spiller så stor rolle, babyen kommer... men jeg bare skjønner ikke helt. dro ned til han spesialisten i dag igjen fordi jeg ikke skjønner meg på hva jeg skal forholde meg til, han sa at ultralyd i det norske systemet kan bomme på 2 uker med å fastsette termindato. Det systemet han har som er det mest avanserte du får tak i tillater det å bomme der også men har en margin på max 2 dager. Han ba meg ikke høre på dem, så jeg velger å høre på han og da er det 21.10. Bare hvis lille tulla vil:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten så skjønner ikke jeg heller det med månedene. Når jeg var i uke 20 så sa folk "gratulerer nå er du halvveis", men 20uker er jo ca 5mnd og 5 mnd til er jo tilsammen 10 mnd...:P tror jeg bare gir opp å skjønne..

 

Men en ting litt apropos merkeligheter rundt beregninger og sånn. Har noen tatt den kinesiske kjønnskalkulatoren som er her inne? Den er jo litt komisk da. Der taster man inn måneden moren er født i tror jeg det var og termin mnd om jeg husker riktig og så beregner den om det blir jente eller gutt utfra det. Så står det som en kommentar nederst: "Den kinesiske kjønnskalkulatoren er opprinnelig ment som underholdning, men av og til stemmer den faktisk". No kidding:P haha jeg vil tippe 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...