Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 i en enebolig med 3 etasjer (kjeller, 1.etasje og 2.etasje) - med lite moderniseringsbehov, så godt som null fukt i kjeller, tomt på 750kvm med garasje, dukkehus og uthus - MEN som har privat vann med brønn og egen pumpe til rensing? + Privat avløp, septik med kommunal tømming? Er i tvil om vi skal kjøpe PGA at det ikke er kommunalt.. Virker litt mer..? Gammeldags, hva vil det bety for oss om vi kjøper? Noen med innspill? Hadde satt pris på det, da vi ikke er så kjent i slike ting! Alt sammen så bra ut, bortsett fra dette med at det var privat vann og avløp igrunn..
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Personlig ville jeg aldri kjøpt et hus med så liten tomt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 Så godt som null fukt i kjeller? Er det fukt så er det fukt og da må det gjøres noe med og det kan fort bli dyrt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Det var ikke det som var spørsmålet. Dessuten skrev jeg feil, skulle være 1750.....
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Det spørs på alder, pris, byggekonstruksjon osv.. Det viktigste er vel pris egentlig. Dere må påberegne en del utgifter til å drenere om igjen (kan være kjempe komplisert på gammle hus) og ofte må septikken også renoveres med jevne mellom rom (20-30 år). Hvis det er en ordentlig brønn (grunnvann) så er det bedre drikkevann i den enn noe kommunalt vann du får tak i. Det eneste problemet er ofte at de har litt begrenset tilsig, så dersom du kjører vaskemaskiner og dusjer i hytt og pine kan man risikere at den går tom. Hvis huset er eldre enn 1980 og ikke total renovert, så ville jeg vært forsiktig dersom prisen begynte å nærme seg takst.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #6 Skrevet 31. mai 2009 Takk for svar. Den er fra 1960, byggekonstruksjonen.. Rett vanlig hus, skråtomt med utbygd garasje og veranda oppå der. Selve huset ligger flatt, garasjen er bygd på fra skråningen - om du skjønner. Pris er 1.150 000. Også bygd på siden 1980 (Bad, stue og soverom + taket er tekket om...) Var en ordentlig brønn ja... Teknisk verdi er 1.520 000. Flere med noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #8 Skrevet 31. mai 2009 De eneste jeg kjenner som har egen brønn sliter sinnsykt hver eneste sommer. De går alltid tom for vann. Er det muligheter for å koble seg til komm. vann og kloakk? Hva sier de som selger? Har de gått tom for vann noen gang?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Takk for svar, flere med innspill? Noen med rørleggermenn som kan svare på spørsmålet om det går an å koble seg til komm. vann og kloakk? Koster det mye?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Det kommer alt ann på hvor det er. Det er vel alltids mulig, men så langt jeg vet er det slik at kostnader til graving o.l. fordeles på de husstander som skal tilknyttes (om det ikke er rør i nærheten), ellers er tilknytningsavgiften variabel for hver enkelt kommune og beregnes normalt utifra brutto areal på bygningen. Kloakk er vel tilsvarende men det vet ikke jeg så mye om. Men jeg ville bekymra meg mer for vann enn avløp. På toppen av tilknytningsavgift og kostnader til fremføring av rør så kommer rørlegger utgifter. Regn med en sikkelig sum før det evt. er på plass (kanskje så mye som 200000 om du er uheldig). Vær obs på en ting. Gamle folk bruker utrolig lite vann sammenlignet med oss fra dessært generasjonen som sløser helt hemningsløst. De kan ha brønn og aldri hatt problem. Du kan få problem to dager etter at du har flyttet inn.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 Hvis det er dette huset så ser det jo velholdt ut da. Så fint ut der og. Men å gå over takst på ett sånn hus nå, ville jeg ikke gjort. Siden det er litt avsides så er det ikke sikkert det stiger i pris av seg selv. Ett annet aspekt rundt det er muligheten for kommunalt vann. Den kan være liten så langt unna allfar vei. Har husene rundt kommunalt vann? Hvis dere er alene om å by på det så er det jo mulighet til å komme seg unna med en rimelig pris. På ett så gammelt hus må ofte en god del ting gjøres om igjen, og om du ikke gjør det selv blir sånne ting fort dyrt. 1980 er jo også 29 år siden..
XYZ Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 Har selv eid hus med privat vannforsyning og avløp noen år tidligere, så jeg kan kanskje gi et innspill. At huset har privat vannforsyning er på ingen måte "gammeldags", det bygges fremdeles slike hus i min hjemkommune. Med privat avløp og septiktank også (enda flere). Og det er ofte slike hus som har store, flotte tomter.... Det man da må vurdere er for det første KAPASITETEN på vannforsyningen. Er det dypvannsbrønn, er dette neppe noe problem, er det hva som her kalles "12-metershull", altså hvor vannpumpen er kjeller/pumpehus, ikke i bunnen av hullet ("sugepumpe", ikke "trykkpumpe", bør man undersøke om vannforsyninen er TILSTREKKELIG til dagens behov. Man kan selvsagt ta et borehull,på tomten men det koster kjapt 50000, og det KAN koste over det dobbelte (men samtidig kan man ofte få anledning til legge en virkelig GOD varmepumpeløsning til samme tilleggspris som man betaler for en vanlig varmepumpe). Så kommer som regel en del meters graving i frostfri dybde mellom hull og hus i tillegg. Selvsagt på de stedeene hvor det er verst å grave.... Man bør også få vurdert KVALITETEN på hydroforanlegget (altså pumpe + trykktank + filter + trykkbryter/manometer). Slikt utstyr er driftssikkert, men det varer ikke evig, og den dagen du skal skifte koster det deg 10000-15000. En rørlegger som KAN hyttevann kan gi gode innspill her. Vannkvaliten bør man også vurdere. En vannprøve kan mattilsynet vudere for en billig penge (noen hundrelapper) og gi råd om egner seg til forbruksvann. (I huset jeg eide var vannkvaliteten vel så god som i kommunevannet i byggefeltet en kilometer bortenfor...) Husk at når du har privat vann, har du ingen vanngift, men heller ingen å ringe når vannforsyningen stopper. Da må du ta tak selv. Det blir billigere i lengden, men utgiftene har en tendens til å komme litt mer "klumpevis". Ett år INGEN utgifter og 15 min tilsyn, neste år likeså, tredje året utgifter tilsvarende to vannavgifter, minst, og kanskje en døgns stopp i forsyningen også. Det var prisen for å kunne vanne plenen året før da kommunene hadde vanningsrestriksjon.... Ikke vær redd for å kjøpe pga "privat vatn". Bare gjør en kalkyle rundt om det er noen "skjulte kostnader" som må tas hensyn til. Behov for utskriftig av hydroforanlegget snart, f eks. Eller i verste fall, lite/dårlig vann, slik at man må til med nytt borehull. 100000 i omkostninger og ødelagt hage.... Privat avløp via septiktank er ikke noe som helst problem så lenge du har kommunal tømming, og tanken fungerer. HVOR MYE som måtte tømmes sist, gir en antydning her. En septiktank som fungerer skal ha et tømmeinnhold på ca 1 kubikkmeter pr person i husstanden om den tømmes årlig, nær det doble om den tømmes hvert annet år. Har den vesentlig mer tyder det på svak septiktank. Det kan fort betyr 20000-30000 i utgifter om noen år når den gir opp. Men en septiktank kan utmerket godt fungerere uten problemer i 70-80 år om den ble skikkelig lagt. Kommunen, eller den som utfører tømmingen på kommunens vegne, kan gi opplysninger om tømmeinnhold. Huseier skal også ha fått en kvittering for dette. Eneste "arbeid" man har med septiktanken når den fungerer er før hver tømming å spa tilgangen til lokket til denne fram (ligger som regel 10 cm under bakken et sted i plenen...) og sette ut varsel på døra den dagen bilen har varslet at den kommer for å tømme (varsles på samme måte som f eks feiing) at alt er OK og at tanken befinner seg slik og slik plassert på tomta. Og prisen man betaler for tømming er sjelden høyere enn for å være tilknyttet kommunalt avløp. Som regel noe lavere. Det kan også være lurt å sjekke om det er planer om omlegging av kloakken til kommunal ledning i nærmeste framtid. En slik omlegging kan koste en del, dersom kloakken er lang og må legges vesentlig om. Har hørt om både 100000 og det dobbelte. Som regel er imidlertid ikke kloakken HELT privat, men et felleseie mellom flere hus. Litt undersøkelser her kan lønne seg. Stikkord: naboer til huset, teknisk etat. Så ikke vær redd for løsningen, den fungerer minst like godt som en kommunal løsning. Arbeidet når ting fungerer er 30 min tilsyn i året på vannanlegget og "utgraving/tibakelegging" av 1 kvm plen årlig for septiktanktilkomst, så det er helt overkommelig. Bare sjekk vannmengde, vannkvalitet, tilstand på hydroforanlegget og tilstand på septiktank. Og om kommunen sysler med omleggingsplaner og tvangstilknytning til kommunalt vann/avløpssystem. Og så ta hensyn til mulige slike "skjulte merkostnader" som evt nytt dypvannshull for å få tilstrekkelig vannmengde (100 lapper), nytt hydroforanlegg (10-15 lapper, det flerdobbelte om man også må inn med (vesentlig) renseanlegg, varer 30-40 år om det er sikkelig lagt, men filtre må jo byttes ut og noen typer her kan være dyre), ny septiktank (20-30 lapper, holder minst 50 år om arbeidet gjøre skikkelig) og behov omlegging av kloakk (alt fra 3 til 300 lapper, avhengig av lengde, dybde, størrelse på kommual tilknyttingsavgift og hvor mange som skal dele på regningen). Er det privat vann/avløp som stopper handel nå og er prisen på huset OK også etter å ha tatt disse vurderingene, så er det bare å handle!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #14 Skrevet 2. juni 2009 Ja, det er det i Hurdalen (forresten, du som skrev "det var ikke det som var spørsmålet Forresten skrev jeg feil, skulle stå 1750" - jeg trenger ikke hjelp til å forsvare en sak her. 750kvm for en tomt er for meg stort når jeg per idag ikke har en gressflekk å eie! Bare til opplysning, setter ikke pris på hva jeg kaller forumtroll...)... Tusen hjertelig takk for gode innspill!!!! Vel verdt. Før vi evt legger inn bud så skal jeg ta npen telefoner og spørre noen ekstra spørsmål. Til eier, megler og noen rørleggere. Kanskje verdt å snakke med en fra kommunen også, for å finne ut om det er noen planer der og ikke minst hvor langt det er til rør og lign. Vi/jeg kan ikke så mye om dette, så da vi var på visning kunne vi ikke spørre så mye i dybden. Det eneste vi vet er at vi likte stedet, det som gjør oss usikker er det private vannet med brønn. Avløpet tømmes jo kommunalt da. Huset så ut til å være i god stand. Jeg har lest side opp og side ned fra takstmannen - der står det forøvrig at fukt er normalt i kjellere (til deg som kommenterte det...) - og dette er ikke målbart og vil ikke innvirke på noe så lenge det ikke blir satt inn organisk materiale. Vi har derimot vært på andre visninger hvor det sto i taksten at det er fukt i kjeller - og når man går ned så ser man tydelig at det ikke bare er "fukt" der. Derfor føler vi fortsatt at stedet er verdt å tenke på. Jeg kan si noe om husene rundt. Det ligger et blått hus overfor det huset. (det ser man jo på bildene...) Så har man lenger ned i skråningen, kanskje 200 -300m et på "høyre" side og ett på venstre side. Man har ca 300m opp til venstre ett annet hus. Husene kan sees, men man ser ikke inn i vinduene uten kikkert. Derfor er det også et vurderbart sted, da vi har hund, katt og barn. Jeg vil ha et sted der jeg føler meg litt mer alene, uten naboer som ser inn i stuen min. Mest av alt fordi jeg bor slikt nå. Det er mange flere ting som gjør at vi ser på huset. Men, pga at det er et gammelt hus, med sine personlige særpreg som kommer ifl alder - så må hver minste lille detalj være overkommelig. Takker nok en gang for flotte svar (og sier ikke nei om det er noen som har noe å tilføye! )
