♥ DAME Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Skjønner ingenting Kom hjem fra sykehuset for litt over 1 uke siden (med såre brystvorter) Fikk låne en brystpumpe, og etter en dag eller to hadde jeg så mye melk at jeg kunne lagre flere flasker i kjøleskapet. Jeg hadde også vanvittig melkespreng. Så begynte jeg å amme igjen, men hun får fortsatt litt flaske hvis jeg blir sår igjen. Men nå får jeg ikke pumpet ut mer enn ca 50 ml, og det på begge to. Fikk jo ut myyye mer for en uke siden. Jeg ammer og pumper som bare det, men det blir ikke mere melk. Trodde det var noe som het at dess mer man ammer/pumper, dess mer melk får man. Puff Noen andre som har det sånn??
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Det er jo nromalt at melken stabiliserer seg. Man har vanligvis litt melkespreng 1-2 uker etter fødselen, og så får man sånn ca akkurat så mye melk som babyen trenger. Noen får mer også, men de fleste har passe mye. Pumping øker normalt ikke melkeproduksjonen, men amming gjør dette. Om du ikke må pumpe, ville jeg konsentrert meg helt om ammingen og heller brukt brystskjold om du er veldig sår. Sett rett og slett vekk pumpen litt. Ta gjerne en dag hvor du nesten bare ligger i sengen og hviler med jenta og amme masse, spise drikke og hvile. Er ofte ikke mer som skal til for å få ting i gjenge igjen, og dette lar seg jo gjennomføre også når man bare har ett barn. Jeg har skjønt at du har hatt litt starttrøbbel med ammingen, slik veldig mange har, og da blir en fort litt stresset rundt dette. Nå får du til å amme, så da synes jeg du skal stresse helt, helt ned og bare kose deg med å gi pupp og ikke noe ting annet til du føler at dette fungerer fint :-)
Babysjuk Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Hei Tror ikke du har grunn til å bekymre deg for om du har nok melk til babyen din. De aller fleste mammaer har nok melk. Mitt råd er å se på om babyen virker fornøyd, og om den har mange våte bleier hver dag. Den bør også ha minst fire bleier med avf. på ditt barns alder per dag. Det er helt vanlig å få såre brystvorter i forbindelse med amming, men ikke slå deg til ro med at det skal vere slik, amming skal ikke vere smertefullt. Få noen på helsestasjonen til å se på mens du ammer, de kan gi deg råd i forhold til ammestilling, og de kan se på babyens sugetak. Grunnen til såre brystvorter ligger som regel i ammestillling og dårlig sugetak. Ikke stress med at du ikke får pumpet ut så mye, når vi stresser vil vi produsere adrenalin, som igjen vil hemme utdrivingen av melken. Du har rett i at hyppig amming og pumping er bra for melkeproduksjonen. Det blir produsert mest melk de første 1-1,5 timen etter at du har ammet/pumpet. Lykke til videre med ammingen, og ja det er mange som har det slik som du i en periode.
Yarn Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Dette hørtes veldig kjent ut! Hadde det nokså likt selv. Gråt og var fortvilet da det ikke kom *noen ting* i pumpa på kveldene. Men det ordnet seg:) Husk at det er hyppig pumping/amming og ikke nødvendigvis lengden på ammingen som vil hjelpe å øke (annet enn at du tømmer brystene da). Ta det med ro, som de andre sier, du har helt sikkert nok melk. Men få hjelp om du blir sår. søk hjelp hos helsestasjonen eller ammehjelpen. Lykke til!
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Heia:-) Vil bare gjøre deg obs på at babyen din får ut mye mer melk enn en pumpe gjør. Babyen masserer brystet når den suger, og stimulerer utdrivningen på en helt annen måte. Så jeg sier som Alva; legg unna pumpa og amme jenta di når hun gir signal om at hun er sulten på mat eller kos. Smør inn brystknoppen med melk og/eller Purelan etter amming og la lufttørke. Ty i verste fall til ammeskjold e.l. Og - hang in there! Det blir bedre:-) Lykke til.
Duggfrøken Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Hei, håper det går bedre med deg og ammingen. Jeg annbefaler at du kontakter ammehjelpen jeg om du fortsatt har problemer. Det at du får såre brystknopper kan jo også være at barnet blir holdt "feil" til brystet. Fikk en fin bok på helsestasjonen ang. amming. den anbefaler jeg. Her er link til ammehjelpen http://ammehjelpen.no/ Lykke til
nr 2 i oktober? Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 godt råd! ikje bruk pumpe, d e no herk og gjør at du bli bare mer sår ettersom at den er mer hardhent med brystvorta enn bebien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå