Gå til innhold

HJELP!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i fødselsperm.nå, har en baby på 5 mnd.mannen min har gjennom svangerskaps perioden frem til nå stukket av 3 ganger, mewn kommet tilbake og bedt om å få en ny sjanse.han r visst ikek helt stabil.men denne gangen stukket av til utlandet.han er utenlandsk stastborger-, har gått igejnnm mye dritt d siste, men bestemt mg for å skilles dette har jg ikek noe godt av, JEG lurer på hva slags støtte jeg kan få, for faren har jo bare stukket av det er ikke mulig å kontakte han engang.så derfra tror jg neppe jg får noe hjelp, eller r det mulig?hva slags økonomisk støtte kan jg få, jeg sitter med bolig og billån!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg kontaktet en advokat. Vanligvis må man ha meklingsattest og begge må underskrive skilsmissepapirer før man får noe stønader, men en advokat vet nok mer om hva man gjør når noen bare blir "borte" slik...

Lykke til!

Skrevet

I første omgang trenger du ikke advokat. Ta kontakt med nærmeste familievernkontor eller meklingsinstans og begjær mekling. Så vil du og mannen bli innkalt til mekling. Dersom han ikke møter, vil du, men ikke han, få meklingsattest som du legger ved søknad om separasjon dersom du er gift eller legger frem for NAV ved søknad om utvidet barnetrygd. Meklingsinnkallingen vil bli sendt til din og mannens folkeregistrerte adresse (oppgi den når du begjærer mekling).Dersom han ikke er der og får innkallingen, er det hans problem, men alt er gjort på juridisk korrekt måte. I meklingsforskriften heter det at den som er bosatt/oppholder seg i utlandet ( men ikke selv har begjært mekling) ikke trenger å møte, men har rett til å møte. Så dersom han får innkalling til sist kjente adresse og ikke møter, er det hans problem. Den som møter til mekling har krav på attest og for å få attest MÅ man møte.

Du kan fylle ut pairene og sende inn søknad om separasjon selv om han ikke skriver under, prosessen vil bare ta noe lenger tid før du får separasjonsbevilling. Når du har vært separerert ett år, kan du søke skilsmisse. Du blir ikke skilt automatisk, men må søke.

Kontakt NAV for å få en oversikt over dine økonomiske rettigheter.

Skrevet

DU kan melde flytting for de som bor på din adresse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...