ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Blir snart sprø av dette her jeg... Er så vanskelig å vite hva jeg trygt kan spise uten at lillegutt skal få vondt i magen... Tror nok han får vondt av løk, så det prøver jeg å holde meg unna. Selv om jeg elsker løk.. Men; hva med ferdigpizza med løk, potetsalater med løk, potetgull med løkpulver, tacosalsa osv. Det finnes jo masse ferdigprodukter med tørket løk eller løkpulver osv.... Reagerer de på det også da?? Og er det forskjell på rå og stekt/behandlet løk?? Hva annet lar dere være å spise? Jeg fikk beskjed om å prøve meg fram med en og en ting, og så heller se om han reagerer... Men er så slitsomt med en baby med magevondt, både for han og oss..
scoobydo Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Heihei! Eg har ete løk i spagettisausa, tacosaus, og alle dei ferdigprodukta med løk i. Og det går heilt fint. Han reagera derimot litt på sterk mat, så prøva og holde meg unna det. Trudde og at han reagerte på brus, men det var tydeligvis tacoen... Eg og prøva meg fram, kjem nok til og smake på jordbæra og til sommaren. Men et ikkje løk og kål, er ikkje noko eg er så glad i uansett! Ellers så et eg det eg pleide og ete før eg fekk han, og har ikkje merka noko til magevondt bortsett fra den dagen eg åt taco... Du må nok bare prøve deg fram, er veldig forskjellig kva dei reagerer på.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Hentet fra et tidligere innlegg her inne: "Ammende kan stort sett spise hva de vil. Drikke er imidlertid en annen skål. Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt. – Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing. Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken. - Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing. "Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost. – Bør man styre unna disse matvarene når man ammer? – Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming. – Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett? – Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing. Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet. – Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander" Hentet fra http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece Videre: "Det er ingen holdepunkter for at barnet får kolikksmerter hvis du spiser mat som er gassdannende. Verken fiber eller gass opptas fra tarmen din eller går over i melken, selv om det kan volde deg ubehag. Utover i ammeperioden vil de fleste oppleve at de trygt kan spise hva de vil av frukt og grønnsaker uten at det gir barnet mageknip." "Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet". Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx (anbefaler å lese hele artikkelen, for å se utsagnene i sin rette kontekst+ mye nyttig info=) Kanskje jeg får hele dib på nakken nå, men d er bare godt ment egentlig; synes d høres så trist ut å gå et helt år uten å spise sjokolade, løk/ krydder i maten osv.. Men selvfølgelig; ingen regel uten unntak og alt m måte=) Babyer har endel mageknip, sånn er d bare, og som Gro Nylander og andre eksperter sier; som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter! Spis og kos dere, jenter; bon apetit!
Gjest yrild Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Jeg kuttet ut løk og melkeprodukter (men har spist potetgull med melkepulver etc og lillemann reagerte ikke på det). Lillemann reagerte ikke på kål eller purre.
MrsMilla Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Spiser og drikker som vanlig. Kanskje litt mer, har blitt litt mer sulten etter at ammingen kom igang, spiser tre brødskiver istedet for to...
Månestråle75 Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Jeg styrer unnå fersk hvitløk. Hadde en selsom opplevelse etter at jeg spiste dette, og hvor lillejenta illskrek i et døgn etterpå.
MintCondition Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har spist og drukket som vanlig, ikke merket noe ubehag hos knerten.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har spist og drukket stort sett som normalt, og har fullammet i snart 6 mnd. Det eneste lille har reagert på er lutefisk (i jula) og wok med chilli-saus (det burde jeg ha skjønt...). Også har jeg vært forsiktig med løk, sterk mat, blomkål, brokkoli, kålrot osv. Forresten rå gulrot reagerte hun på i begynnelsen... Men det er også veldig individuelt hva de reagerer på. Noen kan spise alt, mens andre ikke kan spise noe. Også er det vanlig at disse små har vondt i magen uansett hva vi spiser, vanskelig å vite egentlig.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Spiser stort sett det jeg vil jeg Har kosa oss med jordbær allerede, og det gikk strålende tross høylytte protester fra svigermor! Det eneste hun har reagert på er kålrot - det resulterer i hylskriking og masse luft i magen til lille... Har selv melkeallergi da, så styrer jo unna det uansett, så aner ikke hvordan lille ville reagert på melk!
AO3 Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Jeg spiste "alt" da jeg fullammet, inkludert masse løk, uten problemer. Men barna er jo så forskjellige, det er ikke stort annet å gjøre enn å prøve seg fram....
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 Syns jeg har merka forskjell på når jeg spiser peanøttsmør i alle fall (som jeg først etter fødsel har fått dilla på - med ripsgele oppå) så det har jeg droppa igjen. Ellers så syns jeg ikke jeg merker store forskjellene fra eller til. Med unntak av nachos på nærmeste mex-restaurant - det skal jeg ALRI spise mer mens jeg ammer... Hjemmelaget derimot går fint )
CMH Skrevet 2. juni 2009 #12 Skrevet 2. juni 2009 Delammer og spiser omtrent alt! Deilig Før kunne jeg ikke spise sjokolade, kål el løk men dte gjør jeg nå og hun reagerer ikke.. Kan til og med ta en øl når hun har lagt seg for natta en gang innimellom.. Hun våkner første gangen rundt 06 når hun skal ha mat. Hun blir 5 mnd i slutten av denne mnd
Trollemor75 Skrevet 2. juni 2009 #13 Skrevet 2. juni 2009 Spiser alt, og kan ikke si at jeg har merket mer eller mindre mageknip av noe jeg spiste eller ikke spiste. Det var en periode der Trollet hadde vondt i magen og prompet masse, men det hjalp ikke å kutte ut ting, og ga seg etter noen dager. Men jeg spiste også mye rart under graviditeten; jeg holdte meg unna det som var farlig for babyen, men det har alltid vært høy hvitløk- og chilifaktor, så Mini er nok immun fra før. Viser måtehold med kaffe, tar bare om morgenen (og mindre enn før), og drikker ikke brus (liker ikke det). Drikker derimot mye vørterøl og ammete, uten at jeg har merket den store effekten på melkeproduksjonen.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2009 Takk for mange fine svar. Skal prøve meg litt fram jeg, selv med løken. Er ikke 100% sikker på at det var løk som var årsaken den ene dagen vi hadde det gående her... Virker egentlig ikke som om han har så mye mageknip egentlig... Har kanskje vært et par ganger på hans 5 leveuker. Har også tenkt tanken at mini må være vant til hvitløk/sterk mat siden jeg spiste det gjennom svangerskapet, men det er jo ikke sikkert det virker sånn heller da.. Så da prøver jeg meg litt fram med matvarer jeg, uten å være helt "hysterisk" på hva jeg kan og ikke kan spise. Når det gjelder drikke, så drikker jeg stort sett vann, så unner meg et glass brus eller to i ny og ne. Drikker også biola og litt juice. Kaffe liker jeg ikke, og nå om sommeren er det for varmt for te.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå