Gjest Tale30 Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Det er tørre flekker som er litt røde, og hun har det liksom over hele kroppen. Det ser ikke ut som om at hun plages av det, og hun klør ikke. Hun har hatt slike tørre flekker lenge, men nå er det mer enn før syns jeg. Kan det være den badeskummen jeg brukte? Det er en lilla flaske fra Natusan hvor det såtr på flasken: "Helps babies sleep", eller kan det være at jeg har spist jordbær? Er det flere som har hatt slike flekker på babyene sine uten at det har vist seg å være atopisk eksem? Det skulle vel klø dersom det var det? Skal til legen hvis det vedvarer etter pinse, men allmentilstanden er helt normal så det er nok ikke noe sykdomstegn.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Høres ut som atopisk eksem. Gå til lege! :-) Jeg har inntrykk av at eksem klør hos de fleste (tørr hud klør jo!), men ikke like ille hos alle. Så små barn har ikke koordinasjon nok til å klø seg, og forstår heller ikke at de kan klø seg hvis det klør, så det nytter ikke se på det om hvorvidt utslettet plager dem eller ikke. Noen foreldre merker at ungene plutselig sover bedre og mer, og blir roligere når barna får behandling, og DA FØRST skjønner at det har plaget barna. Barn som har eksem, har større risiko for å få astma og allergi. Det kan derfor lønne seg å gjøre en innsats for å unngå å utvikle dette. Tenk over allergifremkallende mat, se tipsene under osv. TIPS FOR Å REDUSERE EKSEM: Ikke bruk badeskum eller såpe, hva skal vel så små barn med det? Det tørker ut huden, fjerner den naturlige fett- og "gode bakterie"-barriæren og gjør huden mindre motstandsdyktig mot eksem og infeksjoner. Bruk badeolje (fett løser fett) uten parfyme. Smør de tørre flekkene med parfymefri fet salve ved hvert stell. Gode kremer er Apo Base og Miniderm 20 % krem, begge kjøpes på apotek. Bruk parfymefritt vaskemiddel (feks flytende Blenda sensitiv eller Nøytral), og dropp skyllemiddel, det er bare enda flere kjemikalier som blir liggende mot barnets kropp. Hvis vaskemaskinen din har ekstra skylleomganger, så bruk det konsekvent på barnets klær, handduker, kluter og sengetøy. Alltid vask og skyll nye plagg godt før bruk! Alle nye tekstiler er innsatt med kjemikalier for å være vann- og smussavstøtende osv. Noen av disse er også kreftfremkallende.
Gjest Tale30 Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Takk for informativt svar! Så trist hvis det viser seg å være atopisk eksem. Er det noe som vanligvis vedvarer oppover, eller vokser mange barn det av seg tidlig? De som har sett dette utslettet mener at det er normalt at barn har tørr hud, og at det ikke er eksem, men det kan jo igrunn ikke de vite.. Jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten, men mamma sier at det ikke likner på det vesla har nå og at hun måtte gå oppe med meg på nettene fordi jeg kløde slik. Jeg er ikke i hjembyen min for tiden, men det er vel bare å kontakte en hvilkensomhelst lege dersom jeg ikke har fastlege her jeg er nå? Skal være her en mnd, så vil gjerne sjekke opp i det før en mnd er gått..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Vil tro du kan ringe den lokale legevakta eller kommunale vakt-legen hvor som helst i landet. Selv om det ikke er helt akutt, vil jeg tro de prioriterer så små barn. Ei jente jeg kjenner, som nå er 3 år, vet jeg har vokst det av seg. En gutt på 7 mnd, som har hatt dette helt siden han ble født, blir nå utredet for allergi i tillegg til eksemen. Foreløpig reagerer han på egg og melk. Moren unngår dette så lenge hun ammer, og slik håper de å la problemene være hvilende til det forsvinner av seg selv. De har altså fått beskjed om at det er en god sjanse for at han vokser det fra seg, men man vet jo aldri. Poenget mitt er egentlig at du må bare få best mulig behandling/forebygging, og ta tiden til hjelp.
Gjest Tale30 Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Ja, du har helt rett. Man kan heller gå en gang for mye til lege hvis det skulle vise seg at det ikke er noe vedvarende. Jeg ser nå at de røde flekkene som hun hadde i morges er borte. De som fortsatt er der er på haken og brystet der hvor hun blir våt når hun slever mye (tenner på gang) Skal til helsesøster for vaksine 17. juni (så jeg blir ikke borte hjemmefra fullt en mnd) så jeg kan snakke med henne da kanskje dersom det ikke tar seg opp. Der jeg at det er mye av det i løpet av uka skal jeg gå til min mors fastlege her jeg er nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå