Gå til innhold

Ok. Nok et innlegg om "tette" barnevogner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på hytta på sørlandet, og her har vi et nydelig vær i pinsen.

I dag ble flere timer tilbragt på stranda, og der ser man mye rart. :-) Det som imponerte meg mest, var en liten gutt (tipper ca 2 år) som lå og sov i en vogn - med dyne over seg, og et helseteppe som dekte "resten". Vogna sto midt i sola.

En annen vogn inneholdt en liten baby - bare tærne stakk opp. Her var fronten dekket av et ullpledd.

Hva ER det med folk som gjør sånt?

Jadda - jeg skal sikkert ikke bry meg, og temaet har vært oppe MANGE ganger før, men jeg klarer bare ikke å forstå sånne foreldres tankegang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det ikke jeg heller! BLir provosert.

Husker i fjor sommer, på det varmeste. Da satt jeg og datteren min ute på en pizzarestaurant og koste oss. Kom i snakk med ett par som satt ved siden av oss, og de fortalte at de har en liten sønn på 1 1/2 år. "Hvor er han i dag da" spurte jeg. Og joda,, han satt å sov i bilstolen sin, inne i bilen, med alle vinduer igjen, med solsteiken på seg.

Jeg sa at han så veldig varm ut, og da plutselig skjønte de at de måtte ta han ut. Stakkars gutten var gjennomvåt av svette og helt kokt i ansiktet. Aner ikke hvor lenge han lå der, men det var en god stund.

Skrevet

jeg var i parken med ungene her en dag. det var dritvarmt!!! sikkert 25 grader og steiksol! da var det en sånn typisk "røyke/bare snakke med alle andre røykende mammaer/sladdrekjerring" mamma med en barnevogn og en haug med unger utenom. og i den barnevogna lå det en liten en som sov med det største tette ullpleddet over HELE vognen!

jeg bare lurer på hvorfor jeg ikke gikk bort å sa noe egentlig............

Skrevet

Oj, det er jo farlig!! Kunne jo fått heteslag og i værstefall dø av varmen.. At folk ikke tenker!!:(

Skrevet

Så også noen som gikk med pledd over åpningen på vognen i dag. Nå er det 6 grader og ikke spesielt pent vær. Tenkte at her skulle dibgjengen vært, slik at de kunne ha noe å slarve om.

Det var nesten som damen leste tankene mine, for med ett snudde hun vognen, og det var lufting der fremme, og da hun snudde vognen tettet hun igjen luftingen der fremme og tok teppet vekk fra åpningen.

Skrevet

Tenker du på at du muligens har reddet et liv Cherry Coke?

Skal ikke sitte slik lenge før det er alvorlig farlig.

I den situasjonen tror jeg ikke jeg hadde klart å la være å holde en skjennepreken inni meg.

Skrevet

Ehh...avsporet litt fra temaet HI=) Sorry..

Men lurer bare av og til hva noen mennesker tenker.

Og Fokostquiz: jeg hadde veldig lyst å gi dem en preken, og mens jeg kokte innvendig fortalte jeg rolig om en hstorie om ett par som mistet barnet sitt på den måten for noen år siden.

De ble ganske satt ut, ja.

Skrevet

Fatter ikke at det går an jeg.

Alle har vel satte seg inn i en varm bil en sommerdag og vet hvor uutholdelig det er.

Bra du fortalte den historien iallfall, det var nok en tankevekker og det er jo det viktigste.

Skrevet

Nei, jeg fatter heller ikke dette. Et helseteppe foran en del av åpningen er helt greit, men over hele åpningen elelr et fleece teppe eller ullteppe?!? Kan ikke annet enn å undre om de er utrolig dumme jeg...

Skrevet

Jeg må bare si noe her, for det er så utrolig forskjell på vognene. Vi har BRIO sing, og kalesjen på både bagdelen og sportsdelen er veldig åpne. Om jeg ikke hadde lagt et helseteppe over åpningen når det blåser hadde det blitt utrolig mye trekk inne hos jenta.

Etter å ha lest her at det måtte man IKKE gjøre, sammenliknet jeg med venninnas Simo når bretten på overtrekket var oppe: og det var fremdeles mer trekk inn i vår vogn, MED teppe over.

Når det gjelder dyne over babyen så er jo det viktigste hva ungen har på under dyna. Vi bor syd i Europa, men legger fremdeles pledd over ungen når hun sover. Vi kler heller av henne litt først. Slik kan hun dra bort teppet om hun føler seg varm (og det gjør hun) heller enn å ligge og svette i klærne sine.

Skrevet

Det går helt fint, cherry coke - synes det går ut på det samme, nemlig tankeløshet!

Skrevet

Dekke til der hvor frisk luft kommer ned til baby?

Hvor er fornuften?

Skrevet

Godt mulig det er forskjell på vogner, men dette var ikke av den "luftige" typen...

Det hører med til historien i dag at gutten som jeg tipper var ca 2 år, var helt hysterisk når han våkna. Hylskrek til de tilslutt gikk fra stranda.

Vi har hatt gode 25 grader her i dag, vindstille, og ingen hadde behov for noe over seg i vogna på stranda.

Skrevet

jenta mi på 3 år liker å ligge i vogna av og til, bruker den jo helst til minstemann da. Men da SKAL hun ha på teppe, og så skal hun ha fleeceteppe foran HELE åpningen. Jeg prøver at jeg kan for at hun skal ha en liten gløtte, sånn for syns skyld liksom, men neida, da blir det ramaskrik. Hun sover ikke inni der altså. Men jeg føler meg ikke særlig smart når jeg triller på denne vogna som er helt dekket igjen av et fleeceteppe i varmen....=)...Hun kan forøvrig finne på å insistere på å ha på seg vinterlua ute nå også, i 25 varmegrader...men det får hun ikke altså:)

Forøvrig helt enig med HI og dere andre.

Skrevet

Jeg forsvarer ikke ullpledd forran vogna, men lurer litt på om noen har dokumentasjon på at barn har tatt skade av helseteppe foran åpningen på vogna.Min erfaring (og det er kun min personlige erfaring) er at dersom jeg dekker halvparten av åpningen med helseteppe, blir det kjørligere i vogna enn om den ikke er dekt til. Så jeg har gjort dette på alle mine 3 barn. Og jeg er ikke en" røykende mamma som bare er opptatt av å snakke med andre røykende mammaer....."

Men dersom noen kunne sendt meg en link på doukmentasjon på at dette faktisk er farlig hadde jeg satt pris på det.

Skrevet

Takk, leste den. Og tolker det slik at ett helseteppe halvt forran ikke utgjør en risiko. Mener også at dersom dette hadde vært en reel risiko, hadde vel flere barn tatt skade av nettopp dette. Dessuten vil jeg påpeke at barna ikke blir liggende i vogna uten at jeg sjekker tempratur, luft etc til barna. Og det tror jeg andre mammaer også gjør. Synes også det er rart at verken jordmor eller helsesøster har nevnt noe om dette til meg. Hadde dette vært farlig hadde de opplyst om dette til alle foreldre. Det hadde de vært pliktig til, på lik linje med info om at babyer skal ligge på ryggen.

Skrevet

Jeg tror mange rett og slett ikke tenker på dette, verken av helsepersonell eller (tydeligvis) mødre/fedre. Og da snakker ejg ikke om helseteppe foran halve åpningen, det ser ikke jeg noe som helst problem med, men de som dekker hele åpninge til vognen med et teppe slik at det blir lite eller ingenting luft inn.

Godt mulig de tar teppet vekk og sjekker, men luften blir jo likevel elendig inni vognen med et teppe som dekker hele åpningen, og det vil man ikke merke bare ved å titte inn til babyen/barnet.

Kanskje man selv burde tatt det opp på en kontroll og spurt hva de (helesøster) gjør for å forebygge dette? Rett og slett gjort dem oppmerksom på problemet?

Skrevet

Jeg fødte på St Olavs i Trondheim, og der tok jm opp dette med teppe foran vogna med oss. Nå er jeg av dem som ALDRI ville funnet på å gjøre det da, så det ble ikke noe mer snakk om det, men hun var iallefall opptatt av at dette ikke måtte gjøres.

Skrevet

Jeg fødte også på st olavs og ikk info om dette på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...