Gå til innhold

Hvordan er det med ost som ikke er pasturisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man ikke skal spise ost som ikke er pasturisert, men hvordan er det når den er på pizza, feks mozarella ol. Prøvde å sjekke bakpå pizzaesken om mozarellaen var pasturisert, men det stod det ingenting om. Eller hva med stekt ostekake.

Jeg synes det er litt vanskelig å få oversikt når vi er ute å spiser på resturant om osten er pasturisert eller ikke. Ikke alltid servitørene er like villige til å sjekke med kjøkkenet.

Hvordan gjør dere det? Dropper dere all ostemat eller lar dere det stå til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ostene som ikke er pasteurisert er for det meste oster som brie, camembert, gorgonzola ol. Jeg tror (er ikke 100% sikker på) at mozarella er ok. Kremoster som som oftest finnes i ostekake er også ok. Fetaost sjekket jeg her om dagen, og den er laget på pasteurisert melk:)

Uansett så vil jeg tro at om mozarellaen ikke er laget på rette måten, så overlever ikke bakteriene i ovnen:)

Skrevet

med god varme i ovnen gar det greit, gorgonzola pa pizza er jo drit godt. Og hvis du tenker pa alt det du har spist gjennom livet av oster, darlig stekt kjott og urene gronnsaker, og aldri blitt syk, sa er det veldig lite sannsynlig at du na finner noe med listeria. Ville heller vaert forsiktig med salami, kjott no som det snakkes om e-coli igjen.

Skrevet

Pasteurisering skjer på 70 grader, pizza stekes på 250 grader og stekt ostekake har jeg aldri laget men regner med at det er godt over 70.

:-D

Skrevet

Ostekaker er helt trygt å spise - det lages av kremoster som er pasturisert. All ost som stekes er trygge. Mozarella som spises kald - bør spises fersk(nyåpnet) Parmesan er faktisk helt trygg å spise fordi listeria ikke trives i harde oster. Dersom du ønsker å spise trygt i henhold til anbefalingene så holder du deg unnå blåmuggost, brie, camembert på et generelt grunnlag. Så er mye gjort. Norske produsenter må skrive på pakken dersom osten IKKE er pasturisert. Grei regel å følge!!

Helt enig med Onmore at man har spist mye og mangt i livet og sjelden har man vært syk. Skjønner at man blir ekstra opptatt av dette nå som vi har barn i magen - men jeg skulle ønske at fokus fra myndigheter etc var litt mer nyansert - blir ofte skrekkscenario som trekkes frem jmf det ene tilfelle med listeria utbrudd i osloområdet for ett par år siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...