Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med forvirring ang sv. uke?


June75

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i følge bim i uke 20. Sånn jeg har skjønt det så er terminen i uke 40. Hvorfor går ukebeskrivelsene her inne til uke 44?

Blir man ikke satt igang i uke 42 ( som jeg forstår er to uker på overtid)?

I alle bøker og på andre nettsteder er beskrivelsene frem til uke 42. Når jeg er hos legen så beregner han meg alltid som litt bak bim enda det er samme termin...

 

Blir enda mer forvirret når jeg prøver å sette meg inn i hvilken mnd jeg er i og samtidig regne ut hvor mange mnd jeg har igjen. Jeg får ikke dette til å bli 9 mnd hvertfall, hos meg blir det 10.

40 uker / 4 uker pr. mnd = 10

 

Kan noen engang for alle forklare meg dette, når det er sagt så er dette 3 svagerskapet mitt og jeg er like forvirret hver gang. Men 44 uker ( 11 mnd) vippet meg helt av pinnen. Vet jeg regner noe feil men hva er rett??

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, en god måte jeg har lært å finne termin på er: første dag i siste mens + 7 dager - 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke 44 uker 11 mnd - det er 10 mnd (logisk når du tenker på at året består av 52 uker, og desember består ikke av 8 uker). En måned består av 30 eller 31 dager - ikke 28 dager. Derfor er tre måneder ca 13 uker, og 9 måneder er derfor ca 39 uker (litt over). Et svangerskap skal i utgangspunktet vare i 282/283 dager. Dette er 40,2 uker, eller 9 måneder, 1 uke og 2 dager.

 

For det andre setter man i gang fødselen når det er behov for det. Dette vurderes forskjellig av forskjellige leger slik jeg har oppfattet det, men leste nylig om en dame som gikk i 43 uker. Alt var fint med barnet, og hun ville vente til det kom av seg selv i den grad det lot seg gjøre. Man følger nærmere med når man går over tiden or å forsikre seg om at barnet har det bra.