Gå til innhold

Solkrem beskytter ikke bare mot solbrenthet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare ser mange på den andre tråden sier de ikke smører seg/barna fordi de blir ikke brent. Da vil jeg bare opplyse om at det er ganske mange andre grunner til å smøre barna og seg selv også. Jeg blir heller ikke brent her i Norge, og barna hadde neppe blitt det heller, vi har god "sol-hud", men smører likevel alle med faktor 15.

Selv om man ikke blir synlig brent, så øker risikoen for hudkreft uten solkrem. Uten solkrem vil også huden aldres vesentlig mye fortere og man har større risiko for å få skjemmende leverflekker osv på hender, i ansikt ol når man blir eldre (og jo mindre man smører seg, jo tidligere kan man få disse også).

Kan være greit å ha i bakhodet i hvertfall, ikke minst at man har ansvar for å også ivareta barna sin hud for dere som ikke smører dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg prøvd å si ialle år også, men neida dette skjer aldri de jeg snakker med.

Ja ja, de får angre når de blir eldre.

Skrevet

Hva man gjør med seg selv er nå en ting, men jeg synes litt synd i de barna som ikke blir smurt, for det vil jo gå utover huden deres når de blir eldre.

Er jo mange som ikke vet dette også, jeg visste det ikke selv for noen år siden, trodde det bare var for å unngå solbrenthet jeg at vi måtte smøre og at om man ikke ble brent, så fikk man ikke hudkreft heller.

Skrevet

Delvis enig.

Men, man må velge solkrem med større omhu når man bøtter på, for det er mye dritt i mange solkremtyper.

Og i vårt klima står man i fare for å få for lite D-vitamin, og forskerne er uenige om hvilken stråledose som er passe.

Skrevet

Hvis man er ute 15 minutter om dagen uten solkrem har man fått nok D-vit, har jeg hørt i fra flere leger(bla en hudlege).

Stå i sola i 15 minutter og så smører du deg godt og rikelig etterpå.

Skrevet

Ja, men det er et omstridt råd, for ny forskning på området har vist at det kan være for lite.

Skrevet

Joda, jeg ser den, men de fleste vil få litt sol på seg likevel, og jeg tror faktor 15 er lavt nok til at man får nok vitaminer samtidig som den er høy nok til å beskytte huden. Full sunblock hver eneste dag er det nok værre med.

Skrevet

Mens andre vil heller eksponere huden for sol uten solkrem på for og ettermiddag og dekke seg til /være i skyggen midt på dagen. Du har ikke belegg for å si at det ene er bedre enn det andre. Er mye synsing på området.

Skrevet

Ja, det er vel det :-)

Men, nå kommer det jo an på hvor mye man er ute i solen også da. Om man kun er litt i solen på formiddag og kveld går det nok veldig bra uten solkrem, men jeg ville ikke vært ute omtrent hele dagen uten, og i hvertfall ikke sendt ungene ut hele dagen uten.

Skrevet

Og det kommer an på været, men i dag har vi smurt oss hele gjengen (jippi)

Skrevet

Jeg smører meg nesten aldri hvis jeg ikke skal ligge på stranda. Det er sikkert dumt. Jeg jobber tross alt ute slik at jeg i snitt vel er ute ca 12 timer hver dag om sommeren. Jeg blir aldri brent og er ikke redd for å se gammel eller rynkete ut, men lyst på kreft har jeg jo ikke. Vi har hat husdkreft i fammilien også, men ikke på noen som har vært under 85 år gammle.

Skrevet

Jeg vet det, men jeg er fortsatt dårlig på å smøre meg selv, litt også fordi jeg får veldig utslett av de fleste solkremer. Jeg holder meg uansett mest i skyggen siden jeg synes det er ubehagelig midt i solsteken. Parasollen er alltid med på stranda, for å si det sånn =o) Men mini smører jeg alltid, selvfølgelig.

Skrevet

Her blir hele familien smurt med faktor 15 og 20 =)) Blir veldig brune likevel alle mann =))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...