Gå til innhold

Når kan man gi vann til babyene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man vente til de er noen uker eller kan man gi med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du gi babyen vann? Det bør du bare gjøre hvis den er ekstremt overvektig, og det er ingen nyfødte.

De trenger mye næring i starten, så de bør få morsmelk, evt MME når de er sultne og tørste. Vann metter, og demper apetitten, og vil gjøre at de vokser og utvikler seg saktere.

Både helsesøster og jordmor anbefalte oss å vente med å gi vann til 6 mnd-alderen, når vi begynte å introdusere fast føde.

Det er forøvrig ikke FARLIG å gi kokt vann som er avkjølt til 37 grader, til en nyfødt baby, bare fullstendig, komplett unødvendig.

Skrevet

Det sies faktisk litt forskjellig om dette. Noen helsesøstre mener man skal vente, altså bare gi pupp, eller erstatning, frem til 6 mnd. Mens noen mener man skal gi litt vann i tillegg i sommervarmen.

-Jeg ga vann til frøkena mi da hu var 2-3 mnd og det var 30 grader i skyggen for 2 år siden.

Jeg følte at jeg gjorde det rette for henne iallfall, det er jo ikke snakk om at man erstatter måltider pga at babyen får seg litt vann!

Kan jo ikke henge i puppen hele tiden heller, men man blir jo tørst i varmen, selv om babyen selvfølgelig oppholder seg i skyggen.

Skrevet

Jeg begynte å gi babyen vann når hun var tre uker ell no. For hun gulpet opp all maten hele tiden pga det ble for tungt for magen hennes. Når jeg begynte å gi vann mellom måltidene (ikke mye) så sluttet hun å gulpe over hele seg og ble mye mer fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...