Gå til innhold

Trenger seriøst tips og råd angående eksamenslesing....:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mildt sagt helt i fra meg nå.. Har eksamen på onsdag, der noen hjelpemidler er tillatt, men klarer altså ikke å lese... Føler jeg har en viss peiling på områdene jeg skal ha eksamen i, og jeg vet hvor i bøkene jeg skal klare å finne dette.. Men å forberede meg klarer jeg altså ikke! Er det en ide å gå gjennom gamle eksamener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du ha eksamen i da? Har du noen i klassen du kan treffe eller ringe? Det kan være veldig nyttig å møtes og bare prate fag og drikke kaffe. Da dukker det ofte opp spm som man lurer på, så kan dere finne svar sammen. Hvis ikke dette er en mulighet kan du jo prate med deg selv, late som du forklarer ulike emner for en person, da oppdager du hvor hullene dine er og kan lese på disse tingene.

Det har lite for seg å sette seg for å lese bøker perm til perm nå. Har du tatt notater kan du lese over disse og slå opp i bøker der du ikke skjønner notatene.

Ellers kan det lønne seg å bruke litt tid på å sette gullapper i bøkene så du sparer tid når du skal slå opp på eksamen.

Skrevet

Jeg vet ikke hva du skal ha eksamen i, men...

*Jeg ville ha innarbeidet hjelpemidlene jeg fikk ha med så mye som mulig, og på alle mulige lovlige måter. Kikket gjennom de, gjort meg kjent med de så jeg visste hvor jeg fant alt..

*Gått gjennom læringskravene, og prøvd å finne hovedlinjene i pensum. *Tankekart pleier å hjelpe meg veldig. Kommer an på hvor stor eksamen er, men lag et for hele pensum eller et for hvert hovedemne. Tegn, skriv alt du kommer på, suppler med lærebøkene. Dette blir mye mer aktiv læring, enn å sitte og lese passivt, og jeg synes det er mye lettere å se for seg når en sitter på eksamen.

*Og ja, eksamensoppgaver. Det er kjempelurt! Se hva som går igjen, hvilke type oppgaver som går igjen osv. Du trenger ikke løse alle fullt ut, men lese gjennom problemstillinger, oppsett osv. og løse noen sentrale. Ved å se på eksamensoppgavene ser man også ofte hva som er "viktigst".

*Les gjennom notater, forelesningsdisposisjoner osv.

Kom deg ut få litt frisk luft iblant, spis og drikk nok... og skru av pcen om det ikke er helt nødvendig. Isåfall logg ut av dib og andre forstyrrende elementer;)

Tenk at dette klarer du! Det er noen få dager igjen også er du ferdig, du klarer å ta deg sammen noen dager nå!:))

Lykke til, det går så fint så:)

Skrevet

De jeg går med er på ferie alle sammen.. Men det er et fag både min samboer og far er inne på, og da har jeg underveis diskutert oppgaver med dem. Føler nemlig at jeg kan mye av stoffet, og har oversikt over stoffet i bøkene.. Men skal sette meg ned å sette lapper inn i bøkene og Streke litt under det jeg føler er viktig i forhold til læringsmålene. Hehe, har litt panikk kjenner jeg, men har hatt sykt barn og mannen har jobbet mye, så har ikke vært så mye tid før nå.

Skrevet

Tusen takk for gode tips jenter:-) Da får jeg sette i gang!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...