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #15 Skrevet 2. juni 2009 Ikke vær så opphengt i "privat vann" (bortsett fra at det bø påvirke prisen om ikke vannforsyningen er TILSTREKKELIG og PÅLITELIG). En privat dypvannsbrønn som holder dere med alt vann dere har behov for, med "alt tilbehør" koster dere et sted mellom 50 og 250 tusen. Avhengig av lokale bore- og tomteforhold (fjell eller løsmasse, løsmasse er faktisk dyrest pr meter), samt hvor dypt grunnvannet står på stede (kan være alt fra 20 til 200 m). Et firma som f eks Vinje brønnboring (link: http://www.vinjebronnboring.no/boring.php) kan gi mer eksakt veiledning, de kjenner ofte grunnforholdene på slike steder rimelig godt, eller kan henvise til andre som gjør det I den bransjen er det slik at"alle kjenner alle", og sjelden oppfatter hverandre som konkurrenter, man har hvert sitt "naturlige område, så man er sjelden redd for å henvise til andre om man ikke selv er den best egnede. (For ordens skyld, ingen av "mine" jobber her, vi har brukt firmaet i forbindelse med en "hytteboring" etter sommervann.) Med en dypvannsbrønn kan du "glemme" alt som heter vannproblemer, da har du (som regel) en bedre og mer stabil vannforsyning enn den kommunale. For her er det ikke "tørr sommer" før den kommunale er tappet til bunnen. Du må "bare" legge inn kostnaden i prisen når du vurderer hvor langt du er villig til å gå i pris for eiendommen. Og: kommunen kan IKKE nekte at det blir tatt en slik dypvannsbrønn på tomta, så lenge kommunen har godkjent tomta for boligbebyggelse og ikke selv kan tilby vannledning "i tomtegrensa" nå eller i løpet av kort tid (6-12 måneder). For nok rent vann til en bolig er en menneskerett i dag. Og når kommunen ikke selv kan ordne opp, har man full rett til ¨å ordne opp selv. Og det kan være LURT å skaffe seg privat vann FØR det kommunale kommer sjenerende nært.... Å "drifte" et slikt vannverk lærer du på en times tid eller to, og du bruker maks en time/år på ettersyn (krever IKKE teknisk innsikt, bare at du kan følge en sjekkliste). "Tyngre" vedlikehold er for fagfolk. Å leie inn disse det lille du trenger koster halvparten av vanngifta til kommunen, sett i et 20-årsperspektiv. Og husk: Dypvannbrønn betyr i dag også "topp varmepumpe" til "billigpris" (samme pris som for bråkebøttene, også kalt luft/luft varmepumper som i dag koster 10000/15000 kr). Her får man luft/jord varmepumpe som har større kapasitet, større driftssikkerhet, lengre levetid og er FULLSTENDIG LYDLØS ute. Og som virker like godt UANSETT antall kuldegrader! Så ser jeg at en del gnåler om "kjellerfukt". Så lenge kjelleren skal brukes som nettopp KJELLER, altså ikke isoleres, er det et LETT problem å løse i dag. Da legger man på en spesialmaling på alle innvendige kjellervegger, og denne stenger fukten ute (men hindrer samtidig evt isolasjon man senere legger utenpå veggen å "puste naturlig", så DA kan det bli muggproblemer). Koster ca 10000 kr for en full behandling i en normal stor kjeller, ca 80 kvm, om man gjør det selv (like lett som å male grunnmuren utvendig, tar bare litt mer tid). Så noen dager med en innleid stor byggtørke, og vips: tørr kjeller!
Northernlights Skrevet 2. juni 2009 #16 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har eid et hus med brønnsystem, og det gikk fint. Vi gikk aldri tom for vann på de årene vi bodde der. Vi hadde også eget septiksystem. kunne være litt fuktig i kjelleren, men det løste vi ved å kjøpe en dehumidifier (en liten maskin som fjernet fukta) Funket helt flott! Vi fjernet en liten sak som samlet opp vann ca annenhver dag. Vi sparte mye på å ha vårt eget vann. Men når det skjedde noe med pumpa, kostet det jo litt å repapere den..Det var vel det eneste negative med det.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #17 Skrevet 2. juni 2009 Takker så mye for svar! ) Snakket med megler og selger idag, og de har aldri heller hatt problemer med verken brønn eller septikken. Skal ta noen flere telefoner for å komme til bunns i alt vi lurer på ) Setter pris på alle flotte svar som har kommet =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå