Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel for litt siden der en eller annen erneringsspesalist var bekymret forde over 40% av foreldrene i en undersøkelse svarte at de brukte halvfabrikata eller ferdigmat ofte eller av og til. Det skulle liksom være mye.

Er det noen som aldri bruker ferdigmat eller halvfabrikata? Jeg kjenner i hvertfal ingen. Hva mener dere i tilfelle skal til for at det regnes for å være laget fra grunnen av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra grunnen av er vel når man bruker "rene ingredienser i sin opprinnelige form" når man lager mater. Ingenting er videreforedlet.

F. eks at man lager saus med mel, melk, krydder, smør osv. og ikke pose.

Eller at når man lager suppe, så koker man kraft, har i grønnsaker og kjøtt.

osv. osv.

Ja, det er sikkert noen som aldri bruker halvfabrikata. Vi bruker lite av det, men lager ikke absolutt alt fra bunnen, nei.

Skrevet

Helfrabrikata er mat man kjøper helt ferdig og bare varmer opp (grandiosa, fjordlands middagene, rett på maten sauser osv)

Halvfrabrikata er mat som er nesten ferdig men man må tilsette noe eller gjøre litt av jobben selv (pose supper, gryteretter fra toro, pose sauser osv)

Jeg lager all maten fra bunnen av. Dersom jeg lager tomatsaus bruker jeg ofte hermetiserte tomater da disse inneholder mer c vitamin enn vanlige tomater. Vi bruker alltid ferske grønnsaker, ferskt kjøtt/fisk osv og lager sauser, supper, gryteretter med det vi finner i kjøleskapet.

Det som bekymere mye med bruk av hel og halvfrabrikater er næringsinnholdet, bruken av mye salt og sukker og mangelen på kunnskap om mat. Kanskje det er flere ting men vet hvertfall om disse. Har selv studert ernæringsfag og etter det spiser jeg så og si aldri hel og halvfrabrikat.

Skrevet

Jeg tror igrunnen tallet er høyere, i alle fall om en leser middagslister her inne:) Halvfabrikat bruker vi en del av, og de finnes i svært ulik kvalitet. Samtidig ligger vi nok langt unna gjennomsnittet. Halvfabrikat for oss består vel stort sett av tortilla lefser, flaskesauser t.d. chillisaus, fiskeboller, av og til fiskekaker og altfor mye brødmat.

Vi har en med allergi og jeg lager vel stort sett mat like raskt fra grunnen av som fra pose, og så er jeg vel over gjennomsnittet opptatt av kosthold.

Skrevet

Av og til brukes det, men ikke daglig. Prøver å lage mest mulig fra ferske råvarer. Tror det er få som lager absolutt alt fra bunnen av i dag, det tar for lang tid.Men man kan være bevist å velge ting som er sunnere.

Skal man gå ekstremt ut så ville det da vært slik at man skulle snart både høsta og slakta selv alt tenkelig.

Skrevet

Prøver å unngå det, men bruker buljongterninger i det daglige og som erteposen sier sauser på flasker. Og juice på kartong bruker jeg også...

Her var begge jentene multiallergikere og vi måtte da lage all mat selv, en god vane jeg har tatt med meg.

Skrevet

Slik du refererer det, vil det jo si at 60% aldri bruker hel og halvfabrikater, og det må være feil.

Vi bruker ferdigmat 1-2g mnd (pizza og fiskekaker). Posemat omtrent like ofte (tomatsuppe og lasagne). Lager det meste selv, egentlig, både brød, tomatsaus og annen saus. Lager aldri posegryteretter eller posesaus. Og jeg tror at gjennomsnittet ligger en del over vårt forbruk av pose og ferdigmat. Ifølge denne undersøkelsen ville vi da vært blant de 40 % som man burde bekymre seg for, og det vil jeg betakke meg for

Skrevet

Jeg bruker skjelden hel- og halvfabrikata. Smaker ikke godt, lite næring og tar ikke mye lengre tid å lage fra bunnen.

Av og til bruker jeg buljong til tross for innholdet av natriumglutamat (alle burde holde seg unna det meste av slik mat)

Altså, jeg regner ikke akkurat melk og juice fra kartong som helfabrikat. Har jo ikke akkurat ku i garasjen. Men jeg kjøper aldri (nesten...) toroposer osv. Kjøper ikke "fiske"pinner, kjøper ikke suppeposer.

Så en gang en ernæringsspesialist som sa at en toropose med tomatsuppe hadde tilnærmet null næring og at man ikke kunne kalle det et måltid. Det var bare tomme kalorier. Artikkelen hadde til og med en uttalelse fra Toro som sa at suppeposene aldri var ment å skulle være middagsretter (!). Opp med hånda de som har torosuppe til middag innimellom. Følte du deg mett og god etterpå? Kvikk og rask?

De fleste i min vennekrets lager det meste selv.

Skrevet

Leverpostei, saft, syltetøy, makrell i tomat, kjøpebrød, kjøpt pasta, tørket frukt, hermetiske grønnsaker osv. Alt det er jo halv fabrikata eller ferdigmat etter min deffenisjon, muligens også smør, ost, kjøttdeig og frossne grønnsaker. Det at det er halv fabrikata gjør det jo ikke til dårlig mat selv om det er bearbeidet.

Skrevet

vi skygger unna msg, og ville aldri gitt barna dette!

sauser på pose og i flasker er sikkert praktisk, men man kan lage enkle sauser med eks rømme og krydderurter istedenfor.

(msg er smaksforsterker som finnes i nesten alt av ferdigprodukter som posemat, og er omdiskutert.)

Skrevet

Det der stemmer ikke. Leverpostei er jo selvsagt et ferdig produkt, men feks kjøttdeig er bare kvernet kjøtt, du må steke det og lage det til det du vil selv. Det er ikke tilsatt en haug med greier for å kunne lages sammen spesielt raskt bare ved å tilsette vann så er retten ferdig.

"...ofte ensbetydende med lett- og hurtiglagde fra poser og pakker som bare tilsettes vann og feks stekt kjøttdeig og gis et raskt oppkok før servering"

Skrevet

Kjøttdeig er malt og ofte tilsatt både vann og salt.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på forskjellige typer halvfabrikata, men halvfabrikata er det da likevel. Er det ikke?

Skrevet

Det er det som er min fanesak også: natriumglutamat, MSG, E 621.

Blitt forbudt i flere land nå og håper Norge kommer etter.

Derfor smaker all kinamat "likt" Derfor smaker alle toroposene "likt".

Er det MSG i maten din er det mindre av det posen sier at den inneholder. Det er så mye, men jeg kan skrive ned litt:

"..det finnes forskning som viser at glutamat har skadelige effekter...kroppen kan få en overdose...mest kjent er KRS, klutamat brukes mye i de kinesiske restaurantene, spesielt i billig kinamat, kan du få i deg store doser....arter seg som rødming, pustevansker, hjertebank, hodepine, kvalme....ubehagelig men ikke farlig.

Glutamater medvirker til kommunikasjonen mellom cellene, blant annet i hjernen...kan skade nervecellene, særlig i et kosthold med mye ferdigmat...Glutamtene har også skadet sentralnervesystemet til nyfødte forskningsdyr(!). Glutamat bør unngås i mat til hyperaktive barn, nettopp fordi det er oppservert forverring av tilstanden.

...økt fare for nyre- og leverskader...Små barn og gravide bør unngå glutamat. Noen tester viser skader på forplantningsprosessen hos forsøksdyr...glutamat er ikke lovlig i spesielle barneprodukter i Norge og EU...japanske forskere har påvist mulighet for at glutaminsyre kan føre til fødselsskade og kreft."

Det er så mye mer, men orker ikke å skrive alt her nå. Dette er sitert fra "E-nummer i maten" av Tron Soot-Ryen

Skrevet

Nei, du er helt på bærtur med definisjonene dine, særlig sett opp mot prosentandelen du refererer til.

Skrevet

Jeg setter ikke spørsmålstegn ved om at det finnes mye usundt, som for eksempel MSG i mye ferdigmat og halvfabrikata. Det jeg setter spørsmålstegn ved er hva denne undersøkelsen egentlig viste. Hva legger vi eentlig i begrepet "ferdigmat" og hva betyr det "å lage mat fra grunnen av". Kan man da for eksempel bruke nen former for hermetikk og kjøpe pasta eller sjokolade?

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan spørsmålene i undersøkelsen ble stilt, bare hvordan resultatet ble fremtilt.

Hvordan deffinerer du "halvfabrikata" og "ferdigmat". Det er mulig jeg er på bærtur som du sier. Jeg spør fordi jeg ikke kan få dette til å stemme med virkelgheten.

Skrevet

For å vite hva undersøkelsen viste, må du nesten lese den. Det kan ha vært mange premisser som er lagt i den, som ikke kommer med når en får den referert.

Storebror og lillebror har en deifinisjon som jeg synes er god.

Skrevet

Ja, det hadde jo vært greit om jeg hade fått tak i den, men dette var bare noe jeg hørte på radio. Husker ikke navn eller liknende.

Uansett er dette ord som ofte blir brukt her inne. Jeg har derfor interesse av å vite hva olk faktsk mener når de skriver det.

Skrevet

Da så. Jeg er helt enig med deg i at den undesøkelsen har merkelige prosentandeler. Jeg tror for det første at det er middag man snakker om, så brød og pålegg holder vi utenfor. Halvfabrikata er for meg posemat og posesuppe, altså ikke buljongterninger og tomatpure. Boksemat er ikke halvfabrikat, men kan være helfabrikat (spagettiretter el l).Helfabrukat er ferdigmat, som kan være mer eller mindre sunn, selvsagt.

Etter min definisjon har vi slik mat 1-3g mnd (er det av og til?)

Skrevet

I min verden er i hverftal 1-3 ganger pr mnd "av og til" :-)

Skrevet

Min også, men jeg kjenner ingen som ikke gjør slikt av og til, type ferdigpizza og tomatsuppe fordi tidsskjemaet sprakk

Skrevet

Det er derfor jeg synes det var så rart. Enten må de ha spurt m noe annet eller så må det være mange som har missforstårr eller løyet.

Skrevet

Eller "av og til" kan i spørreskjemaet være to ganger i uka, for eksempel

Skrevet

Jeg synes folk overdriver litt når det kommer til dette jeg da.. Selvfølgelig er det viktig å bruke ferske råvarer osv, men det er litt forskjell på å spise grandiosa, toro ferdigretter, ferdige paier osv mange ganger i uka enn å bruke en toro posesuppe en gang i blandt. F.eks.Hvis en steker et par kyllingfiler, bruker masse ferske grønnsaker og koker opp f eks villris vil ikke middagsretten bli ødelagt hvis en bruker noen spiseskjeer med f.eks Sweet and sour saus. Det er ikke alltid en har like god tid til å lage mat og da må en gjøre det beste ut av det. Er enig i at riktig ernæring er et veldig viktig tema, men synes det må finnes grenser. Mye mat som er halvfabrikkert kan bli en ganske næringsrik rett hvis en tilsetter ferske råvarer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...