Gå til innhold

Noen her som trener mye under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 uker ut i svangerskapet og trente mye også før jeg ble gravid.

De første ukene var jeg satt ut av kvalme og trøtthet, men nå er jeg i bedre form.

Jeg trener hovedskaelig bare sykling på ergometersykkel. Moderat sykling 20 timer i uka. Dette gir meg stort overskudd i hverdagen, hjelper på humøret, psyken, ryggen og ja, det meste.

Det jeg lurte på er hvor nøye man må være med kostholdet med så mye trening?

Jeg er naturlig glad i sunn mat. Spiser grove kornprodukter, pålegg som makrell i tomat, fiskepudding, cottage cheese og leverpostei, ost og kokt skinke hver eneste dag. Lettmelk og magre yoghurtprodukter + mye frukt og bær. Grønnsaker, kjøtt og fisk.

MEN: det blir også en del is, sjokolade, boller og kaker...

Dette erstatter aldri ordentlig mat, men kommer i tillegg.

Hittil har jeg tenkt at hvis jeg regulerer matinntaket mitt etter sult og metthet, prioriterer den ordentlige maten og trener hver dag så er det ikke så farlig med litt ekstra, er det naivt tenkt?

Vil jo så gjerne gi barnet mitt det beste, men jeg klarer ikke å spise KUN sunt..

Noen som føler at de kjenner seg igjen?

Jeg veier meg ikke, men føler jeg går opp i passe tempo. Bruker fremdeles buksene mine, men merker jo at de er trangere..

I det hele tatt.. hvordan lever dere i svangerskapet?

Trening anbefales på det varmeste, er ikke bortkastet tid og absolutt verdt å prioritere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trente masse før jeg ble gravid. ca 4 ganger i uken, med høyintensitets kondisjonstrening (spinning og jogging) og litt styrketrening.

Det 1. trimesteret og frem til for noen uker siden har jeg ikke hatt energi til å trene, og var plaget med smerter i livmoren en periode. Energien måtte brukes til vanlige ting som å bare være på jobb og "holde meg i live" hjemme. Så trening var uaktuelt. Jeg manglet også matlyst, så jeg kunne ikke tenke så mye på kosthold, måtte bare tenke på at det var bedre å få i seg noe, enn ingenting. Heldigvis ville jeg bare spise sunt.

Nå har energien kommet tilbake. Jeg blir nok ikke å ligge i noen hardtrening. Føler litt ubehag ved å løpe, men nå som det er sommer kommer jeg til å gå masse på tur. Spesielt i fjellet. Har allerede vært på en laaang fjelltur og det var deilig. Dessuten er det jo uansett kjempegod kondisjons og styrketrening.

Kostholdet har jeg som sagt ikke brydd meg særlig om. Har faktisk aldri vært sunnere, men nå gamle synder kommet tilbake og jeg spiser mer usunt, så nå må jeg begynne å passe på igjen. Både for barnet sin del og min egen del. Men noe fantatiker kommer jeg aldri til å bli. Har kost meg med is og brus, men prøver å holde det til helg.

Men har funnet ut en ting: Etter å ha ikke å ha brydd meg så mye om å tenke på kosthold, har jeg faktisk hatt mindre søthunger. Jeg har tenkt at jeg kan spise det jeg vil, og det har gjort at det ikke frister like mye med usunne ting... tror jeg skal prøve å beholde den tankegangen ;)

Gikk ned noen kilo pga av manglende apetitt i starten, men nå er de på god vei oppover. På bare noen få dager nå har jeg lagt på meg 1 kg. Men selvsagt naturlig. Er 21+3 uker på vei, så skulle vel bare mangle at vekta stiger hurtig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...