1+1 ble 5 Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 lurer på om noen kan fortelle meg hvordan de gjorde det i forhold til å introdusere grøt og andre smaksprøver??? småen har fått smake på grøt, men det falt ikke helt i smak...hvordan gikk det med deres små og hvor ofte introduserte dere smaksprøver på nye ting??
Leonella777 Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Mini fikk smake banan først faktisk. Gav han en ørliten skje med most banan, han fikk vel ca en halv teskje tilsammen første gang. Deretter ventet jeg en stund før han igjen fikk smake litt HIPP fruktmos (pære og eple? Fikk bare ca 1 ts første gangen, og noen dager senere fikk han faktisk spise nesten halve begeret. Han elsket å smake på både banan og fruktmos! Grøt fikk han første gang da han var ca 4 mnd, smakte bare et par teskjeer. Han elsket det!! Han fikk da HIPP risgrøt med banan og fersken. Gikk en god del tid mellom hver gang han fikk smake, og da han var ca 5 mnd +, begynte vi med grøt hver kveld. Begynte med smaksporsjon hvor han ikke spiste hele, så fikk han hele porsjonen, og nå spiser han en full porsjon. Har også begynt med middag på formiddagen, og foreløpig får han et halvt smaksprøveglass med poteter, gulrot og mais. Han liker det kjempegodt også! Viss ungen er litt skeptisk, kan det være lurt å bare gi en smule de første gangene, og gi det samme hver gang. Introduser nye smaker senere, når den har vent seg til å spise. Lykke til !!
Leonella777 Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 Må legge til at han lagde litt grimaser første gangene, men det er helt normalt. La de bare gjøre det, gi deg, og vent med å gi mer. Husk at første gangene må de bare få en smule av gangen, så de ikke får for mye i munnen. Da kan de brekke seg.
1+1 ble 5 Skrevet 31. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2009 takk for tips =) prøvde å gi han bare litt så han skulle få smake litt, men han bare dyttet det ut igjen med tungen og spyttet =O) hehe, men får prøve igjen med litt i morgen og se om det bare var det at det var noe nytt og rart i dag..
-MtG- Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Det at de dytter ut maten med tungen er ikke fordi de ikke vil ha, men fordi de ikke vet hvordan de skal få maten innover i munnen:) De er vant lit å suge på pupp eller flaske og det kan ta litt tid før de skjønner hvordan de skal klare å spise tykkere ting med skje. Øve øve:)
1+1 ble 5 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2009 har hørt det jeg og, men han laget sånne grimaser som jeg forbinder med noe som ikke smaker så godt i tillegg=O) men har planer om å prøve igjen i dag med littegrann og evt prøve en annen smak hvis han fortsetter å ikke ville ha=O)
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Vi begynte så smått med smaksprøver da prinsessa var 5 mnd, nå er hun straks 6 mnd og vi er ennå ikke oppe i fulle porsjoner eller faste matrutiner, vi tar det sakte men sikkert, med hensikt. Slik at vi kan ta det i ro og mak, og ikke være nødt til å stresse. Begynte med maisgrøt iblandet mm. En ts grøtpulver og mm så den var ganske flytende. Dette gjorde vi en uke. Hun gapte og gapte, men det var grimaser og det meste kom ut igjen. Men dette er jo bare fordi det er uvant smak og konsistens, husk at de aldri har spist av skje før. Aldri smakt noe annet enn søt, varm og deilig mm/mme. Da blir det snålt å prøve noe nytt. Alt må læres;) Etter denne uken økte vi grøtporsjonene gradvis, nå etter 1 mnd er vi oppe i tre drøye ts med grøtpulver. Ofte blander vi ut grøten med litt fruktmos i tillegg til mm/mme. Etterhvert har vi gitt smaksprøver av gulrot, grønnsaksmos på beger, sviskepure, sviskesaft, fruktmos på beger, banan og en ny grøttype (havre, ris og hvete). Sviskepure og fruktmos på beger er vi oppe i et halvt beger av gangen... og banan spiser hun så mye hun får av;) Vi pleier å dele, hun får 1/3 og jeg 2/3... Noen ganger spiser hun av hjertens lyst, gaper og gaper, og alt går ned, hun er strålende fornøyd. Andre ganger kniper hun igjen munnen, og vil bare ha pupp. Foreløpig har vi latt henne få det som hun vil. Vi har ikke tvingt i henne mat, selv om jeg må innrømme at jeg kan sitte lenge på kvelden for å prøve å lure i henne all grøten de dagene hun ikke vil. Hun sover nemlig så mye bedre med grøt i magen enn uten;) I går lagde jeg for første gang full grøt porsjon på kvelden og alt gikk ned, sammen med et halvt beger med fruktmos og masse sviskepure. Og mm på toppen! I dag har jeg fått lurt i henne en halv skje med grøt, resten vil hun bare ha pupp. Så det går opp og ned;)
1+1 ble 5 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2009 hvordan gir dere de små flytende utenom mm/mme? kun flaske eller noen som bruker sånn tutekopp/vanlig kopp??
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Her får snuppa sviskesaft og vann fra vanlig kjøkkenglass. Har også tutekopp, men tror ikke helt hun skjønner hvordan hun skal drikke av den. Hun tar forøvrig ikke flaske heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå