Meg og Lillemor Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Hei! Min datter på snart 5mnd ELSKER å se på tv.. hun snur seg ivrig rundt etter den og når hun ligger i sofaen eller i vippestolen sin blir hun helt hypnotisert av tvn og kan sitte slik helt stille lenge.. deilig når mor skal få gjort noe i huset... Så da lurer jeg på: HVA er galt? Hvordan kan dette påvirke henne i gal retning??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 forskning viser at barn som ser mye på tv sliter mer på skolen, i form av kosentrasjonsvansker. i tillegg lærer ikke tv deg de sosiale kodene som samtalle og omgang med ordentlige mennesker gjør. men det er jo ingen som setter babyen sin på 5 måneder foran tv hele dagen så det funker helt sikkert super fint. en forskningsraport jeg leste konkluderte med at de minste barna som så på tv kom lettere inn i lek en de som ikke så på.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Dersom hun er disponert for dette, så kan det utløse eplepsi. Ellers har mange forskere sett en sammenheng mellom tv-titting hos babyer og dårlig søvn, urolighet, sutring osv. At hun kikker litt bort nå gjør sikkert ikke noe, men ville aldri satt en baby foran tv, i hvertfall ikke i vippestolen, det er jo så passiviserende som du får det....
erteposen + 4 Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Det er vel flere faktorer en regner som farlig eller mindre heldig. Med tanke på barnets kognitive utvikling så er tv, som for barnet består av massive lys og lyd inntrykk, er de ikke i stand til å forstå hva de ser. Det er lett å bli overstimulert, og får sanseinntrykk de ikke er i stand til å prosessere. Samtidig har de behov for å ta og føle på objekt de undersøker, og tv-en blir oppfattet som endimensjonal og lite utforskbarn. Det er samtidig en svært passiv aktivitet, som gjør lite for barnets utvikling. Det står mye om dette på nettet. Samtidg handler det om hvor lang tid babyen sitter der. TV-titting har jo en del andre problematiske sider som kanskjer først er gjeldene når barnet blir større. Velger du å bruke tv som "barnevakt" anbefaler en å finne program som er tilpasset barn, med moderate sanseinntrykk (sort/hvitt er heldig) og jeg vil anbefale Little Einstein og etterhvert Teletubbies som er laget av pedagoger der farger, former, interaksjon og ikke minst repitisjon (som gjør oss voksne sprø, men er avgjørende for små hjerner) i fokus.
Meg og Lillemor Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2009 Takk for mange fine innlegg Nå skal det sises at jeg setter henne ikke framfor tvn i lengere perioder.. Er snakk om når jeg må henge opp klær etc... Er ikke alltid det blir gjort med overlegg, for når hun ligger på gulvet så har hun vridd på seg slik at hun kan se tvn.. he he Hun er ei lita lure.. Men jeg tar til meg alt dere sier så får vi se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå