Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Kom opp i dag... Jeg har nå mindre enn tre uker til termin, og om ungen kommer nå så er han ikke prematur... Men så var det noen som sa at de likevel ikke regnes som fullbåren før det er igjen to uker... er dette pga lungene? Hun er sykepleier hun som sa det, men det ble så mye som skjedde akkurat da så hun fikk ikke forklart meg det... Trodde kanskje at ungene ble regnet som fullbåren når de ikke var premature lengre, altså når det var igjen tre uker... Noen som vet?
Synnøve_Solbakken Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 På vårt sykehus er de fullbårne fra 37 uker. Lungene er ikke umodne ved 37 uker.
Nyseryllikberta Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Min eldste er født etter 37 fullgåtter uker og ble ikke regnet som prematur, ei som fødte samtidig som meg etter 36 uker og 6 dager ble regnet som prematur. Ikke dama altså Jeg mener å ha fått med meg at babyen ikke lenger blir regnet som prematur når svangerskapet har vart 37 uker eller babyen veier mer enn 2600 g.
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2009 hmmm... merkelig... kan jo ikke være forskjellig fra plass til plass??? Jeg tenkte kanskje at det var pga lungene ettersom de er de siste som gjøres "ferdig".
bever Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Er det ikke noe som heter dysmatur, eller liknende? Fullgått, men ikke helt ferdig. Hadde ei venninne som fikk en liten sønn, mente hun kallte det det.
Synnøve_Solbakken Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Vekt har ikke noe med prematur å gjøre, kun hvor mange svangerskapsuker barnet er. Enorme forskjeller når det gjelder vekt, og barnet er ikke modnere selv om det veier mer.
temine Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Jeg fødte i uke 37+0, da ble ikke mi tulle regna som prematur, men som et terminbarn.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Dysmatur vil si at barnet er mindre enn normalen for sin "alder" Et såkalt SGAbarn.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Jeg fikk jenta mi i uke 37, hun var liten men absolutt ikke prematur. Det var ingen som sjekket noe ekstra siden hun kom litt tidlig, og alt funka fint. Alt fra uke 37-42 er "til termin" og helt normalt. Rart at en sykepleier ikke vet det?
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2009 Kan godt hende jeg misforsto henne på noe vis da... hmmmm... jaja... ingen krise om barnet kommer nå uansett!!
Mrs. Bouquet Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Syns ikke det er så rart at en sykepleier ikke vet det, kommer jo ann på hvilken erfaring hun har.
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2009 hun har milevis med erfaring og mange barn selv... hehe... det er nok heller jeg som har misforstått henne på noe vis... var full fart rundt oss da vi snakket og vi ble avbrutt midt i setningen.
collagirl Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 Er selv sykepleier og vi lærer så å si nada om svangerskap o.l på studiene. Etter å ha jobbet som sykepleier halvannet år, kan man ta jordmorutdanning og da lærer man om sånt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå