Gå til innhold

Hva syns dere om de som døper barna sine fordi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..foreldrene synes det er det eneste riktige?

La meg utdype:

Jeg er ikke kristen, ikke døpt, ikke konfirmert.

Mannen min er ikke kristen, men døpt og konfirmert kirkelig.

Jeg bryr meg ikke om dåp i det hele og det store, og ønsker IKKE å døpe barnet vårt.

Han ønsker å døpe, pga at foreldrene hans er svært skeptiske og kritiske til at vi i utgangspunktet ikke skal døpe...

grr..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er ganske teit. Stå for egne livssyn sier jeg bare da! Syns for øvrig alle som døper uten å faktisk tro er ganske hykleriske.

Skrevet

Fritt for å være hykler #1!

Vi døpte fordi... det var kos. Bare kos!

Skrevet

Vi har to barn og har ikke døpt noen av dem. Ingen av oss er kristne, Synes det er litt hyklerisk å stå der ved døpefonten og lov og oppdra ungen i den kristne tro, hvis man faktisk ikke har tenkt å gjøre det...

At det er "tradisjon", driter vi i. Det er iallefall ikke tradisjon for oss

Skrevet

Enig med anonym 18.44 her.. Syns virkelig ikke det er opp til svigerforeldre/besteforeldre å bestemme!

Skrevet

ja, hadde alle som ikke tror i dette landet lat være å døpe barna sine hadde vi vært et muslimsk land nå tror jeg! jeg kjenner INGEN som ha døpt barna sine fordi de er troende, men kriste. dvs at de er medlem av den norske statskirke, men ikkee personlig kristen. jeg ville heller ikke ha dåp, har konfirmert meg borgelig, men er fremdeles medlem av statskirken. men ettersom min samboer ser på dette med dåp som tradisjon, ble det til at vår gutt nå er døpt:)

Skrevet

Jeg synes det er dumt å døpe da. Stå på deres egne bein nå og ikke bry dere om hva andre mener. deres barn, dere som skal velge om dere ønsker å oppdra barnet i kristen tro eller ei.

Skrevet

HI her

For MEG er det en utrolig hyklerisk følelse, og JEG ønsker ikke å døpe, for jeg har aldri gått i kirka eller hatt noen som helst slags godt relasjon til kirken. Betyr ikke dette noe?

Skjønner at han kanskje vil gjøre foreldrene sine glad, men.. Altså.. De bestemmer jo ikke.. Får så dårlig samvittighet ovenfor han, men han må jo også ta litt hensyn til mitt syn da.

Noen som har noen råd og gi? Hva jeg kan argumentere med og sånn? Vanskelig debatt dette..

Skrevet

BLÆH!!! utdebattert tull=(

folk gjør d dem har løst t uansett................

Skrevet

18.51

Okeei... Konstruktivt.

Skrevet

Du spør og jeg svarer. Jeg syns det er latterlig, hyklersk og viser komplett mangel på ryggrad.

Skrevet

Det bryr meg ikke og dr.... egentlig hva andre gjør. Legger til. Etter å ha sett div svigermortråder inne på dette forumet, mistenker jeg likevel at enkelte ikke døper kun for å snakke sine svigerforeldre midt i mot, og tror vel at enkelte svigerforeldre lett hadde fått i gjennom viljen sin med å si det motsatte av sin egentlige mening.

Skrevet

Vi hadde det litt slik, så jeg a at dersom det betydde mye for ham å døpe, så kunne han så klart få lov til det, MEN da måtte han ordne alt selv og gå i kirken alene med babyen, jeg kom ikke til å løfte en finger for å bidra med noe jeg anså som hyklerisk og galt. Jeg sa dette slik fordi jeg visste at dåp ikke betydde en tøddel for ham personlig, var kun det at han var redd hva familien ville si. Hadde han vært dypt troende, hadde jeg selvsagt respektert det og hjulpet til med forberedelser ol, men hadde ikke gått i kirken, kun deltatt etterpå.

Skrevet

Skikkelig mye bra konstruktiv kritikk her altså! (Ironisk)..

Skrevet

Jeg er så delt angående dette.. :s

Jeg syns ikke det er rett og døpe barn om man ikke er kristen, men bare gjør det for og gjøre det.. Skal man ikke oppdra dem i kristen tro så bør man ikke døpe de.. Det er min mening..

men så..

Samboeren min har sin barnetro, gikk på søndagskole og hele greia.. men er ikke praktiserende kristen..

Han vil døpe barnet fordi at det er rett for han, han vil at barnet skal være i statskirken, det er tradisjon og han vil at barnet skal ha sin barnetro.. haha.. Ser for meg at dette kan bli krangling når det kommer til dåpen.. :P

Tro og dåp er personlig, det er ikke noe man kommer utenom, og noen føler at det er det rette og gjøre så får dem gjøre det da.. Mest sannsynlig så blir det til at vi døper barnet, selv om jeg er sterkt uenig.. :S Jeg ser hvor mye det betyr for han.. Men jeg kommer ikke til og oppdra barnet kristent. Ei heller love det på noen måte. så her må jeg faktisk legge mine meninger og standpunkt til side for mannen min. Kanskje noen føler det galt, men hva gjør man ikke for de man elsker.. :)

Skrevet

Jeg har tenkt å døpe barna mine, nettopp fordi det er tradisjon. Både jeg og min mann er medlem av statskirka, er begge døpt og konfirmert i kirka, men ingen av oss er spesielt kristne.

Når det kommer til konfirmasjon, så kan barna få bestemme selv om de vil gjøre dette i kirken. Jeg har ikke tenkt å påtvinge barna mine en religion. Når de døpes er de så små allikevel, og vi gjør da dette mest på grunn av tradisjon.

Skrevet

Anonym 19.27

Vi har en ganske lik situasjon, bortsett fra at min mann ikke døper for seg selv, men for sine foreldre.

Dessuten så er det utrolig vanskelig for meg å se for meg at barnet mitt skal døpes, det gir meg en vemmelig følelse. Sånn er det kanskje ikke for deg, siden du kanskje vil døpe for han :) Det synes jeg er kjempefint. Skulle ønske jeg også hadde det sånn.

HI

Skrevet

Syns det er helt tåpelig!

Vi valgte å ikke døpe vårt barn,noe svigers synes var helt forferdelig...

Forklarte dem at jeg er faktisk ikke kristen,og det er vel egentlig ikke sambo heller,og at jeg ikke ville gjøre det bare fordi det blir forventet og alle andre gjør det.

Skrevet

Ja, men jeg syns ikke noe om og legge alle prinsippene mine vekk, og jeg vil heller ikke love noe jeg ikke kan stå for, så her blir jeg isåfall med i dåpen, men ikke helt delaktig allikevel hvis du skjønner.. :)

men hvis det blir dåp, så får jeg heller passe på barnet får en nøytral religionsopplæring senere.. Jeg vil at h*n skal kunne og vite litt om alle religionene, sånn at h*n er bedre rustet til en evt konfirmasjon.. :)

Når det gjelder deres sak, så syns jeg det er dumt at dere gjør det kun for besteforeldre sin skyld.. men hva med en navnefest istede? Er jo en feiring av navn og barn..

Håper dere finner uta det hvertfall.

ano 19,27

Skrevet

Det virker noe uselvstendig å være forelder og ikke klare å ta egne beslutninger på vegne av sine barn.

Skrevet

Jeg syns i grunn det er veldig synd at man som par ikke har slike diskusjoner, før man er midt i situasjonen. Når man planlegger en graviditet, så burde spørsmål om oppdragelse, økonomi og religion diskuteres på forhånd. Og var ikke graviditeten planlagt, så kan man i hvertfall diskutere det i begynnelsen av svangerskapet, så slipper man å ha disse ukomfortable diskusjonene senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...