Gå til innhold

Bekymret etter foreldresamtale i bhg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en stygg følelse av at personalet i bhg virkelig ikke kjenner gutten min (2 år 4 mnd), virker som barna bare er der, mens det de bryr seg om er kaffepausene og sitt eget arbeidsmiljø. De sa f.eks "han snakker jo bare enkeltord, og det er jo ikke så lett å forstå siden han har annen dialekt enn oss". Ble veldig overrasket, og sa at det var jo rart, for han snakker i setninger hjemme og selv om han ikke snakker rent, forstår også fremmede voksne hva han sier... Tror rett og slett ikke de orker å ta seg tid til å snakke med barna! Og nå forstår jeg hvorfor han nekter å fortelle noe i bhg, f.eks hva han har gjort i helga.

Ellers klagde de på at han noen ganger griser med maten, og at han er litt vrang når de skal kle på han. Jeg måtte jo skjønne at de hadde 16 barn å kle på, og ikke tid til krangling... Ikke ett eneste positivt ord. I forrige bhg fikk vi høre at han var omsorgsfull, mm. Gruer meg til å sende han dit igjen... Har lenge syns jeg får lite info når jeg henter han om dagene; "han har nå syklet rundt her..." svarer de alltid når jeg spør hva de har gjort/hvordan han har hatt det. Men at det var så ille...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

¨å ble jeg lei meg på dine vegne :)

Syns det hørtes ut som en lite forberedt foreldresamtale.

Jeg husker godt hvor fornøyd jeg var med vår første foreldresamtale. Jeg ble overasket over hvor godt de kjente ham. Det var et par ting som kom overaskende på meg og som jeg kanskje oppfattet litt annerledes enn dem, men de var veldig flinke til å få frem det positive. Det var mye positivt, men det de hadde om forbedring ble også lagt frem på en fin måte.

2 åringer, kan jo være så forskjellige, det er jo endel av det barnehagen skal gjøre å lære dem gode spiserutiner og at påkledningen skal gå fint.

Om disse tingene ikke funker så må barnehagen gjøre noe.

Skrevet

Ja, har vurdert å be om en ny samtale, for å prøve å få klaret opp i tingene. Kan jo være at jeg tok ting i værste mening, og at ikke alt er så svart som jeg fikk inntrykk av. De burde i alle fall få vite at jeg syns de kjenner han dårlig, og at at slik jeg oppfatter situasjonen er den ikke god nok. Barnet er jo i barnehagen det meste av dagen, og da syns jeg det er forferdelig at han bare blir oppbevart der... De deler ungene inn i ett åringer, to åringer og tre åringer, ut fra hvilket årstall de er født. Dermed blir min gutt, som er født i januar, regnet som ettåring frem til høsten, selv om han nå er godt over 2 år. Ettåringene får tydeligvis ikke særlig mye stimuli. De spurte meg til og med hvor mye han kan kle på/av seg! Det er noe jeg syns de burde ha funnet ut selv, siden han har vært der full tid i 3-4 mnd nå. Men de sa at de ikke skulle begynne å øve på sånnt før til høsten når han er "toåring" (dvs nesten 3 år for hans del). Har vært så naiv at jeg trodde alle barnehager tok barna seriøst og hadde bra tilbud i våre dager. Blir forbannet når man får følelsen av at det som betyr noe er hvor lange pauser de selv får!

Skrevet

Ja få en ny samtale, vi er jo litt nærtagende på våre smås vegne så det kan jo hende man tolker ting i verste mening som du sier.

Det blir veldig feil å dele barna etter årstall på den måten der.

Det er jo viktig at de har fokus på det enkelte barns styrker og svakheter.

I vår barnehage er det en småbarnsavdeling med 9-11 barn. Jeg ser at det hele tiden fokuseres på hva mitt barn kan godt og mindre godt.

Feks så er min tydeligvis litt forsiktig når det gjelder lek med andre, han blir lei seg når andre tar lekene fra ham. Nå trener de på at han skal bli tøffere og si i fra selv.

Ellers så vet jeg at de velger tema for året, i år har det vært spesielt fokus på god oppførsel rundt matbordet.

Da skal alle barna være høflige og sånn, jeg tenker at alle vil få utfordringer på sitt nivå, men noe må jo selvfølgelig samkjøres,

Jeg mener om barnehagen mener barnet er dårlig på noe så må de trene i barnehagen og oppfordre foreldrene til å trene på det samme hjemme

Skrevet

Uff, fikk helt vondt jeg nå...

I barnehagen til jenta mi har de hele tiden sagt at på foreldresamtalene skal det ikke være noen overaskelser. Dvs at de hele tiden skal fortelle oss alt og at vi skal vite hvordan ting ligger an. Dette synes jeg de får til veldig bra :o) Håper det blir like bra når hun bytter over til store barn til høsten.

En ting er å dele barna etter alder, men man må faktisk se på hva barnet kan/ikke kan og møte hver enkelt barn på h*ns nivå. Det er jo det viktigste i barnehagen!!!!

Synes du skal be om en samtale til, og hvis det ikke forbedrer seg bør du snakke med styrer. Man skal være trygg på at barnet blir ivaretatt i barnehagen

Skrevet

Det hørtes nesten ut som den forrige bhg som vesla mi gikk i. Der fikk vi beskjed om at hun ikke var så flink motorisk,men er veldig flink med de små; jenta mi var 18 mnd da og en av de yngste på avd. Det jeg fikk følelsen av da var at de så på henne som eldre enn det hun var-hun er stor for alderen. Ble skremt over mye i den bhg.

Nå er hun i ny bhg og vi får konstruktiv "kritikk" og mye positiv tilbakemelding. De følger opp i forhold til alder og vi får god tilbakemelding hver dag. Og at hun er dårlig motorisk; det har vi ikke hørt siden...

Skrevet

Hei!

Jeg jobber selv som pedagog i barnehage på en avd. med mange små ( de fleste 2 og 3 år), og jeg synes absolutt du kan forvente mye mer av barnehagen enn det du skriver om. Ble helt sjokkert jeg! Det er jo ikke ditt barns ansvar å gjøre seg forstått men de voksne sitt ansvar å forstå det.

Hos oss er vi opptatt av å møte alle barna positivt og opptatt av å se hvert enkelte barns personlighet og det barnet faktisk mestrer!

Du kan ta dette videre med styrer i barnehagen syns jeg. Hun trenger ikke å si noe videre uten ditt samtykke.

Lykke til!

Skrevet

Det høres jo virkelig ikke ut som de verken har peiling eller bryr seg nei! Hadde byttet bhg jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...